Συναντήσαμε την κα Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας & Μάρκετινγκ του ΔΑA, και μας μίλησε για τις αεροπορικές εταιρείες που θα ενισχύσουν την παρουσία τους το 2025 στην Αθήνα, για το masterplan του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, για τα κίνητρα που δίνονται στους αερομεταφορείς, αλλά και για τη βιωσιμότητα, θέμα που απασχολεί τα τελευταία χρόνια πολύ τις εταιρείες.
Συνέντευξη Ηλέκτρα Αλευρίτη
– Δεν θα μπορούσαμε να μην ξεκινήσουμε τη συνέντευξή μας, με τις αεροπορικές εταιρείες που αναμένεται να έρθουν ή να ενισχύσουν την παρουσία τους στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) το 2025. Ποιες είναι αυτές;
Όπως φαίνεται, μέχρι στιγμής, και από τις ανακοινώσεις των αεροπορικών εταιρειών, το 2025 οι αεροπορικοί συνεργάτες μας ανανεώνουν την εμπιστοσύνη τους και συνεχίζουν να επενδύουν δυναμικά στον προορισμό της Αθήνας, με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών να βρίσκεται, διαρκώς, στο πλευρό τους, υποστηρίζοντας τα αναπτυξιακά τους σχέδια.
Περιμένουμε, λοιπόν, περισσότερες πτήσεις και, συνολικότερα, αύξηση της διασυνδεσιμότητας με τις ΗΠΑ. Όλες οι αμερικανικές εταιρείες έχουν ανακοινώσει αύξηση συχνοτήτων και επέκταση της περιόδου δραστηριοποίησής τους. Συγκεκριμένα, το καλοκαίρι του 2025, θα έχουμε επιπλέον συχνότητες μεταξύ της Ατλάντα και της Αθήνας από την Delta Airlines, με τη διεξαγωγή 11 δρομολογίων, έναντι 7 το καλοκαίρι 2024. Η United Airlines αυξάνει από 7 σε 10 τις εβδομαδιαίες πτήσεις της προς τη Νέα Υόρκη/Newark και θα ξεκινήσει τρεις εβδομάδες νωρίτερα τις πτήσεις προς τη Νέα Υόρκη και το Σικάγο. Η Norse θα αυξήσει τις εβδομαδιαίες συχνότητές της προς τη Νέα Υόρκη/JFK, ενώ η American Airlines έχει, ήδη, ανακοινώσει την προσθήκη ενός νέου προορισμού (Charlotte/North Carolina) και την επέκταση της περιόδου δραστηριοποίησής της.
Και βέβαια, η Emirates, η οποία είναι η μόνη, μέχρι στιγμής, αεροπορική εταιρεία που διεξάγει πτήσεις από την Αθήνα προς τη Νέα Υόρκη/Newark καθ’όλη τη διάρκεια του έτους, αυξάνει παραδοσιακά την προσφορά των θέσεών της κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου.
Αυξημένες συχνότητες αναμένονται και από τις κινεζικές αεροπορικές εταιρείες (Air China και Juneyao), ενώ αυξήσεις ως προς τις εβδομαδιαίες συχνότητες αναμένονται και από το σύνολο των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών, καθώς και από τους δύο ελληνικούς αερομεταφορείς, AEGEAN και Sky Express.
Οι εξελίξεις αυτές επιβεβαιώνουν τους στρατηγικούς στόχους μας, που είναι η περαιτέρω ανάπτυξη των πτήσεων μακρινών αποστάσεων, η προσθήκη νέων υπερπόντιων αγορών, όπως επίσης και η συνεχής προσπάθεια για την ενίσχυση της επιβατικής κίνησης και της ζήτησης για την Αθήνα, κατά τις περιόδους εκτός αιχμής.
– Το μεγάλο στοίχημα για τον ελληνικό τουρισμό είναι η επέκταση της σεζόν. Ποια είναι τα κίνητρα που δίνει ο ΔΑΑ στις αεροπορικές εταιρείες, για να πετούν και τον χειμώνα και ποιες είναι οι τάσεις που έχετε διαπιστώσει τα τελευταία χρόνια;
Ξεκινώντας από το δεύτερο σκέλος της ερώτησης –παρατηρούμε, όντως, μια αλλαγή στις ταξιδιωτικές συνήθειες του κοινού. Οι ταξιδιώτες επιλέγουν, πλέον, περισσότερα, αλλά μικρότερης διάρκειας ταξίδια, κάτι το οποίο αποδίδουμε τόσο στη δυναμική των city break, όσο και στον συνδυασμό επαγγελματικών ταξιδιών και ταξιδιών αναψυχής –τον οποίο έχουμε αρχίσει να ταξινομούμε ως bleisure travel (business & leisure)– αλλά και στις ελκυστικές οικονομικές προσφορές εκ μέρους των αεροπορικών εταιρειών σε περιόδους εκτός αιχμής.
Ως προς την επέκταση της τουριστικής περιόδου, αυτή, πράγματι, αποτελεί μία από τις προτεραιότητες και έναν από τους στρατηγικούς στόχους του ΔΑΑ. Στο πλαίσιο αυτό, η διαμόρφωση των αναπτυξιακών και στοχευμένων κινήτρων μας αποτελεί σημαντικό «εργαλείο» της στρατηγικής ανάπτυξης και ενίσχυσης του δικτύου του αεροδρομίου της Αθήνας. Το σχήμα των κινήτρων αυτών είναι πολυβραβευμένο και συνεχώς αναγνωρίζεται από τις αεροπορικές μας εταιρείες ως ένα από τα πληρέστερα και αποτελεσματικότερα διεθνώς. Η διαμόρφωση και η αναπροσαρμογή τους βασίζεται στη διαρκή ανάλυση της αεροπορικής αγοράς και ο σχεδιασμός τους έχει ως στόχο την υλοποίηση των στρατηγικών μας στόχων, λαμβάνοντας, κάθε φορά, υπόψη και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της αθηναϊκής αεροπορικής αγοράς. Η πιο πρόσφατη αναπροσαρμογή τους φέτος έχει ως στόχο την κινητροδότηση των αεροπορικών εταιρειών, μεταξύ άλλων, και για την ενίσχυση της ζήτησης για αεροπορικό ταξίδι κατά τις περιόδους εκτός αιχμής, μέσω της παροχής κινήτρων, είτε για την αύξηση συχνοτήτων, είτε για την προσφορά ευνοϊκότερων ναύλων.
