Σύμφωνα με την Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), η αεροπορική βιομηχανία στην Αφρική πρέπει να τεθεί στο επίκεντρο των κυβερνητικών στρατηγικών για την οικονομική ανάπτυξη, τη δημιουργία θέσεων εργασίας, τη συνδεσιμότητα και την κοινωνική πρόοδο.
Η ΙΑΤΑ τόνισε την ανάγκη βελτίωσης της ασφάλειας, μείωσης των επιβαρύνσεων και άμεσης επίλυσης του ζητήματος των δεσμευμένων αεροπορικών εσόδων.
Όπως ανέφερε ο Somas Appavou, Περιφερειακός Διευθυντής Εξωτερικών Υποθέσεων της ΙΑΤΑ για την Αφρική, «ο αεροπορικός τομέας της Αφρικής αποτελεί έναν ζωτικής σημασίας οικονομικό μοχλό, συμβάλλοντας με 75 δισ. δολάρια στο ΑΕΠ και υποστηρίζοντας 8,1 εκατομμύρια θέσεις εργασίας. Η αγορά αναμένεται να αναπτυχθεί με ρυθμό 4,1% τα επόμενα 20 χρόνια, διπλασιάζοντας το μέγεθός της έως το 2044. Σημαντικότερη από την ανάπτυξη είναι η κοινωνική και οικονομική επίδραση που έχει μια ισχυρή αεροπορική βιομηχανία».
Βασικές προτεραιότητες για την Αφρική
Η ΙΑΤΑ παρουσίασε τρεις βασικούς άξονες πολιτικής:
-
Αναβάθμιση της αεροπορικής ασφάλειας
Η εφαρμογή των διεθνών προτύπων κρίνεται κρίσιμη για την επίτευξη υψηλών επιπέδων ασφάλειας. Αν και η κατάσταση έχει βελτιωθεί, τα ποσοστά συμμόρφωσης των αφρικανικών κρατών με τα πρότυπα και τις συστάσεις του ICAO (SARPS) υπολείπονται του παγκόσμιου μέσου όρου. Το 2024, οι περισσότερες καταγεγραμμένες αεροπορικές ατυχηματικές περιπτώσεις σχετίζονταν με εκτροπές διαδρόμου, γεγονός που υπογραμμίζει την ανάγκη ενίσχυσης των ομάδων ασφαλείας διαδρόμων του ICAO.
Η ΙΑΤΑ ζητά επίσης από τις αφρικανικές κυβερνήσεις να τηρούν το Παράρτημα 13 του ICAO και να εκδίδουν έγκαιρα αναφορές ατυχημάτων. Από τα 42 ατυχήματα στην Αφρική την περίοδο 2018–2023, μόνο οκτώ συνοδεύτηκαν από τελική έκθεση. Εργαλεία όπως το IOSA και το ISSA θεωρούνται κρίσιμα για τη βελτίωση της ασφάλειας και την ενίσχυση της εποπτείας.
-
Μείωση φόρων και τελών
Τα κόστη ταξιδιών στην Αφρική υπολογίζονται κατά 15% υψηλότερα από τον παγκόσμιο μέσο όρο. Η ΙΑΤΑ επισημαίνει ότι η υπερφορολόγηση περιορίζει τη ζήτηση και πλήττει την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, ενώ υπογραμμίζει την ανάγκη συνεργασίας κυβερνήσεων και βιομηχανίας για την ανάπτυξη βιώσιμων και οικονομικά αποδοτικών υποδομών. -
Άρση των δεσμευμένων κεφαλαίων
Η αδυναμία των αεροπορικών εταιρειών να επαναπατρίσουν έσοδα παραβιάζει διεθνείς συμφωνίες και απειλεί τη συνδεσιμότητα της ηπείρου. Τον Μάιο του 2025, τα δεσμευμένα έσοδα των αεροπορικών εταιρειών στην Αφρική ανήλθαν σε 1 δισ. δολάρια, αντιπροσωπεύοντας το 73% του παγκόσμιου συνόλου. Η ΙΑΤΑ καλεί τις κυβερνήσεις να απομακρύνουν τα εμπόδια που περιορίζουν την οικονομική και κοινωνική συμβολή της αεροπορίας.
Όπως σημείωσε ο Appavou, «αυτές οι προκλήσεις δεν είναι νέες, αλλά η επίλυσή τους είναι επείγουσα. Η πρωτοβουλία Focus Africa στοχεύει στη βελτίωση της ασφάλειας, της προσιτότητας και της συνδεσιμότητας. Η αεροπορία δεν είναι πολυτέλεια, αλλά οικονομική και κοινωνική σανίδα σωτηρίας».
CORSIA και περιβαλλοντικοί στόχοι
Η ΙΑΤΑ υπογράμμισε επίσης τη σημασία του CORSIA, του διεθνούς μηχανισμού αντιστάθμισης και μείωσης εκπομπών αερίων για την αεροπορία. Η οργάνωση κάλεσε τις αφρικανικές χώρες να διασφαλίσουν την επιτυχία του προγράμματος και να αποφύγουν τη θέσπιση αποσπασματικών εθνικών φόρων που θα υπονόμευαν το παγκόσμιο πλαίσιο.
Η διάθεση των κατάλληλων μονάδων εκπομπών (EEUs) στις αεροπορικές εταιρείες θεωρείται προτεραιότητα, καθώς συμβάλλει τόσο στην τήρηση διεθνών υποχρεώσεων όσο και στην προσέλκυση επενδύσεων και την ενίσχυση της απασχόλησης μέσω των αγορών άνθρακα.






















