Η νεότερη περιβαλλοντική άδεια του Αεροδρομίου Βρυξελλών ακυρώθηκε μετά από δικαστική προσφυγή που αμφισβήτησε τη νομιμότητα των περιορισμών πτήσεων που αυτή επέβαλε.

Το Φλαμανδικό Συμβούλιο για Διαφορές Αδειών έκρινε ότι η άδεια δεν συμμορφώνεται με το ευρωπαϊκό δίκαιο, ενισχύοντας έτσι τις αντιρρήσεις που είχαν εκφράσει η Brussels Airlines και άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς.

Η κυβέρνηση της Φλάνδρας έχει πλέον προθεσμία έως τις 30 Ιουνίου 2029 για να εκδώσει μια αναθεωρημένη άδεια που θα πληροί τις απαιτήσεις της ΕΕ. Μέχρι τότε, η λειτουργία του αεροδρομίου θα συνεχιστεί κανονικά υπό το καθεστώς της ακυρωθείσας άδειας. Από την πλευρά της, η διοίκηση του αεροδρομίου δηλώνει έτοιμη να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να διασφαλίσει τη μακροπρόθεσμη συνέχεια των δραστηριοτήτων του.

Δικαστική απόφαση: «Η ισορροπημένη προσέγγιση παραμελήθηκε»

Η άδεια, που είχε εκδοθεί τον Μάρτιο του 2024, περιελάμβανε νέους περιορισμούς για τον περιορισμό των περιβαλλοντικών επιπτώσεων στις γύρω περιοχές. Μεταξύ αυτών ήταν το ανώτατο όριο των 240.000 ετήσιων κινήσεων πτήσεων έως το 2032 και η μείωση του νυχτερινού θορύβου κατά 30% έως το 2030. Αυτά τα μέτρα προκάλεσαν 21 ξεχωριστές προσφυγές από αεροπορικές εταιρείες, περιφερειακές κυβερνήσεις και δήμους, οι οποίοι υποστήριξαν ότι οι περιορισμοί ήταν υπερβολικοί και νομικά ατεκμηρίωτοι.

Η Brussels Airlines υποστήριξε ότι η φλαμανδική κυβέρνηση παρέκαμψε την απαιτούμενη από την ΕΕ «ισορροπημένη προσέγγιση». Σύμφωνα με το ευρωπαϊκό δίκαιο, οι περιορισμοί στις πτήσεις πρέπει να επιβάλλονται μόνο αφού εξεταστούν εναλλακτικές λύσεις για τη μείωση του θορύβου, όπως η χρήση πιο αθόρυβων αεροσκαφών, βελτιωμένων διαδρομών πτήσης ή καλύτερου χωροταξικού σχεδιασμού.

Η αεροπορική εταιρεία τόνισε ότι η άδεια επέβαλε περιορισμούς χωρίς να τηρηθούν αυτά τα βήματα, επηρεάζοντας το δίκτυο και τα σχέδια ανάπτυξής της. Το δικαστήριο συμφώνησε, επισημαίνοντας ότι οι περιορισμοί δεν είχαν την απαραίτητη νομική βάση και δεν μπορούσαν να δικαιολογηθούν από καθυστερήσεις στη διαδικασία.

Σε ανάρτησή της στο LinkedIn, η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Brussels Airlines, Dorothea von Boxberg, δήλωσε:

«Καλωσορίζουμε την απόφαση σχετικά με την περιβαλλοντική άδεια του Αεροδρομίου Βρυξελλών. Είμαστε αποφασισμένοι να συνεργαστούμε στενά με τη φλαμανδική κυβέρνηση για να συμβάλουμε στη διαμόρφωση μιας νέας άδειας που να λειτουργεί προς όφελος όλων — προστατεύοντας όχι μόνο τη συνδεσιμότητα των Βέλγων, αλλά και τις τοπικές κοινότητες και τις θέσεις εργασίας τους.»

 

Προθεσμία για νέα άδεια μέχρι το 2029

Μετά την ακύρωση της άδειας, η φλαμανδική κυβέρνηση έχει περιθώριο έως τις 30/06/2029 για να εκδώσει μια αναθεωρημένη εκδοχή που να συμμορφώνεται με το δίκαιο της ΕΕ. Εν τω μεταξύ, οι πτήσεις στο Αεροδρόμιο Βρυξελλών θα συνεχιστούν χωρίς αλλαγές και το αεροδρόμιο παραμένει πλήρως επιχειρησιακό, παρά την ακυρωθείσα άδεια.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Brussels Airport Company, Arnaud Feist, υπογράμμισε:

«Θα λάβουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα για να εξασφαλίσουμε μια τροποποιημένη άδεια εγκαίρως, ώστε να διασφαλιστεί η συνέχεια των δραστηριοτήτων μας μετά το 2029 και η μακροπρόθεσμη, βιώσιμη ανάπτυξη του αεροδρομίου.»

 

Το Αεροδρόμιο Βρυξελλών παραμένει κομβικό σημείο για την Ευρώπη

Η διοίκηση του αεροδρομίου τονίζει ότι ήδη συνεργάζεται στενά με κυβερνητικούς και κλαδικούς φορείς για τη διαμόρφωση ενός πλαισίου που να εξισορροπεί τη συνδεσιμότητα με τους περιβαλλοντικούς στόχους. Σύμφωνα με τα στοιχεία της, το αεροδρόμιο έχει μειώσει τα επίπεδα θορύβου κατά 60% από το 2000 και στοχεύει ώστε τα δύο τρίτα των πτήσεων μέχρι το 2032 να πραγματοποιούνται με πιο αθόρυβα αεροσκάφη.

Το Αεροδρόμιο Βρυξελλών, που βρίσκεται περίπου 12 χιλιόμετρα βορειοανατολικά του κέντρου της πόλης, αποτελεί την κύρια διεθνή πύλη του Βελγίου και συγκαταλέγεται στα πιο πολυσύχναστα ευρωπαϊκά hubs για επιβατική και εμπορευματική κίνηση.

Το πρώτο εξάμηνο του 2025 υποδέχθηκε πάνω από 11 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ μόνο τον Ιούνιο εξυπηρέτησε περίπου 2,2 εκατομμύρια, σημειώνοντας αύξηση 4% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πέρυσι. Το αεροδρόμιο αποτελεί κύρια βάση για την Brussels Airlines και την TUIfly Belgium, οι οποίες διατηρούν εκτενή δίκτυα στην Ευρώπη και πέρα από αυτήν.