Η ανάκαμψη του ευρωπαϊκού ξενοδοχειακού κλάδου στα προ covid-19 επίπεδα δεν πρόκειται να επέλθει πριν από το 2023, ενώ δεν λείπουν και αυτοί που βλέπουν την ανάκαμψη μετά το 2024. Παράλληλα η οικονομική δυσχέρεια και τα προβλήματα στον ξενοδοχειακό κλάδο, λόγω της καθυστερημένης ανάκαμψης, θα οδηγήσουν σε αναγκαστικές πωλήσεις ξενοδοχειακών μονάδων και επιχειρήσεων σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, με το φαινόμενο να είναι πιο έντονο στην Ισπανία, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Πορτογαλία και στην Ιταλία, ενώ η Ελλάδα ακολουθεί σε ένα δεύτερο επίπεδο, μαζί με χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιρλανδία.

Τα παραπάνω απαισιόδοξα αποτελέσματα προκύπτουν από πανευρωπαϊκή έρευνα της Deloitte, με τίτλο «Hotel Industry Sentiment Survey – March 2021», που εξετάζει τις επιπτώσεις και τον αντίκτυπο του κορονοϊού στον ξενοδοχειακό κλάδο.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την εξειδικευμένη ομάδα της Deloitte στον κλάδο της Φιλοξενίας και Ψυχαγωγίας (Hospitality & Leisure) και βασίστηκε σε πρωτογενή δεδομένα και στοιχεία που συλλέχθηκαν μέσω ερωτηματολογίων και συνεντεύξεων από έναν σημαντικό αριθμό επενδυτών, επιχειρηματιών και ανώτερων στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες (Ηνωμένο Βασίλειο, Ολλανδία, Γερμανία, Ισπανία, Ιρλανδία, Γαλλία, Ελβετία, Ιταλία, κ.ά.).

Το 90% λοιπόν των συμμετεχόντων στην έρευνα πιστεύει πλέον ότι η επιστροφή στα προ Covid-19 επίπεδα δεν θα επέλθει πριν από το 2023, ενώ το 38% αναμένει ανάκαμψη από το 2024 και έπειτα.

Τα συμπεράσματα της έρευνας καταδεικνύουν για άλλη μια φορά το γεγονός ότι οι επιπτώσεις του Covid-19 διαρκούν περισσότερο από ό,τι αρχικά αναμενόταν και έχουν επιφέρει ιδιαίτερα αρνητικό αντίκτυπο στα οικονομικά αποτελέσματα και τη λειτουργία των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, αναφέρει η Deloitte. Αυτό φαίνεται άλλωστε και από την ανησυχία που εκφράζεται από τους φορείς του ελληνικού ξενοδοχειακού κλάδου σχετικά με τη σημαντική απώλεια ρευστότητας, εξαιτίας τόσο του ανείσπρακτου τζίρου του 2020 όσο και της συρρίκνωσης των προκαταβολών για το 2021. Σε αυτά προστίθεται και η συνεχιζόμενη αβεβαιότητα για την εξέλιξη της πανδημίας, την επιστροφή στην κανονικότητα και την ανάκαμψη του τουρισμού στα προ-κορονοϊού επίπεδα.

Ελληνικό πλεονέκτημα

Από την άλλη πλευρά, τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν τη συγκριτικά καλύτερη θέση στην οποία έχει τη δυνατότητα να βρεθεί η Ελλάδα ως τουριστικός προορισμός έναντι ανταγωνιστικών χωρών, καθώς βάσει των εκτιμήσεων των ερωτώμενων οι επιπτώσεις της πανδημίας στον ξενοδοχειακό κλάδο της χώρας μας ενδέχεται να είναι ηπιότερες σε σύγκριση με χώρες όπως η Ισπανία, η Ιταλία και η Πορτογαλία.

Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα που πραγματοποιήθηκε το διάστημα 24 Φεβρουαρίου 2021 – 10 Μαρτίου 2021 εξετάζει τις προοπτικές ανάκαμψης και τον αντίκτυπο της πανδημίας στον ευρωπαϊκό ξενοδοχειακό κλάδο, ενώ παράλληλα παρουσιάζει τις βασικές στρατηγικές προτεραιότητες τόσο για τις επιχειρήσεις του κλάδου όσο και για τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις αναφορικά με τα μέτρα στήριξης.

Βασικά συμπεράσματα

* Ο αντίκτυπος στον ξενοδοχειακό κλάδο εξαιτίας του Covid-19 αναμένεται να έχει μεγαλύτερη διάρκεια, με το 71% των ερωτηθέντων να εκτιμά ότι θα διαρκέσει και πέραν του 2021 (έναντι 59% στην αντίστοιχη έρευνα τον Οκτώβριο 2020) και το 24% να αναμένει ότι θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι το 2023.

* Επιπλέον, οι ερωτηθέντες φάνηκαν λιγότερο αισιόδοξοι σχετικά με την ανάκαμψη του ευρωπαϊκού ξενοδοχειακού κλάδου, καθώς το 90% πιστεύει πλέον ότι η επιστροφή στα προ Covid-19 επίπεδα δεν θα επέλθει πριν από το 2023, ενώ το 38% αναμένει ανάκαμψη από το 2024 και έπειτα.

* Σε επίπεδο βραχυπρόθεσμων προτεραιοτήτων, η διαχείριση της ρευστότητας (cash flow / cash management) παραμένει στην κορυφή και ακολουθούν οι συναλλαγές / επέκταση των δραστηριοτήτων, ενώ πτωτική τάση σε σχέση με προηγούμενες έρευνες εμφανίζουν τα θέματα χρηματοδότησης / διαχείρισης δανειστών, καθώς και η δυνατότητα εξ αποστάσεως εργασίας.

* Περίπου οι μισοί από τους ερωτηθέντες τροποποιούν τους όρους δανεισμού ή/και αναβάλλουν τις πληρωμές τους, ενώ το 38% εξετάζει το ενδεχόμενο αναδιοργάνωσης και αναδιάρθρωσης του επιχειρηματικού μοντέλου ή/και των επιχειρησιακών λειτουργιών τους.

* Η πλειονότητα των ερωτηθέντων αναμένει από τις εκάστοτε κυβερνήσεις να δώσουν προτεραιότητα σε μέτρα φορολογικών απαλλαγών /ελαφρύνσεων, ενώ κρίνει σημαντικό το θέμα της λήψης μέτρων που θα επιτρέψουν την επανέναρξη των ταξιδιών. Θέματα όπως η κάλυψη του μισθοδοτικού κόστους και η υποστήριξη με τη μορφή κρατικών επιχορηγήσεων, αναστολών πληρωμών, κτλ. παραμένουν ψηλά σε προτεραιότητα, αλλά με φθίνουσα σημασία.

Πωλήσεις και νέοι παίκτες

Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας και εστιάζοντας στην Ελλάδα, ο κ. Βασίλης Καφάτος, Partner, Clients & Industries Leader της Deloitte, και επικεφαλής του κλάδου του τουρισμού, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι «οι προκλήσεις που θα έρθουν με την επιστροφή σε μια νέα κανονικότητα θα φέρουν σημαντικές αλλαγές στον κλάδο, όπως αναγκαστικές πωλήσεις, εμφάνιση νέων παικτών κ.λπ. Ωστόσο, εκτιμώ ότι με το τέλος της πανδημίας θα δημιουργηθούν και σημαντικές ευκαιρίες οικονομικής ανάταξης για τον κλάδο στη χώρα, προοπτική που ενισχύεται και από το γεγονός ότι η Ελλάδα βρίσκεται στις πρώτες θέσεις στις επιλογές των Ευρωπαίων πολιτών και των μεγάλων tour operators».

Πηγή: naftemporiki.gr