Τη δημιουργία Ταμείου Αποζημίωσης (compensation fund) στον κλάδο των τουριστικών γραφείων της Ελλάδας, στα πρότυπα Ευρωπαϊκών χωρών που ήδη διαθέτουν αντίστοιχους μηχανισμούς στα οργανωμένα ταξίδια και προσαρμοσμένο στις ανάγκες της ελληνικής αγοράς, προωθεί ο ΗΑΤΤΑ.

Αυτό επισήμαναν εκπρόσωποι του Συνδέσμου κατά τη διάρκεια της ημερίδας «Re-Ally Tourism. The Hellenic and European Travel Agents Initiative» που διοργάνωσε ο ΗΑΤΤΑ την Τετάρτη, 11 Μαϊου στην Αθήνα, στο πλαίσιο της Ετήσιας Τακτικής Γενικής Συνέλευσης του Συνδέσμου.

Όπως δήλωσε ο αντιπρόεδρος του ΗΑΤΤΑ, κ. Μάριος Καμμένος σε πάνελ στο οποίο μετείχαν εκπρόσωποι φορέων οργανωμένου τουρισμού της Ευρώπης (ECTAA), της Ολλανδίας, της Γαλλίας, της Πολωνίας και της Δανίας, επιδίωξη του Συνδέσμου είναι να θεσμοθετηθεί στην Ελλάδα compensation fund για τον κλάδο των τουριστικών γραφείων.
Το compensation fund έχει θεσπιστεί στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, σε ρόλο εγγυητή, και στόχος του είναι να διασφαλίζει τα χρήματα σε περιπτώσεις αδυναμίας του οργανωτή να ανταποκριθεί στην υλοποίηση του ταξιδιού.

Σύμφωνα με την πρόταση του ΗΑΤΤΑ, ένα τέτοιο fund, εξειδικευμένο στα ελληνικά δεδομένα, επηρεασμένο από την τεχνογνωσία άλλων ευρωπαϊκών χωρών, εναρμονισμένο με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και διαχειριζόμενο από τον Σύνδεσμο, θα μπορέσει να δώσει βιώσιμες λύσεις για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού.

Το fund θα προσφέρει αξιοπιστία στα ελληνικά ταξιδιωτικά πακέτα, εξήγησε ο κ. Καμμένος, και εξέφρασε την πεποίθησή του ότι «είμαστε έτοιμοι να κάνουμε αυτό το βήμα προς τα εμπρός».
Άλλωστε, όπως είπε, κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, τα τουριστικά γραφεία της Ελλάδας, στα οποία δόθηκε η δυνατότητα των voucher, θα συναντούσαν πολύ λιγότερα προβλήματα εάν είχαν το «μαξιλάρι» του fund. «Έχουμε δει τα οφέλη των fund σε άλλες χώρες, και η θεσμοθέτησή του είναι αναγκαιότητα εάν θέλουμε να γίνουν βήματα στον κλάδο τουριστικών γραφείων. Επιπλέον, σε αυτή την κατεύθυνση έχουμε την τεχνογνωσία των ευρωπαίων συνεργατών μας».

Οι συμμετέχοντες στο πάνελ συμφώνησαν ότι η δημιουργία compensation fund στα οργανωμένα ταξίδια είναι αναγκαία συνθήκη για τον τουρισμό κάθε χώρας.

Τα μοντέλα Δανίας και Ολλανδίας
Στο πλαίσιο της συζήτησης, ο πρόεδρος της Παγκόσμιας Συμμαχίας Ενώσεων Ταξιδιωτικών Γραφείων, WTAAA, κ. Lars Thykier, παρουσίασε το Travel Guarantee Fund που είναι σε ισχύ στη Δανία και το οποίο χωρίζεται σε τρεις υποκατηγορίες.

