Το Διεθνές Αεροδρόμιο της Σόφιας φιλοξένησε για πρώτη φορά το Aviation Event.

Αποστολή: Ηλέκτρα Αλευρίτη

Το Διεθνές Αεροδρόμιο της Σόφιας φιλοξένησε το πολυαναμενόμενο συνέδριο Aviation-Event 2024 SOF στις 29 Νοεμβρίου 2024, στη Σόφια της Βουλγαρίας.

Tο συνέδριο επικεντρώθηκε στο θέμα « Πτήσεις στους ”πράσινους” ουρανούς: Ενσωμάτωση της βιώσιμης αεροπορίας και Digital Transformation in Airport Operations.”

Το φετινό συνέδριο εμβάθυνε σε θέματα για τη βιώσιμη αεροπορία και στις τεχνολογίες αιχμής φιλικές προς το περιβάλλον, στις λύσεις ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, και στις στρατηγικές για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα στην αεροπορική βιομηχανία.

Οι συζητήσεις επικεντρώθηκαν  στη σφαίρα του ψηφιακού μετασχηματισμού στις λειτουργίες αεροδρομίων αλλά και στη σφαίρα  των έξυπνων τεχνολογιών, της ανάλυσης δεδομένων και της τεχνητής νοημοσύνης για τη βελτιστοποίηση τόσο της διαχείρισης όσο και της ασφάλειας του αεροδρομίου.

Επιπλέον, οι ομιλίες είχαν ως θέμα τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες στη χωρητικότητα  των αεροδρομίων και στην επέκταση τους, εστιάζοντας στη βιώσιμη ανάπτυξη υποδομών για την κάλυψη των συνεχώς αυξανόμενων απαιτήσεων των αεροπορικών ταξιδιών.

 

Ο Marcel Riwalsky, Διευθύνων Σύμβουλος της Aviation-Event, δήλωσε: «Η Σόφια της Βουλγαρία, φημίζεται για τη στρατηγική της θέση και τη ζωντανή αεροπορική βιομηχανία, ξεχωρίζει ως το ιδανικό σημείο συγκέντρωσης για τους επαγγελματίες της αεροπορίας παγκοσμίως.  Η Aviation-Event είναι ενθουσιασμένη για το πολυαναμενόμενο Aviation-Event 2024 SOF. Το Aviation-Event 2024 υπόσχεται να εμπνεύσει, να εκπαιδεύσει και να δώσει τη δυνατότητα να πλοηγηθείτε στη συνεχώς μεταβαλλόμενη δυναμική του αεροπορικού τοπίου.”

Ο Jesús Caballero Pinto, Διευθύνων Σύμβουλος του Διεθνούς Αερολιμένα Σόφιας δήλωσε: «Το αεροδρόμιο της Σόφιας είναι κάτι περισσότερο από μια πύλη της Βουλγαρίας στον κόσμο, καθώς παίζει καθοριστικό ρόλο στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας. Μέσω της ενίσχυσης συνδεσιμότητας, αυξάνει τις δυνατότητες για τον τουριστικό τομέα. Επιπλέον, το αεροδρόμιο της Σόφιας λειτουργεί ως κινητήρια δύναμη πίσω από την ανάπτυξη της βουλγαρικής αεροπορικής βιομηχανίας, μετατρέποντάς την σε ευρωπαϊκό MRO κεντρικό σημείο.”

 

Στη συνέντευξη τύπου ο Marcel Riwaskly μαζί με τον Pinto μίλησαν για τους Γάλλους επενδυτές του αεροδρομίου. ‘’Είναι τιμή μου που το Aviation Event γίνεται για πρώτη φορά στη Σόφια. Θα μιλήσουμε για όλους τους τομείς  στην αεροπορική βιομηχανία, μιας και η   Βουλγαρία έχει μεγάλη παράδοση στη Βουλγαρία από τη μηχανική μέχρι  το aerospace. μΓια παράδειγμα η Lufthansa Technik έχει τις μεγαλύτερες εγκαταστάσεις στην Σόφια, αμέσως μετά τη Γερμανία.

Το άλλο πολύ σημαντικό είναι ότι πια είμαστε εντός της συνθήκης Σένγκεν κάτι που θα βοηθήσει πολύ τη συνδεσιμότητα του αεροδρομίου, δήλωσε ο  Jesús Caballero Pinto.

