Η Άγκυρα αναπτύσσει ορισμένα στρατιωτικά αεροσκάφη και drones τα οποία –ευελπιστεί πως– θα πραγματοποιήσουν τις παρθενικές τους πτήσεις το 2023, στην 100ή επέτειο από την ίδρυση του τουρκικού κράτους.

Το μακράν πιο εξελιγμένο αεροσκάφος που αναπτύσσεται αυτή τη στιγμή στην Τουρκία, το μαχητικό TF-X της Turkish Aerospace Industries (TAI ή TUSAS) δεν αναμένεται ωστόσο να απογειωθεί το επόμενο έτος.

Τον Νοέμβριο, βίντεο έδειξε την πρώτη έκδοση του TF-X να παίρνει μορφή στη γραμμή συναρμολόγησης. Η Τουρκία φέρεται πως θέλει να κάνει τα αποκαλυπτήρια του TF-X στις 18 Μαρτίου 2023 – ένα υπερβολικά φιλόδοξο χρονοδιάγραμμα, σύμφωνα με αναλυτές.

Οι Τούρκοι αξιωματούχοι προσδοκούσαν το προηγμένο μαχητικό να είναι έτοιμο για απογείωση εγκαίρως για τα 100 χρόνια του τουρκικού κράτους. Τον Νοέμβριο του 2017, ο Τούρκος υπουργός Άμυνας Νουρεντίν Τζανικλί υποστήριξε ότι το αεροσκάφος θα είναι έτοιμο για τους αιθέρες το 2023. “Δεν θα δώσω ακριβή ημερομηνία, αλλά ο πρωταρχικός μας στόχος είναι να πετάξει το 2023”, δήλωσε.

Ο Ταγίπ Ερντογάν εξέφρασε την ίδια ελπίδα τον Φεβρουάριο του 2020. “Ελπίζω ότι το πολεμικό μας αεροσκάφος, το οποίο θα χρησιμοποιεί εγχώριους πόρους σε κάθε στάδιο σχεδιασμού και παραγωγής, θα πετάξει το 2023”, δήλωσε.

Τον Ιούνιο του 2019, η TAI παρουσίασε ένα ομοίωμα του TF-X στην Αεροπορική Έκθεση του Παρισιού. Ο πρόεδρος και CEO της TAI Temel Kotil υποστήριξε ότι “θα είναι το καλύτερο μαχητικό αεροσκάφος στην Ευρώπη” και δήλωσε ότι αναμένει η πρώτη του έκδοση να κάνει την παρθενική της πτήση το 2025.

Με τα έως τώρα δεδομένα, το TF-X αναμένεται να απογειωθεί το 2025-2026, ενώ το πρώτο αεροσκάφος από τη γραμμή παραγωγής θα βγει στις αρχές της δεκαετίας του 2030. Αλλά ακόμη και αυτή η πρόβλεψη θα μπορούσε να αποδειχθεί αισιόδοξη.

Η Άγκυρα πιθανόν να αναγκαστεί σε συμβιβασμούς όσον αφορά τα χαρακτηριστικά stealth του αεροσκάφους προκειμένου να ξεκινήσει εγκαίρως η σειριακή παραγωγή. Ως εκ τούτου, οι πρώτες εκδόσεις θα είναι –στην καλύτερη περίπτωση– ένα εξαιρετικά προηγμένο αεροσκάφος 4ης-5ης γενιάς, όχι εντελώς διαφορετικό από την παραλλαγή Block 1 του μαχητικού KF-21 Boramae που αναπτύσσεται στη Νότια Κορέα.

Εντούτοις, εντός του 2023 η Τουρκία θα απογειώσει για πρώτη φορά τα ακόλουθα αεροσκάφη και drones.

Bayraktar Kizilelma
Το πρωτότυπο αεροσκάφος Bayraktar Kizilelma με αεριωθούμενο κινητήρα ολοκλήρωσε τις δοκιμές τροχοδρόμησης και απογείωσης τον Νοέμβριο του 2022. Η παρθενική του πτήση θα γίνει πιθανότατα στις αρχές του 2023.

Το Kizilelma είναι το πρώτο μη επανδρωμένο αεροσκάφος της Τουρκίας με κινητήρα τζετ. Η Baykar υποστηρίζει ότι “θα είναι μια υπολογίσιμη δύναμη, δεδομένης της ικανότητάς του για επιθετικούς ελιγμούς και της δυνατότητάς του να διαφεύγει των ραντάρ”.

Η μορφή “Δέλτα” των πτερυγίων του το κάνει να μοιάζει με το κινεζικό stealth μαχητικό J-20 Mighty Dragon. Επιπλέον, το Kizilelma διαθέτει οπλοστάσιο στο εσωτερικό του και μπορεί να εκτοξεύσει πυραύλους αέρος-αέρος, γεγονός που ενισχύει την προστασία του έναντι εχθρικών drones ή ελικοπτέρων.

Το μέγιστο βάρος απογείωσης του μη επανδρωμένου αεροσκάφους θα είναι 6 τόνοι, συμπεριλαμβανομένου ωφέλιμου φορτίου 1.500 κιλών. Θα εκτελεί αποστολές συλλογής πληροφοριών και επιχειρήσεις κρούσης. Η Baykar αναφέρει ότι το Kizilelma θα φέρει τουρκικής κατασκευής ραντάρ Ενεργής Ηλεκτρονικής Σάρωσης (AESA) και “θα μπορεί να απογειώνεται και προσγειώνεται σε αεροπλανοφόρα μικρού μήκους”, όπως το πλοίο αμφίβιων επιχειρήσεων TCG Anadolu.

