Νέα στοιχεία παρουσιάστηκαν σχετικά με την επιχειρησιακή πορεία των Rafale στην Πολεμική Αεροπορία, κατά τη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής τη Δευτέρα (01/12).
Η συζήτηση αφορούσε την έγκριση της τροποποίησης της σύμβασης 014Γ/20 για την επέκταση της εν συνεχεία υποστήριξης των μαχητικών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν, το συνολικό ύψος της νέας σύμβασης FOS φτάνει τα 489.550.688 ευρώ. Το αρχικό πακέτο υποστήριξης για τα πρώτα 18 Rafale είχε ανέλθει στα 127.392.800 ευρώ, ενώ μετά την προμήθεια των έξι επιπλέον αεροσκαφών προστέθηκε τροποποίηση ύψους 63.686.400 ευρώ. Στο τελικό ποσό περιλαμβάνεται και η εισφορά 6% υπέρ ΜΤΑ και ΕΛΑΑ.

Οι πληρωμές θα κατανεμηθούν ως εξής: περίπου 52,9 εκατ. ευρώ για το 2025, 117,2 εκατ. ευρώ για το 2026, 122,6 εκατ. ευρώ για το 2027, 125,9 εκατ. ευρώ για το 2028 και 70,9 εκατ. ευρώ για το 2029.
Η νέα σύμβαση χωρίζεται σε επιμέρους τμήματα. Το “Fixed Part”, ύψους περίπου 131 εκατ. ευρώ, καλύπτει υπηρεσίες διαχείρισης, τεχνική υποστήριξη, αναλώσιμα και υλικά περιορισμένης διάρκειας ζωής. Το “Pay as you Fly”, με κόστος περίπου 214 εκατ. ευρώ, αφορά επισκευές εργοστασιακού επιπέδου στο εξωτερικό και υλικά που δεν εντάσσονται στο σταθερό σκέλος. Παράλληλα, το πακέτο “Ό,τι υπηρεσίες πάρουμε, θα πληρώσουμε”, περίπου 66 εκατ. ευρώ, καλύπτει ενδεχόμενες ανάγκες “Over and Above”, υποστήριξη λογισμικού OPERA και ειδικές διακριβώσεις.
Στη σύμβαση περιλαμβάνεται πρόβλεψη τιμαριθμικής αναπροσαρμογής 2,7%.
Με το μοντέλο υποστήριξης τύπου Performance Based Logistics, η Πολεμική Αεροπορία αποφεύγει πλέον τη δημιουργία μεγάλων αποθεμάτων ανταλλακτικών που μπορεί να λήγουν αχρησιμοποίητα. Οι νέες ανάγκες εκτιμώνται με βάση 13.000 ώρες πτήσης την περίοδο 2026–2029, από τις 6.190 ώρες που κάλυπτε η προηγούμενη σύμβαση. Κάθε Rafale υπολογίζεται να εκτελεί περίπου 135 ώρες πτήσης ετησίως.

Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, Στρατηγός Δημήτριος Χούπης, τόνισε ότι η επιχειρησιακή διαθεσιμότητα των Rafale «υπερβαίνει το 85%, πλησιάζει το 90%, κάτι που δεν υπάρχει σε καμμία άλλη αεροπορία».
Ο Αρχηγός ΓΕΑ, Αντιπτέραρχος (Ι) Δημοσθένης Γρηγοριάδης, ανέφερε ότι σήμερα είναι διαθέσιμα 23 αεροσκάφη, ενώ το 24ο βρίσκεται σε διαδικασία επισκευής έπειτα από πρόσκρουση πτηνού σε πτερύγιο canard. Όπως σημείωσε, γαλλικό συνεργείο βρισκόταν στην Τανάγρα και το αεροσκάφος αναμενόταν να επιστρέψει σε υπηρεσία εντός της εβδομάδας.
Παρά το γεγονός ότι η προηγούμενη σύμβαση FOS έχει λήξει από την Κυριακή (30/03), η Πολεμική Αεροπορία πέτυχε ιδιαίτερα υψηλό δείκτη διαθεσιμότητας, αξιοποιώντας τις πρόνοιες “Over and Above” και τις εγγυήσεις των δύο τελευταίων Rafale. Το σχετικό κόστος των 12 εκατ. ευρώ ενσωματώνεται στη νέα σύμβαση.
Επιπλέον, ο Αρχηγός ΓΕΑ υπογράμμισε ότι τα 12 μεταχειρισμένα Rafale απαιτούν σημαντικά μεγαλύτερη συντήρηση, ενώ η νέα σύμβαση καλύπτει αυξημένες ανάγκες για τους 54 κινητήρες M88, περιλαμβανομένων των έξι εφεδρικών. Σύμφωνα με τον ίδιο, αν επιδιωκόταν εγγυημένη διαθεσιμότητα 75%, το κόστος θα ξεπερνούσε κατά 50 εκατ. ευρώ το συμφωνηθέν ποσό, ενώ οι πραγματικές επιδόσεις αγγίζουν το 95%.
Η αρχική πρόταση της γαλλικής πλευράς ξεπερνούσε τα 700 εκατ. ευρώ, όμως μειώθηκε μέσω διαπραγματεύσεων, μεταξύ άλλων και με τη συρρίκνωση της μόνιμης γαλλικής τεχνικής ομάδας στην Ελλάδα.
Από τις τοποθετήσεις του Αντιπτέραρχου Γρηγοριάδη ξεχωρίζουν τα εξής:
«Επιτέλους έχουμε αεροσκάφη υπεροχής… Αυτό είναι guarantee […] έχουμε ένα εξαιρετικό αεροσκάφος και θέλω να επισημάνω ότι το Rafale έχει την εμβέλεια αυτή ώστε να υποστηρίξει και να παραμείνει στην Κύπρο».

























