Με δεδομένο ότι η εφετινή τουριστική περίοδος – περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά- θα προσμετρήσει το βαθμό επιτυχίας της ανά προορισμό σε επίπεδο εσόδων, είναι σημαντικό να παρακολουθούμε τους δείκτες που ανακοινώνονται , κατά διαστήματα, από την ΕΛΣΤΑΤ, αναφέρει σε ανακοίνωσή της η MTC Group και ο Νότης Μαρτάκης. 

Πολύ περισσότερο που, λόγω της ουσιαστικά υποτονικής – εκτός εξαιρέσεων- περιόδου των ετών της πανδημίας, είναι αναγκαίο εφέτος να καλυφθούν οι όποιες απώλειες των προηγούμενων δύο χρόνων. Και ακόμα πιο πολύ, διότι τόσο ο πληθωρισμός όσο και η ακρίβεια που καλπάζουν θα περιορίσουν τα κέρδη των επιχειρήσεων λόγω της αύξησης των λειτουργικών εξόδων από ενέργεια και προμήθειες αγαθών.

«Αναζητήσαμε λοιπόν τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Στατιστική Αρχή και καταγράψαμε τις επιδόσεις σε νησιά των Κυκλάδων με βάση τον κύκλο εργασιών επιχειρήσεων με υποχρέωση τήρησης διπλογραφικών βιβλίων αθροιστικά στους κλάδους των Καταλυμάτων και των Υπηρεσιών Εστίασης (κλάδοι 55 και 56 της ταξινόμησης NACE Αναθ. 2) τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο 2022.

Όπως αναφέρεται στην έκθεση της ΕΛΣΤΑΤ, «τα στοιχεία που δημοσιεύονται, μπορούν να αναδείξουν, σε αναλυτικό τοπικό επίπεδο, την τρέχουσα εξέλιξη των επιδόσεων, σε όρους κύκλου εργασιών, των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε βασικούς κλάδους του τομέα του τουρισμού και με αυτόν τον τρόπο να παράσχουν άμεσα χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με την εξέλιξη του τουριστικού προϊόντος της Ελλάδας». Και βέβαια, συμπληρώνουμε εμείς, δίνουν την εικόνα της επέκτασης της τουριστικής περιόδου που αποτελεί βασικό ζητούμενο για κάθε προορισμό που κινείται με στρατηγική ανάπτυξης εναλλακτικών και θεματικών χαρακτηριστικών ώστε και να υπάρξει διασπορά του εισερχόμενου πλήθους στο χρόνο και να διασφαλιστούν τα επιθυμητά ποιοτικά του χαρακτηριστικά.
Παραθέτουμε την εικόνα, συνολικά Μαρτίου και Απριλίου 2022 κατά σειρά επιδόσεων :
1. Θήρα 14.541.409 ευρώ ( Μάρτιος 3.375.938 και Απρίλιος 11.165471)
2. Μύκονος 6.413874 ευρώ ( Μάρτιος 1.380.175 και Απρίλιος 5.033699)
3. Πάρος 866.545 ευρώ ( Μάρτιος 147.614 και Απρίλιος 718.931)
4. Νάξος 623.689 ευρώ ( Μάρτιος 119.305 και Απρίλιος 504.384)
5. Τήνος 157.119 ευρώ ( Μάρτιος 64.246 και Απρίλιος 92.873)
6. Μήλος 146.516 ευρώ (Μάρτιος 32.369 και Απρίλιος 114.147)
7. Άνδρος 77.124 ευρώ ( 21.488 και Απρίλιος 55.636)

Επισημαίνεται ότι τα στοιχεία αυτά αφορούν έσοδα επιχειρήσεων με υποχρέωση τήρησης διπλογραφικών στοιχείων και δεν αποτυπώνουν τη συνολική εικόνα που σίγουρα είναι αυξημένη σε αριθμούς. Ωστόσο, αποτελούν ένδειξη της πορείας κάθε προορισμού και του βαθμού αποτελεσματικότητας στην επίτευξη ποιοτικών στόχων με την έννοια που αναπτύχθηκε παραπάνω.
Όπως διαπιστώνουμε λοιπόν, η Σαντορίνη παραμένει «ηγέτης» των Κυκλάδων σε έσοδα με υπερδιπλάσια αποτελέσματα από τη Μύκονο, πράγμα που είχε αποτυπωθεί και σε επίπεδο αφίξεων, σύμφωνα με προηγούμενες μετρήσεις. Επίσης, η Πάρος παραμένει σταθερά στην τρίτη θέση με αδιαμφισβήτητη πλέον την ανάδειξή της σε κυρίαρχο προορισμό των Κυκλάδων, ενώ αξιοσημείωτες είναι οι επιδόσεις και της Τήνου που τα τελευταία χρόνια πέτυχε να καθιερωθεί ως εναλλακτικός προορισμός για επισκέπτες με ποιοτικές αναζητήσεις.
Μελετώντας τα στοιχεία του Απριλίου που συνέπεσε το Πάσχα διαπιστώνουμε την εκτίναξη των εσόδων της Μήλου έναντι του Μαρτίου ενώ η ίδια εικόνα εμφανίζεται και στη Σαντορίνη έναντι επίσης του προηγούμενου μήνα. Αντίστοιχα, σε επίπεδο ανοίγματος της σεζόν, πέρα από τη Σαντορίνη και τη Μύκονο διαπιστώνουμε την κατοχύρωση της τρίτης θέσης από την Πάρο , ενώ και η Τήνος είχε αξιόλογες επιδόσεις.
Ζούμε σε μια εποχή όπου τα οικονομικά οφέλη από την τουριστική κίνηση αποτελούν θεμέλιο λίθο των εθνικών οικονομιών. Όχι μόνο για όσα μπορεί μια χώρα να προσποριστεί από τους ξένους τουρίστες αλλά και όσες απώλειες εσόδων μπορεί να αποτρέψει από τους εγχώριους αν επιλέξουν να κάνουν διακοπές στον τόπο τους. Στόχος μας λοιπόν είναι να κεφαλαιοποιήσουμε οφέλη, επισκέπτες και αγορές διατηρώντας, αν όχι αυξάνοντας, τα μερίδια στην παγκόσμια ταξιδιωτική κίνηση, διασπείροντας τον εισερχόμενο τουρισμό στο χρόνο με προτεραιοποίηση των ποιοτικών αναζητήσεων και με συνεχείς μετρήσεις της αποδοτικότητας σε αφίξεις, διανυκτερεύσεις και έσοδα το θετικό πρόσημο των οποίων θα πιστοποιήσει την επιτυχία της εφετινής τουριστικής χρονιάς.»