Τον περασμένο μήνα, η Airbus κατοχύρωσε την πρωτιά στον κλάδο της, κατακτώντας για πέμπτη συναπτή χρονιά τον τίτλο της μεγαλύτερης εταιρείας κατασκευής αεροσκαφών στον κόσμο, καθώς παρέδωσε περισσότερα αεροπλάνα και διασφάλισε περισσότερες παραγγελίες από την Boeing το 2023. Την ίδια περίοδο, η Boeing αντιμετώπιζε κρίση στα αεροσκάφη τύπου 737 Max.

«Αυτό που παλαιότερα ήταν δίπολο έχει γίνει δύο τρίτα Airbus, ένα τρίτο Boeing», δήλωσε ο Richard Aboulafia, εκτελεστικός διευθυντής της AeroDynamic Advisory στην Ουάσιγκτον. «Πολύς κόσμος, επενδυτές ή χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι ή πελάτες κοιτούν την Airbus και βλέπουν μια εταιρεία, την οποία διαχειρίζονται ικανοί άνθρωποι».

Το περιστατικό με το 737 Max 9, με την αποκόλληση παραθύρου κατά τη διάρκεια πτήσης της Alaska Airlines, ήταν μόνο ένα από μια σειρά σφαλμάτων ασφαλείας στη συγκεκριμένη σειρά αεροσκαφών της Boeing – συμπεριλαμβανομένων δύο πολύνεκρων συντριβών το 2018 και το 2019 – τα οποία στήριξαν την άνοδο του ευρωπαϊκού «γίγαντα» κατασκευής αεροσκαφών.

Οι αεροπορικές εταιρείες επεκτείνουν σημαντικά τους στόλους τους, προκειμένου να καλύψουν την άνοδο της ζήτησης για ταξίδια που παρατηρήθηκε διεθνώς μετά την πανδημία και εξετάζουν σε ποια από τις δύο κατασκευάστριες να στραφούν.

Ο Guillaume Faury, επικεφαλής της Airbus, δήλωσε ότι η εταιρεία είχε 2.094 παραγγελίες για νέα αεροσκάφη το 2023, το οποίο αποτελεί ετήσιο ρεκόρ. Αυτό περιλαμβάνει τα αεροσκάφη τύπου Α320neo, τον βασικό «ανταγωνιστή» του 737 Max.

Η Boeing κατέγραψε επίσης περισσότερες παραδόσεις και παραγγελίες αεροσκαφών σε σύγκριση με το 2022, αλλά με βραδύτερο ρυθμό αύξησης από την Airbus. Αθροιστικά, οι δύο εταιρείες κατασκευάζουν την πλειονότητα των διεθνών εμπορικών τζετ.

Τα προβλήματα
Η Airbus αντιμετωπίζει τα δικά της προβλήματα: Στην πανδημία, λόγω προβλημάτων στις εφοδιαστικές αλυσίδες, υποχρεώθηκε να μειώσει την παραγωγή και να απολύσει υπαλλήλους, ενώ οι απώλειες ανήλθαν στο 1,1 δισ. δολάρια. Το 2020 κατέβαλε 4 δισ. δολάρια για εξωδικαστικό συμβιβασμό σε υπόθεση διαφθοράς.

Η Boeing δήλωσε στις 15 Ιανουαρίου ότι αλλάξει τις διαδικασίες ελέγχου ποιότητας στο δικό της εργοστάσιο και στη μονάδα ενός σημαντικού προμηθευτή, της Spirit AeroSystems, που εγκατέστησε το πλαίσιο για τις πόρτες εξόδου που δεν χρησιμοποιούνται, όπως αυτή που αποκολλήθηκε στην πτήση της Alaska Airlines.

Το περιστατικό με την Alaska Airlines επανέφερε στο προσκήνιο ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια, τα οποία η Boeing προσπαθούσε ήδη να απαντήσει μετά τη συντριβή δύο αεροσκαφών τύπου Max στην Ασία και την Αφρική το 2018 και το 2019 με 346 νεκρούς. Όλα τα αεροσκάφη τύπου 737 Max καθηλώθηκαν διεθνώς για δύο χρόνια, μια συνθήκη που δημιούργησε ένα ασυνήθιστο παράθυρο για την Airbus να αυξήσει το μερίδιό της στην αγορά.

Δημοσιεύματα του διεθνούς Τύπου αποκάλυψαν πιέσεις εντός των κόλπων της Boeing να ανταγωνιστεί το A320neo της Airbus, μια επιτυχία -ταχέως αναδυόμενη και αποδοτική από άποψη καυσίμων- την οποία δεν περίμενε η Boeing.

«Τα τελευταία χρόνια, η οικονομική εξίσωση έχει αλλάξει υπέρ της Airbus», δήλωσε ο Philip Buller, αναλυτής στην Berenberg Bank στο Λονδίνο.

«Τα προβλήματα που επηρεάζουν τα Boeing Max τα κάνουν να φαίνονται σαν λιγότερο αξιόπιστο αεροσκάφος στον στόλο κάποιας εταιρείας», συμπλήρωσε ο ίδιος. «Επομένως, τα θετικά του να είσαι ελαφρώς φθηνότερος αναιρούνται, διότι η Airbus έχει πιο αξιόπιστο αεροσκάφος, το οποίο θα μπορείς να πετάς αντί να το καθηλώνεις στο έδαφος».

Η Boeing φέρει επίσης σχεδόν 40 δισ. δολάρια σε χρέος λόγω της ταξιδιωτικής αναστάτωσης στην πανδημία και της προηγούμενης κρίσης στα 737 Max. Αυτό γέννησε ερωτήματα εάν θα προβεί σε επενδύσεις σε αεροσκάφη επόμενης γενιάς, καθώς η Airbus κατοχυρώσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, δήλωσε ο κ. Buller.

«Εάν έχεις 40 δισ. δολάρια σε χρέος και το αεροσκάφος που σου φέρνει χρήματα είναι καθηλωμένο επειδή αποκολλήθηκε μια πόρτα, είναι σημάδι ότι η διοίκηση δεν επενδύει στο μέλλον, αλλά αντιμετωπίζει τα προβλήματα του σήμερα», υποστήριξε.

Copyright:
2024 The New York Times