Ειδικότερα, το πρώτο fund αφορά τα ταξιδιωτικά πακέτα, ιδρύθηκε το 1979 και καλύπτει τις ανάγκες του οργανωμένου ταξιδίου, το δεύτερο fund αφορά αποκλειστικά τις πτήσεις, ιδρύθηκε το 2015 και καλύπτει αντίστοιχα τις ανάγκες που προκύπτουν για τις αερομεταφορές, και το τρίτο fund αφορά τις έκτακτες περιστάσεις, ιδρήθηκε το 2020 και καλύπτει το δανεισμό των τουριστικών γραφείων/τουρ οπερέιτορ. Το Fund προσφέρει εγγυήσεις για περισσότερους από 600 Δανούς τουρ οπερέιτορ.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Ολλανδικής Ένωσης Ταξιδιωτικών Πρακτόρων και Τουριστικών Πρακτόρων, ANVR, κ. Frank Oostdam, αναφερόμενος στο παράδειγμα της χώρας του, δήλωσε ότι το σύστημα compensation fund της Ολλανδίας τα τελευταία χρόνια δεν επιβάρυνε τους οργανωτές ταξιδίων αλλά ούτε και τους ταξιδιώτες καθώς βασιζόταν σε επενδύσεις. Ωστόσο, μετά τις συνέπειες της πανδημίας, υπήρξε επιβάρυνση των ταξιδιωτών με μια μικρή επιπλέον χρέωση στα ταξιδιωτικά πακέτα.

Η αειφορία στα ταξίδια δεν είναι πια μια μεταφυσική συζήτηση
Μιλώντας σε επόμενο πάνελ για τον αειφόρο τουρισμό και τα υπεύθυνα ταξίδια, ο γ.γ. της ECTAA, κ. Eric Dresin, επισήμανε ότι η αειφορία αποτελεί μονόδρομο για τον τουρισμό του μέλλοντος, και αναφέρθηκε στην πρωτοβουλία «sustour» (πρόγραμμα τεχνικής υποστήριξης για μικρομεσαία τουριστικά γραφεία και διοργανωτές οργανωμένων ταξιδιών, για βελτίωση των επιδόσεών τους στη βιωσιμότητα) της ECTAA που χρηματοδοτείται από την ΕΕ, η οποία έχει πολλές δεκάδες συμμετοχές από Ευρωπαίους τουρ οπερέιτορ.

Στο άμεσο μέλλον, όπως είπε, η αειφορία και οι βιώσιμες πρακτικές θα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι του μάρκετινγκ των προορισμών, οι οποίοι με την προβολή των σχετκών πρακτικών τους θα μπορούν να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητά τους προσελκύοντας μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τους ήδη ευαισθητοποιημένους σε ζητήματα αειφορίας ταξιδιώτες. Άλλωστε, η αειφορία στον τουρισμό, εκτός από τους προορισμούς και τις επιχειρήσεις, προέρχεται ως ζητούμενο των διακοπών και από τους ίδιους τους ταξιδιώτες.

Παρότι είμαστε ακόμη σε προνηπιακό στάδιο όσον αφορά τις πρακτικές αειφορίας, θα πρέπει να αντιληφθούμε τον αντίκτυπο που έχει η τουριστική δραστηριότητα στους προορισμούς, να υιοθετήσουμε αειφόρες πρακτικές και να το κάνουμε με όρους διαφάνειας, πρόσθεσε ο κ. Oostdam. Στην Ολλανδία, παρότι έχουν ξεκινήσει κάποια πρότζεκτ σε αυτή την κατεύθυνση, «είμαστε ακόμη μακριά», είπε.

Ο γ.γ. του Συνδικάτου Εταιριών Tour Operating, SETO, κ. Jurgen Bachmann, υπογράμμισε ότι «η αειφορία στα ταξίδια δεν είναι πια μια μεταφυσική συζήτηση» και εστίασε τη συζήτηση στη διαφάνεια των οργανωτών ταξιδιών στους ταξιδιώτες όσον αφορά το αποτύπωμα άνθρακα. Στην περίπτωση της Γαλλίας, έπειτα από επαφές με ομολόγους από την Ολλανδία όπου εφαρμόζεται σύστημα υπολογισμού των εκπομπών CO2, ξεκίνησε σε συνεργασία με την κυβέρνηση προσπάθεια για αντίστοιχο εγχείρημα.

Αναφέρθηκε στα κίνητρα που προσφέρονται στη Γαλλία για αποφυγή πτήσεων κοντινών αποστάσεων και προτίμηση του τρένου, ενώ, όπως είπε, υπάρχει πρωτοβουλία για τη δημιουργία fund «απορρόφησης» των εκπομπών CO2 με αντισταθμιστικές ενέργειες, όπως τη φύτευση δέντρων κλπ.

