Η Πολεμική Αεροπορία στρέφει την προσοχή της στα C-390 Millenium της Embraer, καθώς εισέρχεται σε κρίσιμη φάση για την ανανέωση του στόλου μεταγωγικών αεροσκαφών της.

Τα C-130H, λόγω παλαιότητας και περιορισμών στη συντήρηση, δεν μπορούν να ανταποκριθούν στον αυξανόμενο όγκο μεταφορών, αεροδιακομιδών και σε διακλαδικές ή διεθνείς αποστολές.

Η επιλογή νέου μεταφορικού αεροσκάφους αποτελεί στρατηγική αναβάθμιση. Το Αεροπορικό Επιτελείο στοχεύει σε αεροσκάφη με μεγαλύτερη ταχύτητα, αυξημένη ωφέλιμη μεταφορική ικανότητα, σύγχρονη τεχνολογία και χαμηλότερο κόστος κύκλου ζωής, εξασφαλίζοντας παράλληλα διαλειτουργικότητα με τους συμμάχους στο ΝΑΤΟ.

Σύμφωνα με πληροφορίες του OnAlert.gr, ο σχεδιασμός προβλέπει τρία αεροσκάφη C-390 με προοπτική τρία επιπλέον μέσω συμφωνίας κυβέρνησης προς κυβέρνηση (G-to-G) με την Πορτογαλία. Η διαδικασία βρίσκεται στο στάδιο έγκρισης από το ΣΑΓΕ, αφού η Πολεμική Αεροπορία ολοκλήρωσε την εξέταση των επιχειρησιακών απαιτήσεων, διαπιστώνοντας ότι το C-390 καλύπτει πλήρως τα κριτήρια. Η δυνατότητα συντήρησης στην Ελλάδα, ακόμη και σε πολιτικές υποδομές, ενισχύει το επιχειρησιακό και οικονομικό σκεπτικό.

Ο σχεδιασμός «3+3» μέσω Πορτογαλίας προσφέρει ευελιξία για την επόμενη φάση, ανάλογα με τις ανάγκες και τη χρηματοδότηση. Η επιλογή της Força Aérea Portuguesa ως συνεργάτη βασίστηκε στην ήδη υπάρχουσα εμπειρία της με τον τύπο, λειτουργώντας ως «επικεφαλής» ευρωπαϊκός χρήστης. Η G-to-G συμφωνία επιτρέπει ταχύτερη διαδικασία, χαμηλότερο κόστος και πιθανές συνέργειες, όπως κοινή προμήθεια ανταλλακτικών ή υποδομών συντήρησης.

Η Força Aérea Portuguesa διαθέτει ήδη 3 C-390, με παραγγελία για επιπλέον 3 και option για 10 ακόμη, λειτουργώντας ως ευρωπαϊκός κόμβος για τον τύπο. Η επιλογή μέσω Πορτογαλίας μειώνει τα επιχειρησιακά ρίσκα και επιτρέπει αξιοποίηση εμπειριών και διευκολύνσεις στην ενσωμάτωση του C-390 στην Ελλάδα.

Το C-390 Millennium παρέχει σημαντικά πλεονεκτήματα:

  • Ωφέλιμο φορτίο: Μεταφέρει περίπου 26 τόνους.

  • Ταχύτητα & ακτίνα δράσης: Ιδανικό για διεθνείς και διακλαδικές αποστολές.

  • Λειτουργία από περιορισμένους διαδρόμους: Κατάλληλο για νησιά του Αιγαίου.

  • Διαλειτουργικότητα με ΝΑΤΟ: Δικτυωμένη υποστήριξη και συνεργασίες με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

  • Κόστος κύκλου ζωής & υποστήριξη: Μειωμένο, με δυνατότητα συντήρησης στην Ελλάδα.

  • Ευελιξία αποστολών: Μεταφορές, αεροδιακομιδές, έρευνα-διάσωση, ανθρωπιστικές αποστολές.

Η Πολεμική Αεροπορία εκτιμά ότι το C-390 καλύπτει πλήρως τις υφιστάμενες και μελλοντικές ανάγκες. Η δυνατότητα συντήρησης εντός χώρας μειώνει χρόνους μεταφοράς, κόστος logistics, εξάρτηση από εξωτερικούς προμηθευτές και απώλεια διαθεσιμότητας αεροσκαφών. Παράλληλα, η συνεργασία με ελληνικές εταιρείες ενισχύει τη βιομηχανική συμμετοχή.

Στον ανταγωνισμό C-390 vs C-130J, το νέο αεροσκάφος υπερτερεί σε ωφέλιμο φορτίο, ταχύτητα, ευελιξία και κόστος κύκλου ζωής, ενώ εντάσσεται σε ένα ευρωπαϊκό «οικοσύστημα» υποστήριξης. Η Lockheed Martin φαίνεται να ετοιμάζει βελτιωμένη πρόταση για το C-130J, προσπαθώντας να παραμείνει ανταγωνιστική.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, το C-390 έχει ήδη σημαντική παρουσία: Πορτογαλία, Αυστρία, Ολλανδία, Σουηδία, Λιθουανία, Σλοβακία και Τσεχία συμμετέχουν στον «άξονα Millennium». Η Ελλάδα με την επιλογή αυτή εντάσσεται σε ένα δίκτυο ευρωπαϊκών αεροποριών, μειώνοντας επιχειρησιακό ρίσκο και ενισχύοντας οικονομικά και πολιτικά οφέλη.

Η χρονική συγκυρία είναι κρίσιμη: η αντικατάσταση των C-130H επείγει, ενώ οι επιχειρησιακές ανάγκες αυξάνονται. Η διαφαινόμενη επιλογή του C-390 Millennium σηματοδοτεί στρατηγική στροφή στις δυνατότητες αερομεταφοράς της χώρας, με αναβάθμιση δυνατοτήτων, ενίσχυση διαλειτουργικότητας, μειωμένο κόστος και συμμετοχή σε ευρωπαϊκή «οικογένεια» χρηστών.