Η εμφάνιση της πανδημίας του κορωνοϊού έφερε ανατροπές χωρίς προηγούμενο στον σύγχρονο αεροπορικό κλάδο.

Τα μεγάλα τετρακινητήρια αεροσκάφη, όπως τα Boeing 747 και Airbus A380, συγκαταλέγονται στους «χαμένους» της κρίσης, καθώς αρκετές εταιρείες επιτάχυναν τη συνταξιοδότησή τους.

Έκτοτε, το Airbus A380 δυσκολεύεται να επανέλθει στα προ της COVID-19 επίπεδα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Cirium, για το 2025 έχουν προγραμματιστεί μόλις 89.939 πτήσεις με το συγκεκριμένο μοντέλο, έναντι 119.225 το 2019 — μείωση σχεδόν 25%. Παρ’ όλα αυτά, δύο αεροπορικές εταιρείες πηγαίνουν κόντρα στη γενική εικόνα, έχοντας προγραμματίσει περισσότερες πτήσεις με A380 από όσες εκτελούσαν προ πανδημίας.

 

Μικρή άνοδος για τη British Airways

Μία από αυτές είναι η βρετανική British Airways, ιδρυτικό μέλος της oneworld και εθνικός αερομεταφορέας του Ηνωμένου Βασιλείου. Το 2019 είχε προγραμματίσει 5.106 πτήσεις με A380, καταλαμβάνοντας την έβδομη θέση μεταξύ των μεγαλύτερων χρηστών του τύπου. Το 2025, ο αριθμός αυτός αυξάνεται κατά 5,64%, φτάνοντας τις 5.394 πτήσεις.

Η μείωση του στόλου A380 σε άλλες εταιρείες φέρνει πλέον τη BA στη δεύτερη θέση παγκοσμίως ως προς τον αριθμό δρομολογίων με το συγκεκριμένο αεροσκάφος, πίσω μόνο από την Emirates.

Συνολικά, οι πτήσεις με A380 της British Airways για το 2025 αντιστοιχούν σε πάνω από 2,5 εκατομμύρια διαθέσιμες θέσεις και σχεδόν 12,4 δισ. διαθέσιμα χιλιομετρικά καθίσματα (ASMs). Παρότι οι πτήσεις αυξήθηκαν, ο αριθμός των προορισμών μειώθηκε — εννέα φέτος έναντι έντεκα το 2019.

Στην ιστοσελίδα της, η BA εξηγεί τα πλεονεκτήματα του αεροσκάφους:

«Το Airbus A380 είναι το μεγαλύτερο επιβατικό αεροσκάφος στον κόσμο και το επάνω κατάστρωμα εκτείνεται σε όλο το μήκος της ατράκτου. Είναι επίσης ένα από τα πιο “πράσινα”, με χαμηλότερο θόρυβο και λιγότερους ρύπους ανά επιβάτη σε σύγκριση με το Boeing 747-400, παρά το γεγονός ότι προσφέρει σχεδόν 50% περισσότερο χώρο δαπέδου και 60% περισσότερο ύψος καμπίνας».

 

Η ANA διπλασίασε τις πτήσεις της με A380

Η ιαπωνική All Nippon Airways (ANA), μέλος της Star Alliance, παραμένει και το 2025 η μικρότερη τακτική χρήστρια του A380 με βάση τον αριθμό πτήσεων, σύμφωνα με τη Cirium. Παρόλα αυτά, έχει περισσότερο από διπλασιάσει τη χρήση του σε σχέση με το 2019.

Συγκεκριμένα, πριν την πανδημία είχε προγραμματίσει 558 πτήσεις με A380, προσφέροντας 290.160 θέσεις και πάνω από 1,1 δισ. διαθέσιμα χιλιομετρικά καθίσματα. Το 2025 ο αριθμός των πτήσεων φτάνει τις 1.282, με 666.640 διαθέσιμες θέσεις και πάνω από 2,5 δισ. ASMs — αύξηση σχεδόν 130%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα A380 της ANA είναι από τα πιο ξεχωριστά παγκοσμίως, καθώς φέρουν ειδικές βαφές με θέμα τις θαλάσσιες χελώνες.

 

Το δρομολόγιο Τόκιο – Χονολουλού παραμένει ο βασικός άξονας

Σε αντίθεση με τη BA, που χρησιμοποιεί το A380 σε πολλαπλούς διηπειρωτικούς προορισμούς από το Heathrow, η ANA αξιοποιεί το συγκεκριμένο μοντέλο αποκλειστικά για τη σύνδεση του Τόκιο (Narita) με τη Χονολουλού.

Τρέχοντα δρομολόγια (Τετάρτη 26/08 και εξής):

Δρομολόγιο Αναχώρηση Άφιξη
NH182 (Ναρίτα → Χονολουλού) 21:30 10:05
NH181 (Χονολουλού → Ναρίτα) 13:00 16:15 +1
NH184 (Ναρίτα → Χονολουλού) 20:10 08:45
NH183 (Χονολουλού → Ναρίτα) 11:35 14:50 +1

Κάθε μέρα εκτελούνται δύο πλήρεις περιστροφές, καλύπτοντας έτσι τη ζήτηση για το ιδιαίτερα δημοφιλές δρομολόγιο.

 

Εκσυγχρονισμοί που παρατείνουν τη «ζωή» του A380

Ο μέσος όρος ηλικίας των 12 A380 της British Airways είναι 11,4 έτη — νεότερα από τον γενικό μέσο όρο του στόλου της (14,2 έτη). Παρ’ όλα αυτά, η εταιρεία έχει δεχτεί κριτική για τα παλαιού τύπου εσωτερικά προϊόντα καμπίνας.

Γι’ αυτόν τον λόγο, η BA έχει δρομολογήσει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα αναβάθμισης εσωτερικών χώρων, το οποίο περιλαμβάνει καινούργιες καμπίνες και νέα προϊόντα πρώτης θέσης.

«[Το νέο εσωτερικό του Airbus A380] θα το φέρει στο ίδιο επίπεδο με τα πιο σύγχρονα αεροσκάφη του στόλου μας», αναφέρει χαρακτηριστικά η εταιρεία, υποδηλώνοντας ότι το A380 θα παραμείνει ενεργό για αρκετά ακόμη χρόνια.

Από την πλευρά της, η ANA διατηρεί τρία A380 με μέση ηλικία μόλις 6,5 ετών — αρκετά νεότερα από τον μέσο όρο του στόλου της (11,5 έτη). Η διάταξη τους περιλαμβάνει 8 θέσεις πρώτης θέσης, 56 business, 73 premium economy και 383 economy, σύμφωνα με την aeroLOPA.