Η αναχώρηση από την Ιαπωνία ενδέχεται να γίνει σύντομα πιο ακριβή για τους ταξιδιώτες, καθώς η ιαπωνική κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο αύξησης του φόρου αναχώρησης.

Ο εν λόγω φόρος, γνωστός ως «διεθνής τουριστικός φόρος», που εφαρμόζεται από το 2019, αφορά όλους τους επιβάτες, ακόμη και εκείνους σε transit με ενδιάμεση στάση άνω των 24 ωρών, οι οποίοι αναχωρούν με αεροπλάνο ή πλοίο. Περιλαμβάνεται αυτόματα στην τιμή του εισιτηρίου και έχει μέχρι στιγμής οριστεί στα 1.000 γιεν (περίπου 6 ευρώ). Παρόλα αυτά, ορισμένοι Ιάπωνες νομοθέτες εξετάζουν μέχρι το 2026 το ενδεχόμενο να τον αυξήσουν στα 3.000 γιεν (πάνω από 15 ευρώ), σύμφωνα με την Le Figaro.

Η πρόταση αυτή έρχεται σε μια περίοδο που η Ιαπωνία, μετά τις επιπτώσεις της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης, βιώνει ρεκόρ εισροής τουριστών, με 36,9 εκατομμύρια διεθνείς επισκέπτες το 2024, προκαλώντας προκλήσεις στις υποδομές και στη διαχείριση τουριστικών ροών. Για τους ταξιδιώτες, αυτό σημαίνει επιπλέον κόστος: εκτός από την ήδη ανακοινωθείσα αύξηση του τουριστικού φόρου του Κιότο, που θα μπορούσε να φτάσει τα 56 ευρώ ανά διανυκτέρευση, προκύπτει τώρα και ένας νέος φόρος αναχώρησης.

 

Ο τουρισμός και η πίεση στις υποδομές

Η απόφαση αυτή εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο: η συνεχής εισροή τουριστών επιβαρύνει τις υποδομές, τις μεταφορές, τους πολιτιστικούς χώρους και τα φυσικά αξιοθέατα. Με έσοδα ύψους 52,4 δισεκατομμυρίων γιεν το 2024 (σχεδόν 300 εκατ. ευρώ), ο φόρος αναχώρησης έχει καταστεί βασικό εργαλείο για την Ιαπωνία στην αντιμετώπιση του υπερτουρισμού, διασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα του τουριστικού τομέα και την επανεπένδυση των εσόδων στη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και των χώρων.