Γράφει ο Δημήτρης Δελεβέγκος

Στην πιο κρίσιμη πίστα ως προς τη διαχείριση των επιπτώσεων της πανδημίας εισέρχονται οι αεροπορικές εταιρείες, καθώς από τις 15 Ιουνίου επανέρχονται οι διεθνείς πτήσεις από και προς την Ελλάδα, την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και βασικούς τουριστικούς προορισμούς.

Η χώρα μας εξαργυρώνει, όπως αναφέρουν παράγοντες των αερομεταφορών, την επιτυχημένη διαχείριση της πανδημικής κρίσης, με ολοένα και περισσότερες ξένες αεροπορικές εταιρείες να επαναφέρουν στον χάρτη των δρομολογίων τους την Ελλάδα.

Ωστόσο, το σχέδιο πτήσης των αερομεταφορέων του εξωτερικού, όπως και της Aegean, η οποία έως τις 15 Ιουλίου θα καλύπτει 42 προορισμούς εξωτερικού από Αθήνα και τουλάχιστον επτά προορισμούς εξωτερικού από Θεσσαλονίκη, παρότι δεν στηρίζεται στον αυτόματο πιλότο, αντιμετωπίζει σημαντικές αβεβαιότητες, όπως εάν θα επανέλθει η ζήτηση.

Με στόχο την άμβλυνσή τους, οι αεροπορικές, από κοινού με τις εταιρείες διαχείρισης αεροδρομίων, όπως αναφέρουν στην «Κ» στελέχη τους, συνδιαμορφώνουν το πτητικό τους πρόγραμμα, το οποίο βασίζεται σε ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία, στις τάσεις και στις προβλέψεις για την πορεία της ελληνικής αγοράς. Το βασικό, όμως, σενάριο λειτουργίας των αερομεταφορέων προβλέπει ότι, τουλάχιστον μέχρι και το τέλος Ιουλίου, οι κρατήσεις εισιτηρίων θα πραγματοποιούνται την τελευταία στιγμή, λίγες ημέρες πριν από την αναχώρηση.

«Οι αεροπορικές εταιρείες γνωρίζουν ότι η Ελλάδα, ως ελκυστικός και υγειονομικά ασφαλής προορισμός, μπορεί να προσελκύσει αξιοσημείωτη ζήτηση, καθώς πληροί συγκεκριμένα κριτήρια και ποιοτικές προδιαγραφές. Ως εκ τούτου, προτίθενται να διαθέσουν σημαντικό μερίδιο των θέσεών τους προς τη χώρα μας. Το ζητούμενο, βέβαια, είναι να διατηρηθούν οι κρατήσεις σε εκείνα τα επίπεδα που θα καταστήσουν τα δρομολόγια βιώσιμα, κάτι που θα φανεί το επόμενο χρονικό διάστημα. Φέτος είναι η χρονιά που η τελική ζήτηση θα διαμορφωθεί την τελευταία στιγμή, γεγονός που κάνει κάθε πρόβλεψη ακόμη πιο δύσκολη», αναφέρει ο γενικός διευθυντής Εμπορικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Fraport Greece, Γιώργος Βήλος.

Η ισπανική Volotea και η ουγγρική Wizz Air είναι ορισμένες από τις ξένες αεροπορικές που συνδέουν αριθμό περιφερειακών αεροδρομίων με προορισμούς του εξωτερικού, αλλά και του εσωτερικού.

Η μακρά λίστα περιλαμβάνει τη γερμανική Lufthansa, που διπλασιάζει από τις 15 Ιουνίου τις πτήσεις για Αθήνα από Φρανκφούρτη και Μόναχο, ενώ και οι υπόλοιπες εταιρείες του ομίλου Austrian και Brussels Airlines ενισχύουν το πτητικό πρόγραμμά τους.

