Το Λονδίνο Heathrow (LHR), το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ευρώπης σε διεθνείς επιβάτες, αντιμετωπίζει κόστος άνω του 1 δισ. δολαρίων για την αδειοδότηση του τρίτου διαδρόμου.
Το αεροδρόμιο έχει ήδη αιτηθεί την έγκριση για αύξηση των τελών στους επιβάτες, προκειμένου να καλύψει τα έξοδα που αφορούν στη διαδικασία σχεδιασμού και αδειοδότησης.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η συνολική επένδυση για την επέκταση και εκσυγχρονισμό του Heathrow φτάνει πλέον τις 49 δισ. λίρες (66 δισ. δολάρια), με τα 21 δισ. λίρες (28 δισ. δολάρια) να αφορούν αποκλειστικά τον τρίτο διάδρομο.
Μέχρι σήμερα, το Heathrow έχει ανακτήσει ήδη 500 εκατ. λίρες μέσω αυξημένων τελών προς τις αεροπορικές εταιρείες, ενώ ζητά τώρα την άδεια για επιπλέον 320 εκατ. λίρες (430 εκατ. δολάρια) ώστε να ολοκληρωθεί η υποβολή φακέλου για την τελική έγκριση.
Οι χρεώσεις του αεροδρομίου ελέγχονται από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας του Ηνωμένου Βασιλείου (CAA). Παρά το γεγονός ότι αεροδρόμια όπως της Φρανκφούρτης και του Μονάχου έχουν υψηλότερα τέλη, το Heathrow συχνά περιγράφεται ως «το ακριβότερο αεροδρόμιο στον κόσμο».
Η μέση χρέωση ανά επιβάτη ανέρχεται σήμερα σε 28,46 λίρες (38,44 δολάρια), ενώ προγραμματίζεται αύξηση στα 33,26 λίρες (44,92 δολάρια) το 2027.
Οι αεροπορικές εταιρείες αντιδρούν έντονα στις αυξήσεις. Η Virgin Atlantic τόνισε ότι το Heathrow είναι «ήδη το πιο ακριβό αεροδρόμιο στον κόσμο», ενώ ο όμιλος IAG χαρακτήρισε «υπερβολική» την προτεινόμενη αύξηση. Ο CEO του ομίλου, Luis Gallego, προειδοποίησε ότι ένας νέος διάδρομος μπορεί να παραμείνει άδειος αν οι χρεώσεις γίνουν δυσθεώρητες.
Παρά τα υψηλά κόστη, το Heathrow υποστηρίζει ότι η επένδυση θα έχει σημαντικά οφέλη για το Ηνωμένο Βασίλειο. Η δυναμικότητα θα αυξηθεί από 84 εκατ. επιβάτες σήμερα σε έως 150 εκατ., δημιουργώντας περίπου 100.000 νέες θέσεις εργασίας και προσθέτοντας 0,43% στο ΑΕΠ της χώρας.
Η κυβέρνηση εξετάζει αυτήν την περίοδο διάφορες προτάσεις, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει το σχέδιο της Arora Group για έναν μικρότερο διάδρομο, που θα κοστίσει λιγότερο και θα απαιτήσει περιορισμένες αλλαγές στις υπάρχουσες υποδομές.
Το Heathrow φιλοδοξεί να έχει τον νέο διάδρομο έτοιμο μέσα στην επόμενη δεκαετία, με την τελική απόφαση για τις χρεώσεις και το μέλλον του έργου να παραμένει στην αρμοδιότητα της CAA.