TAI Hurjet
Το Kizilelma δεν είναι το μόνο υπερηχητικό αεροσκάφος που σχεδιάζει να απογειώσει η Τουρκία εντός του 2023. Η TAI αναπτύσσει ένα εκπαιδευτικό αεροσκάφος με την ονομασία Hurjet, διάδοχο του στροβιλοελικοφόρου Hurkus.

Όπως και άλλα υπερηχητικά εκπαιδευτικά αεροσκάφη, το Hurjet μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί ως ελαφρύ μαχητικό. Μπορεί να πετάξει με ταχύτητα 1,2 Mach (1.470 χλμ/ώρα) και σε ύψος 45.000 ποδών. Αυτά τα χαρακτηριστικά το κατατάσσουν στην ίδια ευρεία κατηγορία με το M-346 Master της Ιταλίας και το T-50 Golden Eagle της Νότιας Κορέας.

Η παρθενική πτήση του Hurjet είχε προγραμματιστεί αρχικά για το 2022, αλλά πλέον αναμένεται τον Μάρτιο του 2023. Η Τουρκία ενέκρινε τη σειριακή παραγωγή του αεροσκάφους τον Ιανουάριο του 2022.

Το Hurjet θα αντικαταστήσει τα γερασμένα εκπαιδευτικά αεροσκάφη Northrop T-38 Talon και τα μαχητικά F-5 της Τουρκίας. Στις 6 Δεκεμβρίου 2022, ένα από αυτά τα F-5 συνετρίβη, μετά από πρόσκρουση πτηνού στον κινητήρα του.

Η Τουρκία φιλοδοξεί το Hurjet να έχει επιτυχία και σε επίπεδο εξαγωγών, ακολουθώντας τον δρόμο που άνοιξε το κορεατικό T-50 και η στρατιωτική του έκδοση KA-50. Πρόσφατα η Πολωνία παρήγγειλε 48 τέτοια αεροσκάφη.

TAI Goksungur/Simsek
Η TAI αναπτύσσει επίσης ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος με μέγιστη ταχύτητα 0,7 Mach (858 χλμ/ώρα), το οποίο θα ονομαστεί είτε Goksungur (“ουρανός”) είτε Simsek (“κεραυνός”). Το εν λόγω drone έχει σχεδιαστεί για αποστολές συλλογής πληροφοριών και την υποστήριξης πυρός.

Αξιωματούχος της TAI, που δεν κατονομάστηκε, εκμυστηρεύτηκε στο Defense News ότι η εταιρεία ευελπιστεί να αναπτύξει και μια πλήρως υπερηχητική έκδοση. Ο ίδιος ανέφερε ότι η TAI δοκιμάζει το μικρού μεγέθους drone σε κοινές επιχειρήσεις με το –επίσης δικό της– μη επανδρωμένο αεροσκάφος Aksungur, το μεγαλύτερο drone που έχει κατασκευάσει η Τουρκία μέχρι σήμερα.

Η TAI μπορεί τελικά να αναπτύξει μια μικρότερη έκδοση που θα είχε τη δυνατότητα να εκτοξεύεται από το Aksungur. Το Goksungur/Simsek αναμένεται να πετάξει τον Φεβρουάριο του 2023.

TAI T929 ATAK 2
Η TAI αναπτύσσει επίσης το T929 ATAK 2, διάδοχο του επιθετικού ελικοπτέρου T129 ATAK. Το ATAK 2 θα είναι κατά πολύ βαρύτερο και θα μπορεί να απογειωθεί με το διπλάσιο φορτίο σε σύγκριση με τον προκάτοχό του, ο οποίος αναπτύχθηκε βάσει του ιταλικού AugustWestland A129, αλλά με τουρκικής κατασκευής εξαρτήματα και υποσυστήματα.

Το υπό κατασκευή επιθετικό ελικόπτερο θα μπορεί να μεταφέρει διαφόρων ειδών πυρομαχικά τουρκικής κατασκευής, όπως μη κατευθυνόμενους πυραύλους, κατευθυνόμενους αντιαρματικούς πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς UMTAS και πυραύλους Cirit των 70 mm, καθώς και πυραύλους αέρος-αέρος.

Το T929 θα ενταχθεί στις τουρκικές χερσαίες στρατιωτικές δυνάμεις καθώς και στο Πολεμικό Ναυτικό, και θα μπορεί να επιχειρεί με βάση του το TCG Anadolu. Τα αμερικανικής κατασκευής επιθετικά ελικόπτερα AH-1 Cobra που διαθέτει η Άγκυρα θα υπηρετούν στη ναυαρχίδα του τουρκικού στόλου ως ενδιάμεση λύση μέχρι να ξεκινήσει τις πτήσεις το ATAK 2, γύρω στο 2025.

Τον Ιούνιο του 2021, αφού ανακοινώθηκε επίσημα ότι η TAI θα προμηθευτεί 14 κινητήρες για το T929 από την ουκρανική Motor Sich, ο CEO της TAI, Kotil, επισήμανε πόσο σημαντικό είναι –σε επίπεδο συμβολισμού– να πετάξουν τα νέα εγχώριας παραγωγής αεροσκάφη κατά το 100ό έτος ύπαρξης του τουρκικού κράτους εκατονταετηρίδας της Τουρκίας.

“Στα 100ντάχρονα της Τουρκικής Δημοκρατίας, η ΤΑΙ θα μπει δυναμικά”, δήλωσε. “Θα είναι το έτος όπου σχεδόν όλα μας τα project θα βρεθούν στους αιθέρες”.

Πηγή: capital.gr Του Paul Iddon