Σε επίπεδο αντικινήτρων για πτήσεις, ο κ. Oostdam συμπλήρωσε την ανάγκη για true pricing (πραγματική τιμολόγηση) των πτήσεων, καθώς στην τιμή του εισιτηρίου θα πρέπει να περιλαμβάνεται και ο αντίκτυπός τους στο περιβάλλον. Όπως είπε, για κάθε χιλιόμετρο πτήσης, θα πρέπει να προστίθενται ένα αντίτιμο «περιβαλλοντικής ηθικής» της τάξης των 3-4 σεντ. Είμαστε ο μεγαλύτερος κλάδος στον κόσμο και ως εκ τούτου έχουμε την υποχρέωση να προσφέρουμε λύσεις, τόνισε και κατέληξε: «βρισκόμαστε σε ένα κατώφλι αλλαγής στον τουρισμό, τόσο για τις εταιρίες όσο και για τους προορισμούς και αυτός ο νέος τουρισμός, στον οποίο πιστεύω, θα είναι βιώσιμος για το μέλλον».

Σε παρέμβασή του ο πρόεδρος του ΗΑΤΤΑ, κ. Nικόλας Κελαϊδίτης, εξέφρασε την άποψη ότι μέσα στην ερχόμενη πενταετία, θα υπάρξει ανάγκη προβληματισμού για τις αειφόρες πρακτικές στα ταξίδια καθώς η ενεργειακή κρίση θα αυξήσει περαιτέρω τις τιμές και θα πιέζει προς εξεύρεση λύσεων. Η ίδια η κρίση, όπως είπε, θα θέσει την πρόκληση να γίνει και να παραμείνει ο κλάδος αειφόρος.

Η Ελλάδα ψηλά στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων
Οι τάσεις που θα επικρατήσουν στα ταξίδια το 2022 είναι οι κρατήσεις τελευταίας στιγμής, η επιστροφή των ταξιδιωτών στα τουριστικά γραφεία για λόγους ασφάλειας και η μεγάλη άνοδος του τουρισμού στη Μεσόγειο και στην Ελλάδα.

Ο κ. Thykier, εμφανίστηκε συγκρατημένα αισιόδοξος για την εφετινή χρονιά και δήλωσε ότι το 2022 ο τουρισμός θα προσεγγίσει το 70% των επιπέδων 2019. Όσον αφορά την αγορά της Δανίας, αναφέρθηκε στην τάση για κρατήσεις last minute, μέχρι και μια εβδομάδα πριν το ταξίδι, και ανέδειξε ως δημοφιλείς προορισμούς της χρονιάς την Ευρώπη, ιδιαίτερα τη Μεσόγειο και τη δυτική Ευρώπη και στη συνέχεια την Τουρκία, την Αίγυπτο, τα ΗΑΕ, τις ΗΠΑ και τον Καναδά.

Η Ελλάδα έχει πέσει στη δεύτερη θέση των δημοφιλέστερων προορισμών για φέτος, με πρώτο την Τουρκία, όπως αποκάλυψε ο κ. Niewiadomski, καθώς ο ανταγωνισμός φέτος εντείνεται και ο πόλεμος στην Ουκρανία προκαλεί διστακτικότητα στις κρατήσεις.

Ο κ. Bachmann προέβλεψε επίπεδα αφίξεων από τη Γαλλία σχεδόν σε επίπεδα 2019 (1,5 εκατ.) όσον αφορά την αγορά των τουρ οπερέιτορ. Οι Γάλλοι φέτος προτιμούν προορισμούς της δυτικής Ευρώπης και επέστησε την προσοχή στις τιμές, καθώς οι αυξήσεις των πακέτων που υπερβαίνουν το 8% δίνουν τη δυνατότητα στους ταξιδιώτες να ακυρώσουν και να επιλέξουν άλλον προορισμό στη συνέχεια.

Η διοργάνωση της Ημερίδας έγινε με την υποστήριξη των χορηγών του Συνδέσμου ΗΑΤΤΑ: Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος, Aegean Airlines, Εταιρεία Ανάπτυξης και Τουριστικής Προβολής του Δήμου Αθηναίων (ΕΑΤΑ).