Ένα ακόμα βασικό πλεονέκτημα του αεροδρομίου στην Σόφια είναι οι πολύ χαμηλές χρεώσεις αεροδρομίου, πιο χαμηλές από οποιαδήποτε χώρα στην Ευρώπη που βοηθούν στην ανταγωνιστικότητα ,

‘’Τέλος, η γεωγραφική θέση είναι πολύ σημαντική, ενώ αυξάνουμε τις συχνότητες και τους νέους προορισμούς όπως χώρες του Κόλπου, Ινδία και συνεργαζόμαστε κυρίως με τους low cost αερομεταφορείς, όπως Ryanair, Wizz Air κ.α., Επίσης, θα φτιάξουμε ένα νέο terminal στο αεροδρόμιο, το terminal 3 μέχρι τον Απρίλιο του 2031, έτσι ώστε το αεροδρόμιο να μπορέσει να φιλοξενήσει 20.000 εκατομμύρια επιβάτες τον χρόνο μια επένδυση που κοστίζει περίπoυ 640 εκατ. ευρώ συνολικά’’  κατέληξε ο Pinto. Επίσης, ανακοινώθηκε η συνεργασία του αεροδρομίου της Σόφια με την εταιρεία SITA για την ψηφιοποίηση του αερολιμένα.

Στο συνέδριο που πραγματοποιήθηκε την επόμενη ημέρα η υπουργός Μεταφορών  της Βουλγαρίας κ. Krasimira Stoyanova, μίλησε για την καλή συνεργασία της κυβέρνησης και το αεροδρομίου και στην ανάγκη για επενδύσεις.

Στη συνέχεια, ο Morgan Foulkes, Deputy Director of ACI Europe, αναφέρθηκε στο ρόλο της ACI Europe να μοιράζεται εμπειρίες ταξιδιωτών στα αεροδρόμια και τόνισε πως μόνο το 43% των ευρωπαϊκών αεροδρομίων  ανάκαμψαν πλήρως το 2023 όσον αφορά στην επιβατική τους κίνηση μετά τον κορονοϊό και το 51% των αεροδρομίων το 2024, με μεγάλους ηττημένους το Άμστερνταμ, το Παρίσι και τη Φρανκφούρτη και νικητές το Λονδίνο και την Κωνσταντινούπολη. Τέλος, μίλησε για τις πράσινες πολιτικές στην Ευρώπη  όσον αφορά στον αεροπορικό χώρο αλλά και τα ρίσκο και τις ανησυχίες που υπάρχουν στον κλάδο.

Στο πρώτο πάνελ με θέμα, Airport Infrastructure and operations: Managing capacity and demand,   ο Michael Kerkloh  μίλησε με διευθύνοντες συμβούλους ευρωπαϊκών αεροδρομίων. Ο Riivo Tuvike από το αεροδρόμιο του Ταλίν, αναφέρθηκε στα μικρά αεροδρόμια, ενώ ο Nazareno Ventola από το αεροδρόμιο της Μπολόνια είπε πως η αεροπορική αγορά της Μπολόνια πηγαίνει πολύ καλά, φτάνοντας πρώτη φορά τα 10 εκατ. επιβάτες.

Ο Michael Eggenschwiler  ειδικός στο Aviation μίλησε για το πόσο απαρχαιωμένο είναι το  ground handling στα αερoδρόμια, ενώ από την πλευρά του ο  Mark Tyler από την SITA είπε πως υπάρχουν πολλές προκλήσεις όσον αφορά στον τεχνικό τομέα. 

Την σκυτάλη πήρε ο David Felda, ο οποίος μίλησε εκτενώς για τα αεροδρόμια. Τόνισε πως δεν μπορούν όλα τα αεροδρόμια να γίνονται όλα hubs, ενώ είπε χαρακτηριστικά πως τα περισσότερα αεροδρόμια χάνουν λεφτά.  Παράλληλα, μίλησε για τους διαφορετικούς τύπους των επιβατών, όπως για παράδειγμα οι ταξιδιώτες για αναψυχή, για δουλειά, για επισκέψεις σε οικογένεια και φίλους (VFR), οι επιβάτες που απλά περνούν από ένα αεροδρόμιο για να πάνε σε ένα άλλο (transfer travellers). Όλοι αυτοί έχουν διαφορετικές ανάγκες οπότε δεν μπορούν όλοι να είναι 100% ικανοποιημένοι.

Στο επόμενο πάνελ με θέμα τις συνέργειες στον τουρισμό και για τις αγορές στην Ανατολική Ευρώπη, ο Ανδρέας Παπαθεοδώρου, Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και Πρόεδρος της Αεροπορικής Ένωαης, Μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Πολτικής Αεροπορίας, αναφέρθηκε στον υπερτουρισμό, το demand management,  στον απαιτούμενο συνδυασμό των αεροπορικών εταιρειών αλλά και στο κατασκευαστικό κομμάτι των αεροδρομίων ώστε να υπάρχει επιτυχία σε έναν προορισμό, ενώ η Martina Groenegres από την Lufthansa τόνισε πόσο σημαντικό είναι να η προώθηση του προορισμού.

Τέλος, το συνέδριο έκλεισε με το θέμα της τεχνικής νοημοσύνης στα αεροδρόμια και στις αεροπορικές ετιαρείες.