Μια νέα σελίδα ανοίγει για την ελληνική αεροναυτιλία, καθώς η Βουλή ενέκρινε μέσα στην εβδομάδα (24/10) το νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που μετατρέπει την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ).
Η μεταρρύθμιση σηματοδοτεί έναν συνολικό επανασχεδιασμό της λειτουργίας της υπηρεσίας με στόχο την αποδοτικότητα και την ανεξαρτησία της.
Παρότι η συζήτηση στη Βουλή επισκιάστηκε από πολιτική αντιπαράθεση σχετικά με άσχετη τροπολογία για το Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη, οι διατάξεις για την ΥΠΑ εγκρίθηκαν και πλέον αποτελούν νόμο του κράτους.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστος Δήμας, τόνισε την ανάγκη αλλαγής του διοικητικού πλαισίου, επισημαίνοντας ότι «για ζητήματα όπως η καθαριότητα στις τουαλέτες του αεροδρομίου “Καζαντζάκης” ή το κούρεμα του γκαζόν στα περιφερειακά αεροδρόμια απαιτείται σήμερα η υπογραφή του Υπουργού».
Διοικητικός μετασχηματισμός και αυτοτέλεια
Ο νέος νόμος δίνει έμφαση στη διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια της ΥΠΑ, η οποία εντάσσεται σε ένα ευρύτερο Σχέδιο Δράσης του Υπουργείου — έναν από τους επτά πυλώνες που εκπονούνται σε συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς οργανισμούς DG MOVE, EASA και EUROCONTROL.
Οι βασικές παρεμβάσεις του νέου πλαισίου περιλαμβάνουν:
-
Ευέλικτη διοικητική δομή: Μείωση των οργανικών μονάδων κατά 35%, με στόχο την ταχύτερη λήψη αποφάσεων.
-
Ενίσχυση προσωπικού: Δημιουργία 2.407 μόνιμων θέσεων, προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ, κινητικότητα στα περιφερειακά αεροδρόμια και εκπαίδευση εξειδικευμένων στελεχών.
-
Οικονομική αυτοτέλεια: Ίδιος προϋπολογισμός, ισολογισμός και κανονισμός έργων, με απευθείας αξιοποίηση των εσόδων από την EUROCONTROL.
Οι επτά πυλώνες του εκσυγχρονισμού
Εκτός από τον θεσμικό μετασχηματισμό, το Σχέδιο Δράσης περιλαμβάνει μια σειρά έργων που εκτείνονται σε τεχνολογικό και λειτουργικό επίπεδο:
-
Παρακολούθηση και συντονισμό του προγράμματος συμμόρφωσης με το ευρωπαϊκό δίκαιο (ATM).
-
Ανάπτυξη Υπηρεσιών Ζεύξης Δεδομένων (DataLink Services) για ασφαλή ψηφιακή επικοινωνία μεταξύ αεροσκαφών και ελεγκτών.
-
Αναβάθμιση του συστήματος Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας (TopSky ATC One), ενός από τα πλέον σύγχρονα διεθνώς.
-
Εφαρμογή Πλοήγησης Βάσει Απόδοσης (PBN) για μεγαλύτερη ακρίβεια και οικολογικό αποτύπωμα στις πτήσεις.
-
Εγκατάσταση νέων ραντάρ Mode S μέσω του έργου «Pallas T1».
-
Πλήρη εφαρμογή του Κανονισμού CP1, που εισάγει τεχνικές αναβαθμίσεις και μεταβατικές διαδικασίες.
Νέες προσλήψεις και ενίσχυση ειδικοτήτων
Παράλληλα με τον διοικητικό εκσυγχρονισμό, προχωρούν και οι προσλήψεις ειδικευμένου προσωπικού. Ήδη ορκίστηκαν 80 νέοι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, ενώ προβλέπεται η πρόσληψη 17 ακόμη μέσα στο 2025 και 72 το 2026, βάσει του ίδιου διαγωνισμού ΑΣΕΠ.
Αντίστοιχα, δρομολογούνται 43 νέες θέσεις ηλεκτρονικών ATSEP μέσα στο 2025 και άλλες 44 για το 2026, καθώς και 28 προσλήψεις υπαλλήλων παροχής πληροφοριών (AFISO) το επόμενο έτος.
«Μια σύγχρονη και βιώσιμη ΥΠΑ»
Όπως ανέφερε ο Υπουργός Χρίστος Δήμας στη Βουλή:
«Δημιουργούμε μια σύγχρονη, αυτοδύναμη και οικονομικά βιώσιμη Υπηρεσία, πιο αποδοτική και αποτελεσματική, προσηλωμένη στους στόχους της και ικανή να υποστηρίζει την αναπτυξιακή πορεία της χώρας και να διασφαλίζει την ασφάλεια και ποιότητα των αεροπορικών μεταφορών».
Με τη συνδυασμένη εφαρμογή διοικητικών, τεχνολογικών και στελεχιακών μεταρρυθμίσεων, το Υπουργείο επιδιώκει να καλύψει τα κενά που άφησε η οικονομική κρίση και να φέρει την ελληνική αεροναυτιλία σε επίπεδο αντίστοιχο των πιο προηγμένων ευρωπαϊκών συστημάτων.























