Σε ενδεχόμενη βλάβη στα φρένα ή σε φθαρμένα ελαστικά οφείλεται, σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις των ειδικών, η χθεσινή λοξοδρόμηση του μονοθέσιου μαχητικού αεροσκάφους F-16 Block 52+ από το διάδρομο προσγείωσης του αεροδρομίου της Ανδραβίδας. Πολύ σοβαρά εξετάζεται και η πιθανότητα το αεροσκάφος να παρεξέκλινε της πορείας του και εξαιτίας της ολισθηρότητας του διαδρόμου προσγείωσης λόγω των άσχημων καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν στην περιοχή.

Πρόκειται για μία ανεπιθύμητη κατάσταση που δημιουργούν οι υγροί ή οι ολισθηροί διάδρομοι κατά την προσγείωση ενός αεροσκάφους, η οποία ονομάζεται υδρολίσθηση. Κατά το «υδροπλανάρισμα» οι τροχοί του αεροσκάφους δεν περιστρέφονται αλλά ολισθαίνουν, καθώς ανάμεσα σε αυτούς και το έδαφος μεσολαβεί ένα στρώμα νερού.

Ως απόρροια του φαινόμενου, το αεροσκάφος χάνει τη διεύθυνση της κίνησής του και γλιστράει αφού πλέον δεν έχει επαρκή στήριξη στους τροχούς του. Να σημειώσουμε πως ο καιρός κατά την ώρα του ατυχήματος ήταν βροχερός, με τις πληροφορίες να θέλουν τον πιλότο να έχει προσπαθήσει προηγουμένως δύο φορές να προσγειώσει το αεροσκάφος χωρίς όμως να τα καταφέρει. Τελικά η τρίτη φορά που επιχείρησε να το κάνει ήταν και η μοιραία για το F-16, ευτυχώς όμως όχι και για τον χειριστή του, αφού σαν από θαύμα πρόλαβε να κάνει εγκαίρως χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματος καταφέρνοντας να απεγκλωβιστεί σώος.

Το χρονικό
Όλα ξεκίνησαν λίγο μετά τις 15:30 χθες το απόγευμα και ενώ το μαχητικό αεροσκάφος έμπαινε σε διαδικασία προσγείωσης στο αεροδρόμιο της 117 Πτέρυγας Μάχης στην Ανδραβίδα, επιστρέφοντας από μία απαιτητική για το ίδιο αλλά κυρίως για τον πιλότο του εκπαιδευτική πτήση πάνω στην τακτική των αεροπορικών επιχειρήσεων και στη χρήση οπλικών συστημάτων και μέσων Ηλεκτρονικού Πολέμου για την αντιμετώπιση ξαφνικής απειλής. Επρόκειτο για την τελευταία εκπαιδευτική πτήση του πιλότου του στο πλαίσιο φοίτησης του στο Σχολείο Όπλων Τακτικής (ΣΟΤ) και λίγο πριν το μοιραίο αεροσκάφος επιστρέψει στη βάση του στην 343 Μοίρα στην 115 Πτέρυγα Μάχης στη Σούδα.

Κατά τη διαδικασία της προσγείωσης και ενώ το μαχητικό είχε αρχίσει να τροχοδρομεί στο διάδρομο, με ταχύτητα που ξεπερνούσε τα 300 χιλιόμετρα την ώρα, ο πιλότος του αντιλαμβάνεται πως κάτι δεν πάει καλά. Μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα το F-16, έχοντας καλύψει τον μισό περίπου διάδρομο προσγείωσης και μειώσει την ταχύτητά του στα 180 χιλ. την ώρα, θα αρχίσει να παρεκκλίνει της πορείας του. Αντιδρώντας άμεσα ο χειριστής του αεροσκάφους δοκιμάζει να το επαναφέρει στην πορεία του χωρίς επιτυχία. Αστραπιαία θα βάλει την πτέρυγα κάτω, χρησιμοποιώντας το σύστημα εκτίναξης του καθίσματος. Ο πιλότος και ενώ το αεροπλάνο συνεχίζει να κινείται με μεγάλη ταχύτητα στο έδαφος, εκτινάσσεται στον αέρα και ανοίγοντας το αλεξίπτωτό του καταφέρνει να προσγειωθεί σώος και αβλαβής μερικά μόλις μέτρα δίπλα από το διάδρομο.

