Το ριψοκίνδυνο εγχείρημα των επενδυτικών κεφαλαίων Bain Capital ακούει στο όνομα Virgin Australia, που δεν είναι άλλη από την πτωχευμένη αεροπορική εταιρεία του γνωστού εκκεντρικού μεγιστάνα Ρίτσαρντ Μπράνσον.

Η εταιρεία αυτή ήταν ένα από τα πρώτα θύματα της πανδημίας στον κλάδο των αερομεταφορών. Και με αυτό κατά νουν, αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα στοιχήματα για τα επενδυτικά κεφάλαια της Bain Capital, ενώ ενδιαφέρον είχαν εκδηλώσει και τα Cyrus Capital Partners, αλλά σχεδόν τελευταία στιγμή αποσύρθηκαν.

Το τίμημα για την απόκτηση της προβληματικής αεροπορικής εταιρείας δεν αποκαλύφθηκε, αν και έγινε γνωστό πως θα εισρεύσει σημαντική ποσότητα ρευστού στη Virgin. Σημειωτέον πως η Virgin Australia αποτελούσε μέρος της αυτοκρατορίας του Ρίτσαρντ Μπράνσον. Σε αυτήν ανήκουν και η εταιρεία διαστημικών ταξιδίων Virgin Galactic, καθώς και η επίσης αεροπορική Virgin Atlantic, για την οποία είχε βάλει υποθήκη μέχρι και το ιδιωτικό του νησί ο Ρίτσαρντ Μπράνσον. Η αλλαγή ιδιοκτησίας στη Virgin Australia σημαίνει ότι δύο άλλες μεγάλες αεροπορικές, οι οποίες ήταν μέτοχοί της, οι Singapore Airlines και Etihad Airways, εξοβελίστηκαν.

Στη δεδομένη συγκυρία, όπως αναφέρει το πρακτορείο Bloomberg, η Bain Capital βάζει ένα μεγάλο στοίχημα τόσο για την ίδια την εταιρεία, τη δεύτερη μεγαλύτερη της Αυστραλίας μετά την Qantas, όσο και για τον κλάδο. Αρχής γενομένης από την Qantaς, η εταιρεία ανακοίνωσε στις αρχές της εβδομάδας ότι, λόγω των δυσοίωνων προοπτικών, μειώνει κατά 6.000 το προσωπικό της, καθηλώνει σχεδόν 100 από τα αεροσκάφη του στόλου της και αυξάνει κατά 1,3 δισ. δολάρια το κεφάλαιό της, ώστε να κατορθώσει να επιβιώσει.

Την Πέμπτη η επίσης στα όρια της χρεοκοπίας Lufthansa, η θεωρητικά μεγαλύτερη του κλάδου στην Ευρώπη, διασώθηκε χάρις στην κρατική ενίσχυση 9 δισ. ευρώ. Οι μέτοχοι, ύστερα από σοβαρές ενστάσεις, ενέκριναν την πρόταση, ενώ το πράσινο φως έδωσε και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Εν τω μεταξύ χθες, παράλληλα με την είδηση της εξαγοράς της Virgin Australia, έγινε γνωστό πως η ολλανδογαλλική KLM – Air France εξασφάλισε οικονομική στήριξη και από την ολλανδική κυβέρνηση. Το πακέτο ανέρχεται σε 3,8 δισ. ευρώ, ενώ μαζί και με την ενίσχυση από τη γαλλική κυβέρνηση ο αερομεταφορέας θα λάβει 10,4 δισ. ευρώ συνολικά. Από τη δική της την πλευρά η ιρλανδική εταιρεία φθηνών εισιτηρίων Ryanair προσφεύγει στη Δικαιοσύνη εις βάρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, κατηγορώντας την ότι υπονομεύει τον υγιή ανταγωνισμό, όταν εγκρίνει κρατικές ενισχύσεις. Ωστόσο, δεν συνέβη κάτι ανάλογο στην περίπτωση της Virgin Australia, η οποία αιτήθηκε κρατική βοήθεια 137 εκατ. δολαρίων ΗΠΑ για να ορθοποδήσει, αλλά ο Αυστραλός πρωθυπουργός Σκoτ Mόρισον την αρνήθηκε, όπως κι ο ομόλογός του Μπόρις Τζόνσον στη Βρετανία στην περίπτωση της FlyBe.

Η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών προβλέπει δυνητικές ζημίες 84 δισ. δολαρίων φέτος για τον κλάδο συλλογικά, ενώ το 2021 τα έσοδά του θα μειωθούν στο μισό. Ειδικότερα τώρα για τη Virgin Australia, αυτή πτώχευσε τον Απρίλιο υπό το βάρος χρεών 4,7 δισ. δολαρίων ΗΠΑ, διότι ο κορωνοϊός διέκοψε αιφνιδίως τις μετακινήσεις ανά τον πλανήτη. Πάντως, ακόμα και πριν από την εξέλιξη αυτή, η αεροπορική εταιρεία του Ρίτσαρντ Μπράνσον είχε οικονομική αιμορραγία επί επτά διαδοχικά έτη. Η λειτουργία της ξεκίνησε το 2000 ως εταιρεία χαμηλών ναύλων, αλλά ο ισολογισμός της διαλύθηκε όταν θέλησε να ανταγωνισθεί ευθέως την κορυφαία Qantas με δρομολόγια σε ΗΠΑ και Ασία. Τέλος, αναφέρεται ότι μέχρι και πριν από τη χρεoκοπία της απασχολούσε περί τις 10.000 άτομα, διέθετε στόλο με 144 αεροσκάφη, ενώ το σχεδόν 80% των εσόδων της το εξασφάλιζε από εγχώριες πτήσεις.

Πηγή: kathimerini.gr