Μαχητικό Eurofighter Typhoon αναχαίτισε ιδιωτικό τζετ πάνω από την νότια Αγγλία.

Μια δυνατή ηχητική έκρηξη αναστάτωσε τμήματα του Ηνωμένου Βασιλείου την Παρασκευή (15/08), καθώς ένα μαχητικό Eurofighter Typhoon της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας (RAF) έσπευσε να αναχαιτίσει ιδιωτικό τζετ πάνω από τη νότια Αγγλία. Το αεροσκάφος που αναχαιτίστηκε ήταν ένα Bombardier Global Express, καταχωρημένο στην Empire Aviation με έδρα το Ντουμπάι, ΗΑΕ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του FlightRadar24.com, το ιδιωτικό τζετ είχε προγραμματισμένη πτήση από τη Νίκαια της Γαλλίας προς το αεροδρόμιο London Stansted (STN). Ωστόσο, το αεροσκάφος συνέχισε την πορεία του πέρα από το Stansted – όπου προσωρινά σταμάτησαν οι αφίξεις – ενώ το ακολουθούσε το Typhoon. Μάρτυρας που άκουσε την ηχητική έκρηξη δήλωσε:

«Ήταν σίγουρα υπερηχητικός κρότος και να σας πω κάτι, με τρόμαξε αφάνταστα»

 

Η αναχαίτιση και η προσγείωση

Μετά από κύκλους στον εναέριο χώρο βόρεια του αεροδρομίου, το ιδιωτικό τζετ προσγειώθηκε στις 12:11 τοπική ώρα, με όχημα επιχειρήσεων να το ακολουθεί στον διάδρομο. Το μαχητικό Typhoon παρέμεινε στο πλευρό του μέχρι την τελική προσγείωση και στη συνέχεια κατευθύνθηκε προς τον βορρά με υποηχητική ταχύτητα.

Το Bombardier Global Express τροχοδρόμησε σε απομονωμένη ζώνη του αεροδρομίου, μια διαδικασία ρουτίνας, καθώς το Stansted αποτελεί τον προκαθορισμένο βρετανικό αερολιμένα για πιθανά περιστατικά ασφαλείας. Το αεροδρόμιο ανέφερε σε ανακοίνωσή του:

«Ένα ιδιωτικό αεροσκάφος συνοδεύτηκε σήμερα στο London Stansted από μαχητικό Typhoon της RAF. Προσγειώθηκε με ασφάλεια, το υποδέχθηκαν οι αστυνομικές αρχές και το περιστατικό θεωρείται λήξαν. Το αεροδρόμιο λειτουργεί κανονικά.»

 

Τι είναι η διαδικασία Quick Reaction Alert

Η πτήση μαχητικών με υπερηχητική ταχύτητα πάνω από το Ηνωμένο Βασίλειο είναι σπάνια και επιτρέπεται μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως η αναχαίτιση επικίνδυνων ή μη ανταποκρινόμενων αεροσκαφών. Αυτή η επιχειρησιακή πρακτική είναι γνωστή ως Quick Reaction Alert (QRA).

Η κύρια αποστολή της RAF, όπως αναφέρει η ίδια, είναι «να προστατεύει τους ουρανούς του Ηνωμένου Βασιλείου», κάτι που συχνά απαιτεί την αναχαίτιση αεροσκαφών που θεωρούνται ύποπτα. Σε τέτοιες περιπτώσεις, το Κέντρο Ελέγχου και Αναφοράς (CRC) στη RAF Boulmer μοιράζεται την εικόνα της εναέριας κυκλοφορίας με το Εθνικό Κέντρο Αεροπορικών και Διαστημικών Επιχειρήσεων (NASOC) στη RAF High Wycombe. Αν η απειλή κριθεί σοβαρή, δίνονται εντολές απογείωσης στα μαχητικά Typhoon, τα οποία καθοδηγούνται από ελεγκτές της RAF σε συνεργασία με τους πολιτικούς ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας.

 

Γιατί το Stansted είναι ο «κόμβος ασφαλείας»

Η RAF επιβεβαίωσε στο BBC ότι «δεν θα δοθούν πρόσθετες λεπτομέρειες μέχρι να ολοκληρωθεί η αποστολή». Η αστυνομία του Έσσεξ γνωστοποίησε ότι το τζετ είχε «χάσει την επικοινωνία με το έδαφος» και, αφού αυτή αποκαταστάθηκε, διαπιστώθηκε πως «δεν υπήρχε λόγος ανησυχίας».

Το Stansted επιλέγεται σε τέτοιες περιπτώσεις λόγω της εγγύτητάς του με στρατιωτικές βάσεις στο Σάφολκ και το Λίνκολνσιρ, της χαμηλότερης κυκλοφορίας του σε σχέση με Heathrow και Gatwick και της απόστασής του από το κέντρο του Λονδίνου, που περιορίζει τις επιπτώσεις στην πολιτική αεροπορία. Το αεροδρόμιο διαθέτει ειδικά διαμορφωμένες περιοχές για τη διαχείριση ύποπτων αεροσκαφών.