Νωρίτερα μέσα στον Αύγουστο, ένα Airbus A380 που εκτελούσε πτήση από το Διεθνές Αεροδρόμιο OR Tambo του Γιοχάνεσμπουργκ (JNB) προς το Λονδίνο Heathrow (LHR) αναγκάστηκε να επιστρέψει στο σημείο αναχώρησής του εξαιτίας αναφορών για καπνό στην καμπίνα.

Νεότερα στοιχεία δείχνουν ότι το πρόβλημα επηρέασε και την περιοχή ξεκούρασης του πληρώματος.

Η ανάγκη για επιστροφή οδήγησε το διώροφο τετρακινητήριο αεροσκάφος της British Airways να προσγειωθεί ξανά στο Γιοχάνεσμπουργκ λιγότερο από μία ώρα μετά την απογείωσή του. Παρότι είχε κάψει μέρος των καυσίμων του, το αεροσκάφος παρέμενε υπέρβαρο κατά την προσγείωση. Τελικά η προσγείωση ήταν ασφαλής, αλλά το αεροσκάφος τέθηκε εκτός υπηρεσίας για δύο ημέρες, προκαλώντας ακυρώσεις πολλών πτήσεων.

 

Καπνός προκάλεσε μη προγραμματισμένη επιστροφή

Η πτήση BA55 της British Airways συνδέει καθημερινά το Γιοχάνεσμπουργκ με το Λονδίνο Heathrow χρησιμοποιώντας Airbus A380. Σύμφωνα με δεδομένα ιστορικής παρακολούθησης από το Flightradar24, το G-XLED είχε προγραμματιστεί να εκτελέσει την πτήση την Παρασκευή (01/08), απογειούμενο στις 19:56, περίπου μισή ώρα καθυστερημένο σε σχέση με την προγραμματισμένη ώρα 19:25.

Μόλις 11 λεπτά μετά την απογείωση, το αεροσκάφος άλλαξε πορεία και πραγματοποίησε κύκλους βόρεια και βορειοδυτικά της πόλης, λόγω προειδοποίησης για καπνό στην καμπίνα, ενώ είχε πάνω από 100 τόνους καυσίμων για τη μεγάλη πτήση. Το αεροσκάφος προσγειώθηκε ξανά στο Γιοχάνεσμπουργκ 53 λεπτά μετά την απογείωση, με εκπρόσωπο της BA να δηλώνει:

«Η πτήση προσγειώθηκε με ασφάλεια και οι επιβάτες αποβιβάστηκαν κανονικά μετά τις αναφορές για τεχνικό πρόβλημα στο αεροσκάφος. Ζητάμε συγγνώμη από τους επιβάτες μας για την καθυστέρηση.»

 

Καπνός επηρέασε την καμπίνα και την περιοχή ξεκούρασης του πληρώματος

Σύμφωνα με το Aviation Herald, το αεροσκάφος διέκοψε την ανάβαση σε ύψος 22.000 ποδιών μετά την ειδοποίηση των πιλότων για καπνό στην περιοχή ξεκούρασης του πληρώματος. Μία από τις πάνω από 400 αναφορές επιβατών ανέφερε ότι ο καπνός είχε φτάσει και στην καμπίνα.

Λόγω της σοβαρότητας της κατάστασης, το αεροσκάφος παρέμεινε υπέρβαρο κατά την προσγείωση, αν και είχε κάψει μέρος των καυσίμων του μέσω των κύκλων. Το προσωπικό εκτάκτου ανάγκης περίμενε στο τέλος του διαδρόμου για έλεγχο, πριν επιτραπεί η επιστροφή στο apron μετά από περίπου 10 λεπτά.

Σύμφωνα με στοιχεία του Flightradar24, το G-XLED έμεινε στο έδαφος για λίγο περισσότερο από δύο ημέρες στο Γιοχάνεσμπουργκ, με αποτέλεσμα την ακύρωση ενός προγραμματισμένου δρομολογίου Λονδίνο-Βοστώνη (BOS) στις Σάββατο (02/08). Το αεροσκάφος επέστρεψε στο Heathrow την Κυριακή (03/08) ως πτήση μεταφοράς με αριθμό BA9159.

 

Όλες οι πτήσεις της BA από/προς Γιοχάνεσμπουργκ εκτελούνται με Airbus A380

Τα τρέχοντα δεδομένα στόλου από το ch-aviation δείχνουν ότι το G-XLED είναι 12,06 ετών, με πρώτη πτήση τον Αύγουστο του 2013 και παράδοση στη BA τον Ιανουάριο του 2014. Αποτελεί ένα από τα 12 αεροσκάφη A380 469 θέσεων της εταιρείας, με μέση ηλικία 11,4 ετών.

Ο παρακάτω πίνακας δείχνει τις πτήσεις της British Airways μεταξύ Γιοχάνεσμπουργκ και Λονδίνου:

Πτήση Αναχώρηση Άφιξη
BA54 21:15 από Γιοχάνεσμπουργκ 07:30 στο Λονδίνο
BA55 19:05 από Λονδίνο 07:00 στο Γιοχάνεσμπουργκ
BA56 19:25 από Γιοχάνεσμπουργκ 05:35 στο Λονδίνο
BA57 21:25 από Λονδίνο 09:25 στο Γιοχάνεσμπουργκ

Τα δεδομένα του Cirium δείχνουν ότι η BA πραγματοποιεί δύο καθημερινές πτήσεις σε κάθε κατεύθυνση μεταξύ Λονδίνου και Γιοχάνεσμπουργκ, όλες νυχτερινές. Το δρομολόγιο αυτό είναι μοναδικό, καθώς όλες οι πτήσεις εκτελούνται αποκλειστικά με Airbus A380, ενώ προηγουμένως ένας από τους δρομολογημένους A380 είχε αντικατασταθεί από Boeing 787-9 Dreamliner 216 θέσεων.