Γράφει η Βίκυ Κουρλιμπίνη

Η απόφαση για το άνοιγμα και της κρουαζιέρας από τον Αύγουστο θεωρείται από παράγοντες του χώρου πως θα συνεισφέρει στην προσπάθεια για την ενίσχυση της τουριστικής κίνησης, μετά τον υποτονικό ρυθμό στις κρατήσεις που καταγράφεται τον Ιούλιο.

Εντούτοις, όπως αναφέρουν φορείς της αγοράς, το “σήμα” που δόθηκε από το υπουργείο Τουρισμού για επανέναρξη της δραστηριότητας από την επόμενη εβδομάδα, δεν σημαίνει αναγκαστικά πως θα ξεκινήσουν τα δρομολόγια κρουαζιέρας, αφού απαιτείται χρόνος και προετοιμασία για την επιβεβαίωση των κρατήσεων και των ταξιδιωτικών προγραμμάτων.

Το άνοιγμα της Ελλάδας στην κρουαζιέρα από την 1η Αυγούστου εξήγγειλε ο υπουργός Τουρισμού, Χ. Θεοχάρης με ενημερωτική επιστολή του προς τη Διεθνή Ένωση Κρουαζιέρας (CLIA) και τις τρεις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου οι οποίες δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, MSC Cruises, Costa και TUI Cruises.

Σύμφωνα με το υπουργείο Τουρισμού, από 01/08/2020 επιτρέπεται στα κρουαζιερόπλοια να επισκέπτονται έξι λιμάνια όταν εισέρχονται στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα πρόκειται για τους λιμένες Πειραιά, Ρόδου, Ηρακλείου, Βόλου, Κέρκυρας και Κατάκολου. Μετά από τον πρώτο ελλιμενισμό τους τα κρουαζιερόπλοια θα έχουν τη δυνατότητα να προσεγγίσουν οποιοδήποτε άλλο ελληνικό λιμάνι συμπεριλαμβάνεται στο δρομολόγιό τους, ενώ το καθεστώς αυτό θα αλλάξει μόνο σε περίπτωση που υπάρξουν νέες επιδημιολογικές συνθήκες. Παράλληλα ζήτησε από τα μεγάλα διεθνή γραφεία κρουαζιέρας να συστήνουν στους πελάτες τους το ταξίδι στην Ελλάδα πέραν της θερινής περιόδου.

Μεγάλες οι απώλειες

Σημειώνεται πως η αγορά ανέμενε εδώ και καιρό το άνοιγμα της δραστηριότητας, που συνεισφέρει σημαντικά στα έσοδα προορισμών, όπως η Κρήτη, η Ρόδος, η Κως, η Κέρκυρα κ.ά. Στην Ελλάδα, η κρουαζιέρα αποφέρει ετησίως έσοδα 957 εκατ. ευρώ και προσφέρει 11.231 θέσεις εργασίας. Το άμεσο οικονομικό όφελος της χώρας από τις εταιρείες κρουαζιέρας εκτιμάται στα 572 εκατ. ευρώ, με 7.657 άμεσες θέσεις εργασίας. Ωστόσο, φέτος λόγω της κορονο-κρίσης οι  απώλειες μέχρι και τον Ιούνιο ξεπερνούσαν τα 200 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται πως η Celestyal Cruises έχει ανακοινώσει περαιτέρω παράταση της αναστολής των κρουαζιέρων της μέχρι την ήδη ανακοινωθείσα επίσημη έναρξη της τουριστικής περιόδου για το 2021, στις 6 Μαρτίου 2021.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Ένωση Λιμένων Ελλάδος για το σύνολο της χώρας, οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων το 2019 ήταν περισσότερες κατά 14,34% (ανήλθαν στις 3.899 από 3.410 το 2018), ενώ αντίστοιχη ήταν η αύξηση και της επιβατικής κίνησης. Οι αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας ανήλθαν στις  5.537.500 (από 4.788.642 το 2018), σημειώνοντας άνοδο 15,64%.

Οι εκτιμήσεις για τη φετινή χρονιά, πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, έκαναν λόγο για επιπλέον άνοδο, πάνω από 10%, σε επιβατική κίνηση και αφίξεις, καθώς αναμενόταν να καταπλεύσουν νέα πλοία, με μεγαλύτερη χωρητικότητα. Η MSC Cruises είχε ανακοινώσει τον Ιανουάριο πως ο Πειραιάς θα είναι το λιμάνι επιβίβασης για το κρουαζιερόπλοιο MSC Lirica κατά τη διάρκεια του 2021. Πιο συγκεκριμένα το κρουαζιερόπλοιο θα προσφέρει μια νέα κρουαζιέρα 7 διανυκτερεύσεων σε 23 ξεχωριστές διαδρομές μεταξύ Μαΐου και Σεπτεμβρίου 2021 από τον Πειραιά.

Πηγή: capital.gr