Η Ρωσία έκανε ένα βήμα προς την αεροπορική αυτάρκεια, πραγματοποιώντας τη δοκιμαστική πτήση του MC-21, του πρώτου επιβατικού αεροπλάνου που κατασκευάζεται αποκλειστικά με εγχώρια εξαρτήματα.

Το έργο αυτό θεωρείται κομβικό για την προσπάθεια της Μόσχας να περιορίσει την εξάρτησή της από τις δυτικές εταιρείες Airbus και Boeing, ειδικά μετά τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν λόγω του πολέμου στην Ουκρανία.

Σύμφωνα με εικόνες που δημοσίευσε το ρωσικό Υπουργείο Βιομηχανίας στο Telegram, το MC-21 απογειώθηκε από το εργοστάσιο της εταιρείας Yokavlev στο Ιρκούτσκ, η οποία ανήκει στον κρατικό όμιλο Rostec.

Από τον συνολικό ρωσικό στόλο των περίπου 700 επιβατικών αεροσκαφών, η πλειονότητα προέρχεται ακόμη από την Airbus και την Boeing. Ωστόσο, οι δύο εταιρείες σταμάτησαν τις παραδόσεις στη Ρωσία μετά την εισβολή, οδηγώντας τις ρωσικές αερογραμμές σε περίπλοκα δίκτυα εισαγωγών μέσω τρίτων χωρών για την προμήθεια κρίσιμων ανταλλακτικών.

Ενδεικτικό της κρίσης που αντιμετωπίζει η ρωσική αεροναυπηγική βιομηχανία είναι το γεγονός ότι μόνο ένα από τα 15 προγραμματισμένα επιβατικά αεροσκάφη έχει παραδοθεί φέτος, σύμφωνα με το Reuters.

Το MC-21, που μπορεί να μεταφέρει περίπου 175 επιβάτες σε διάταξη δύο σειρών, αποτελεί βασικό πυλώνα του σχεδίου για απεξάρτηση από τις δυτικές τεχνολογίες. Αν και το αρχικό σχέδιο προέβλεπε την ενσωμάτωση εισαγόμενων κινητήρων και συστημάτων, η Rostec παρουσίασε πέρυσι νέα εκδοχή του αεροσκάφους με ρωσικά εξαρτήματα, η οποία όμως αποδείχθηκε βαρύτερη και λιγότερο ελκυστική για τις αεροπορικές εταιρείες.

Η νέα πρωτότυπη έκδοση, εξοπλισμένη με κινητήρες PD-14 εγχώριας παραγωγής, φέρεται να είναι ελαφρύτερη και πιο αποδοτική.

Την Τρίτη (28/10), η Rostec ενημέρωσε την κυβέρνηση ότι η μαζική παραγωγή των MC-21, J-100 και IL-114 προγραμματίζεται να ξεκινήσει το 2026, με καθυστέρηση δύο ετών σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό.

Πριν από τον πόλεμο, το 2021, η Ρωσία είχε ενισχύσει τον στόλο της με 52 νέα εμπορικά αεροσκάφη, εκ των οποίων 27 ήταν Airbus, 3 Boeing και 22 ρωσικά Sukhoi Superjet, που ωστόσο περιείχαν ξένα εξαρτήματα. Από τότε, μόλις 13 νέα αεροσκάφη έχουν προστεθεί, όλα παραγωγής Rostec, μεταξύ αυτών και ένα Tupolev Tu-214 που, σύμφωνα με πληροφορίες, χρησιμοποιείται από τον πρώτο αντιπρόεδρο της ρωσικής κυβέρνησης, Ντένις Μαντούροφ.

Η έλλειψη ανταλλακτικών και οι τεχνολογικοί περιορισμοί έχουν οδηγήσει τη Μόσχα σε εναλλακτικές λύσεις, όπως η ανάθεση εσωτερικών πτήσεων σε αεροπορικές εταιρείες από χώρες της Κεντρικής Ασίας, όπως το Καζακστάν και το Ουζμπεκιστάν.