«Οι πτήσεις εμφανίζουν υψηλή πληρότητα, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι υπήρχαν πολλοί άνθρωποι που περίμεναν εδώ και μήνες να επισκεφθούν τη χώρα μας. Οπως και ότι η συχνότητα των πτήσεων είναι περιορισμένη σε σχέση με την εποχή πριν από τον κορωνοϊό. Ωστόσο, είναι δεδομένο ότι ο μακροπρόθεσμος σχεδιασμός είναι πολύ δύσκολος», εξηγεί ο κ. Κωνσταντίνος Τζεβελέκος, general manager sales του ομίλου Lufthansa σε Ελλάδα και Κύπρο.

Η ζήτηση

Από πού προέρχεται, όμως, η ζήτηση; Στην περίπτωση της Lufthansa, που αποτελεί αερομεταφορέα δικτύου, ως επί το πλείστον, οι επιβάτες της μετεπιβιβάζονται στην Αθήνα από τους περισσότερους προορισμούς του κόσμου και γι’ αυτό είναι δύσκολο να προσδιοριστούν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά τους, εάν πρόκειται για τουρίστες ή για επαγγελματίες ταξιδιώτες.

Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες από στελέχη των αερομεταφορών, ο καμβάς των ατόμων που έρχονται και αναχωρούν από τη χώρα μας περιλαμβάνει όχι μόνο τουρίστες, αλλά και ταξιδιώτες μεγάλης ηλικίας, που κατά την περίοδο της έξαρσης του κορωνοϊού θα κατατάσσονταν στις ευπαθείς ομάδες.

Το ψηφιδωτό συμπληρώνουν νεαρής ηλικίας επιβάτες και, βέβαια, όσοι διαμένουν μόνιμα στο εξωτερικό και πρόκειται να επισκεφθούν τη χώρα μας το καλοκαίρι. Κινητικότητα καταγράφεται από χώρες όπως η Γερμανία, η Αγγλία, η Ελβετία, η Γαλλία, η Κύπρος και η Ιταλία, ενώ όταν ένας προορισμός μπαίνει στο σύστημα, εμφανίζονται άμεσα οι πρώτες κρατήσεις, όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες.

Οι πτήσεις της Aegean

Η Aegean, επιδιώκοντας να μεγιστοποιήσει τη συμβολή της στον ελληνικό τουρισμό αλλά και να μη διακόψει τη συνδεσιμότητα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης με άλλες περιοχές της Ελλάδας, έχει διατηρήσει το σύνολο των 31 δρομολογίων εσωτερικού. Αυξάνει, όμως, σημαντικά τη συχνότητά τους, ενώ, έως τις 15 Ιουλίου, το πτητικό πρόγραμμα της αεροπορικής θα καλύπτει 42 προορισμούς εξωτερικού από Αθήνα και τουλάχιστον επτά προορισμούς εξωτερικού από Θεσσαλονίκη. Επιπροσθέτως, μετά τις 15 Ιουνίου θα προσδιορίσει το πρόγραμμα των απευθείας πτήσεων εξωτερικού από τις βάσεις της σε Ηράκλειο, Ρόδο και Χανιά, με αφετηρία τον Ιούλιο.

Με στόχο την επιστροφή της ζήτησης, έως τις 15 Ιουνίου προσφέρει για όλες τις αγορές εισιτηρίων, προς όλους τους προορισμούς και σε όλες τις κατηγορίες ναύλων –με τιμή από 29 ευρώ για ταξίδια στο εσωτερικό από 1ης Ιουλίου–, τη δυνατότητα πολλαπλών αλλαγών χωρίς χρέωση συν μία δωρεάν αποσκευή. Παρέχει, ακόμη, τη δυνατότητα κράτησης ναύλου και θέσης (χωρίς αρχική αγορά) για έως και 14 ημέρες, με κόστος τριών ευρώ για το εσωτερικό και έξι για το εξωτερικό (για κρατήσεις έως και 15 Ιουνίου).

Πηγή: Kathimerini.gr