Την ίδια στιγμή το προσωπικό εδάφους του αεροδρομίου, το οποίο με κομμένη την ανάσα παρακολουθούσε την εξέλιξη του γεγονότος, θα δει με ανακούφιση, τον πιλότο να σηκώνεται όρθιος, να πατά στα πόδια του και να περπατά προς το μέρος του. Μερικές δεκάδες μέτρα πιο πέρα το F-16 Block 52+ θα έχει μετατραπεί σε μία φλεγόμενη μάζα, με τη μηχανή του αλλά και το κέλυφός του να έχει πιάσει φωτιά. Λίγο αργότερα, ο πιλότος, για προληπτικούς λόγους, θα μεταφερθεί αρχικά στο Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Πατρών και εν συνεχεία στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας. Σύμφωνα με πηγές του ΓΕΑ, ο χειριστής του F-16 αντέδρασε σύμφωνα με τα πρωτόκολλα του κατασκευαστή τα οποία προβλέπουν πως όταν το αεροσκάφος αρχίσει να εκτρέπεται της πορείας του και πάει να βγει εκτός διαδρόμου με ταχύτητα μεγαλύτερης της τροχοδρόμησης θα πρέπει να εγκαταλείπεται. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος ήταν το δεύτερο ενός ζεύγους το οποίο λίγο μετά το μεσημέρι είχε απογειωθεί από το αεροδρόμιο της Ανδραβίδας σε μία πτήση που υπό άλλες προϋποθέσεις θα ήταν ρουτίνα. Λίγα λεπτά νωρίτερα είχε προσγειωθεί το άλλο αεροσκάφος, χωρίς να υπάρξει το παραμικρό πρόβλημα.

Μαχητικά στον αέρα

Σχεδόν ταυτόχρονα με την εξέλιξη του γεγονότος, θα δοθεί η εντολή το αεροδρόμιο να κλείσει για όλα τα μαχητικά που εκείνη την στιγμή βρίσκονταν στον αέρα. Περισσότερα από 5 μαχητικά αεροσκάφη που είτε πραγματοποιούσαν εκπαιδευτικές πτήσεις είτε κάλυπταν επιχειρησιακές ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας, θα λάβουν άμεσα διαταγή αντί για το αεροδρόμιο της Ανδραβίδας να κατευθυνθούν για προσγείωση στο γειτονικό αεροδρόμιο του Αράξου. Τον λόγο πλέον ως προς την διερεύνηση των ακριβών αιτιών του ατυχήματος έχει η αρμόδια επιτροπή του ΓΕΑ. Σε ότι αφορά το F-16 Block 52+ να σημειώσουμε πως είναι από τα πλέον σύγχρονα αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας. Ανήκουν στις 340, 343 και 337 μοίρες με χαρακτηριστικά κλήσης “Αλεπού, “Αστέρι” και “Ghost” αντίστοιχα, επιχειρώντας από τις αεροπορικές βάσεις της Σούδας (115 ΠΜ) και Λάρισας (110 ΠΜ). Χθες βράδυ ο υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος επικοινώνησε με τον πιλότου του μαχητικού και τον εμψύχωσε λέμε τη φράση «πάμε γερά. Συνεχίζουμε». Ο κ. Παναγιωτόπουλος λίγο νωρίτερα είχε δεχτεί τηλεφωνική κλήση από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κα. Κατερίνα Σακελλαροπούλου, προκειμένου να ενημερωθεί για τις συνθήκες του ατυχήματος. Η κυρία Σακελλαροπούλου εξέφρασε την ικανοποίησή της για το γεγονός ότι ο πιλότος εξήλθε σώος.

Πηγή: www.protothema.gr