– Κεφάλαιο «masterplan»: Πώς εξελίσσεται το έργο και σε ποιες φάσεις χωρίζεται;
Το επενδυτικό πλάνο, που στοχεύει στην αύξηση της ετήσιας δυναμικότητας του αεροδρομίου, αποτελεί ένα από τα πιο φιλόδοξα έργα του ΔΑΑ. Το έργο αφορά την επέκταση του κύριου και του δορυφορικού αεροσταθμού, την κατασκευή πρόσθετων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, καθώς και ένα νέο πολυώροφο κτήριο στάθμευσης οχημάτων. Ειδικότερα, η έναρξη των εργασιών για την κατασκευή πρόσθετων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, καθώς και το νέο πολυώροφο κτήριο στάθμευσης θα ξεκινήσουν κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025 και αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του 2027. Οι μελέτες της επέκτασης του κύριου και του δορυφορικού αεροσταθμού αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του 2025 και οι κατασκευαστικές εργασίες να ξεκινήσουν εντός του 2026.
Η υλοποίηση του προγράμματος επέκτασης προχωρεί σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, με επιτυχή εκτέλεση, μέχρι σήμερα, των σχετικών μελετών και της έναρξης διαγωνισμών. Η χρηματοδότηση των επενδύσεων στο πλαίσιο της πρώτης φάσης του προγράμματος, επίσης, προχωρά και αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του έτους.
Είναι ένα μεγάλο έργο, που απαιτεί σημαντικούς πόρους και σχεδιασμό και στοχεύει στην πλήρη εξυπηρέτηση των αναγκών του επιβατικού κοινού, των συνεργατών μας στην αεροδρομιακή κοινότητα και, φυσικά, αναμένεται να συμβάλει στην εικόνα και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του αεροδρομίου μας, της πόλης και της χώρας μας.
– Και ας κλείσουμε τη συνέντευξή μας με τη βιωσιμότητα, τομέα όπου ο ΔΑΑ έχει κάνει καινοτόμα βήματα. Πώς προχωρά το έργο με τα φωτοβολταϊκά;
Η πρόκληση της βιώσιμης ανάπτυξης βρίσκεται στο επίκεντρο της μακροπρόθεσμης εταιρι-κής στρατηγικής του ΔΑΑ και, κατά συνέπεια, όλων των βασικών πτυχών της λειτουργίας μας. Ειδικά στον τομέα της περιβαλλοντικής υπευθυνότητας, ο ΔΑΑ εφαρμόζει ένα ευρύ πλέγμα πρωτοβουλιών, πρακτικών και δράσεων, υιοθετώντας, συχνά, διαδικασίες που ξεπερνούν την απλή εταιρική συμμόρφωση.
Όπως, ίσως, γνωρίζετε, από το 2019 ανακοινώθηκε η πρωτοβουλία «ROUTE 2025». Με αυτήν την πρωτοβουλία, η εταιρεία δεσμεύθηκε για την επίτευξη μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα (Net Zero Carbon) για τις εκπομπές υπό τον άμεσο έλεγχό της μέχρι το 2025, πολύ πριν από τον στόχο του 2050, ο οποίος έχει ανακοινωθεί και έχει, γενικώς, υιοθετηθεί από την αεροπορική βιομηχανία. Στο πλαίσιο του οδικού χάρτη για το «ROUTE 2025», τον Απρίλιο του 2023, το αεροδρόμιο εγκαινίασε τον μεγαλύτερο φωτοβολταϊκό σταθμό αυτοπαραγωγής καθαρής ενέργειας στην Ελλάδα, μια επένδυση με σημαντικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Συγκεκριμένα, το φωτοβολταϊκό πάρκο έχει ισχύ 16MW και, ήδη, παράγει το 45% περίπου της ηλεκτρικής ενέργειας που καταναλώνει ετησίως η εταιρεία του αεροδρομίου. Δηλαδή, περίπου 27.500MWh, οι οποίες ισοδυναμούν με την κατανάλωση 6.650 νοικοκυριών.
Μαζί με το πρώτο φωτοβολταϊκό πάρκο του αεροδρομίου, ισχύος 8MW, το οποίο λειτουργεί από το 2011, και συνδυαστικά με την επόμενη φάση του έργου, η οποία θα είναι μια επιπλέον εγκατάσταση 35,5MW προς ολοκλήρωση, εντός του 2025, ο ΔΑΑ θα έχει εξασφαλίσει την παραγωγή της συνολικής ηλεκτρικής ενέργειας που χρειάζεται ετησίως μέχρι το 2046, τότε που λήγει και η σύμβαση παραχώρησης της εταιρείας, μεγιστοποιώντας την ιδιοκατανάλωση μέσω της αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες ισχύος 82,5MWh.
Και βέβαια, η επίτευξη μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα, εκ μέρους του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, αναμένεται να συμβάλει σημαντικά και στην ενίσχυση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της πόλης μας και στην περαιτέρω προβολή της ταυτότητάς της ως βιώσιμου τουριστικού προορισμού.