Οι αυξήσεις στα καύσιμα αλλά και η δυσαρέσκεια από περιβαλλοντικές οργανώσεις είναι πολύ πιθανόν να καθυστερήσουν την ανάκαμψη των αεροπορικών εταιρειών μετά το χτύπημα της πανδημίας.
Οι τιμές του πετρελαίου σκαρφάλωσαν το τελευταίο διάστημα στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων επτά ετών, προκαλώντας ανησυχία για τα λειτουργικά έξοδα των αερομεταφορών παγκοσμίως και κατ’επέκταση για το κόστος των πτήσεων, ειδικά μετά από δύο χρόνια πρωτοφανούς κρίσης στο αεροπορικό γίγνεσθαι, λόγω του covid-19 και των ταξιδιωτικών περιορισμών που έφερε σε όλη την υφήλιο.
Η τιμή των αεροπορικών καυσίμων έχει διπλασιαστεί σε σχεδόν 750 δολάρια ανά μετρικό τόνο τον περασμένο χρόνο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών και της Platts.
Πριν λίγο καιρό, η Delta Air Lines προέβλεψε μια τάση για ζημιές τους τελευταίους τρεις μήνες του 2021, μετά από κάποιους μήνες κερδοφορίας, μετά την άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών, λόγω των αυξήσεων στο πετρέλαιο. «Οι τιμές των καυσίμων συνεχίζουν να αυξάνονται, γεγονός που θα πιέσει την ικανότητά μας να παραμείνουμε κερδοφόροι», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της αεροπορικής εταιρείας Εντ Μπάστιαν.
Η πιο εύκολη απάντηση θα ήταν ότι οι αεροπορικές εταιρείες θα προσπαθήσουν να μετακυλίσουν το αυξανόμενο κόστος στους επιβάτες αυξάνοντας τις τιμές των εισιτηρίων, ωστόσο ο κλάδος εξακολουθεί να λειτουργεί σε ένα εξαιρετικά αβέβαιο περιβάλλον, με τον αριθμό των επιβατών κάτω από τα κανονικά επίπεδα και ορισμένους αερομεταφορείς να προσπαθούν να τονώσουν την αγορά μέσω χαμηλών ναύλων, οπότε το αναμενόμενο σενάριο της μετακύλισης του κόστους στον ταξιδιώτη δεν φαίνεται να επαληθεύεται.
Μάλιστα, πολλές ήταν οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως που δεν ασχολήθηκαν πέρυσι εκτενώς με την αντιστάθμιση των μελλοντικών τους αναγκών σε καύσιμα όταν ξέσπασε το χάος στην αγορά πετρελαίου, αφήνοντάς τις πιο εκτεθειμένες από ό,τι συνήθως στην επακόλουθη απότομη άνοδο των τιμών του αργού. Ενδεικτικά, η Ryanair δέχτηκε πλήγμα 300 εκατομμυρίων ευρώ το οικονομικό της έτος 2020 μετά τις ανατιμήσεις στην τιμή του πετρελαίου.
«Οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες υπέστησαν τεράστιες απώλειες από την ανατίμηση των καυσίμων πέρυσι, καθώς η ζήτηση εκτινάχθηκε ενόψει της πανδημίας του Covid και έμειναν να διατηρούν συμβόλαια για παράδοση σε τιμές πολύ υψηλότερες», δήλωσε ο Mark Simpson, αναλυτής αερομεταφορών στο Goodbody.
«Ως εκ τούτου, οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες συρρικνώθηκαν ή δεν προέβλεψαν τις ανατιμήσεις, αφήνοντάς τες «γυμνές» μπροστά στην πρόσφατη ταχεία αύξηση του κόστους των καυσίμων», είπε.
Μία από τις εναπομείνασες αεροπορικές εταιρείες που εξακολουθούν να αντισταθμίζουν ένα σημαντικό μέρος των καυσίμων της είναι η easyJet, η οποία έχει κλειδώσει σε τιμές 500 $ ανά μετρικό τόνο για το 55 τοις εκατό των αναμενόμενων αναγκών της σε καύσιμα για το 2022. «Είμαστε σε καλό σημείο όταν μας συγκρίνετε με άλλους», δήλωσε ο επικεφαλής της easyJet Johan Lundgren.
Σημαντικό είναι να αναφέρουμε ότι στοιχεία από αναλυτές αερομεταφορών της HSBC δείχνουν ότι οι αεροπορικές εταιρείες κατάφεραν να απορροφήσουν τεράστιες εκτεταμένες διακυμάνσεις στην τιμή του πετρελαίου από δεκαετία σε δεκαετία, αν και αυτό οδήγησε σε ασταθή λειτουργικά περιθώρια.