Σημαντική απόσταση από τον αναθεωρημένο στόχο παραδόσεων για το 2025 εξακολουθεί να έχει η Airbus, καθώς ο ευρωπαϊκός αεροναυπηγικός όμιλος καλείται να παραδώσει περισσότερα από 100 αεροσκάφη μέσα στο υπόλοιπο του έτους.

Σύμφωνα με την τελευταία επικαιροποίηση των προβλέψεών της, στις αρχές Δεκεμβρίου 2025 η Airbus ανακοίνωσε ότι πλέον στοχεύει στην παράδοση περίπου 790 αεροσκαφών για το σύνολο της χρονιάς, έναντι του αρχικού στόχου των 820. Η αναθεώρηση αυτή αποδίδεται σε προβλήματα ποιότητας από προμηθευτές, τα οποία επηρέασαν τη ροή παραδόσεων της οικογένειας A320.

Ωστόσο, παραμένει αβέβαιο αν ο νέος στόχος μπορεί να επιτευχθεί, καθώς μέχρι το τέλος του έτους απαιτείται η παράδοση περισσότερων από 100 αεροσκαφών.

 

Χρειάζονται ακόμη 133 παραδόσεις για τον στόχο του 2025

Μέχρι και τον Νοέμβριο του 2025, η Airbus είχε παραδώσει συνολικά 657 αεροσκάφη σε 87 πελάτες παγκοσμίως. Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, ο κατασκευαστής θα πρέπει να παραδώσει επιπλέον 133 αεροσκάφη για να φτάσει τον αναθεωρημένο στόχο των 790.

Την ίδια στιγμή, κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου, η εταιρεία παρέδωσε περίπου 29 αεροσκάφη, ρυθμός χαμηλότερος από τον μέσο όρο που απαιτείται για να καλυφθεί η διαφορά.

Αναλυτές της αγοράς ανέφεραν στο Reuters τη Δευτέρα (15/12) ότι η επιβράδυνση οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι ορισμένες αεροπορικές εταιρείες αναμένουν διευκρινίσεις σχετικά με τις διορθωτικές ενέργειες για πρόσφατο πρόβλημα στην άτρακτο. Όπως σημείωσε ο αναλυτής αεροπορίας Rob Morris:

«If they are to deliver another 104 aircraft to achieve the restated guidance of around 790, that seems like a very steep challenge at this point in the month.»

 

Αδύναμος Νοέμβριος και αναθεώρηση στόχων

Κατά τον Νοέμβριο του 2025, η Airbus παρέδωσε 72 αεροσκάφη σε 42 πελάτες, αριθμός μειωμένος κατά 12 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2024, καταγράφοντας πτώση 12% σε ετήσια βάση. Παράλληλα, οι παραδόσεις ήταν χαμηλότερες και σε σύγκριση με τον Οκτώβριο, όταν είχαν φτάσει τις 78 — το υψηλότερο επίπεδο για το 2025.

Η υποτονική αυτή εικόνα οδήγησε την Airbus στην απόφαση να μειώσει τον ετήσιο στόχο της κατά 30 αεροσκάφη. Όπως ανακοίνωσε η ίδια η εταιρεία, η απόφαση σχετίζεται με πρόβλημα ποιότητας σε μεταλλικά πάνελ ατράκτου της οικογένειας A320.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Reuters, τα προβληματικά πάνελ κατασκευάστηκαν από τον προμηθευτή Sofitec Aero με λανθασμένο πάχος. Εσωτερικά έγγραφα που παρουσιάστηκαν σε αεροπορικές εταιρείες δείχνουν ότι συνολικά 628 αεροσκάφη της οικογένειας A320 έχουν επισημανθεί για έλεγχο, εκ των οποίων 168 βρίσκονται ήδη σε υπηρεσία, 245 στις γραμμές τελικής συναρμολόγησης και 215 σε πρώιμο στάδιο παραγωγής.

 

Πρόσθετα προβλήματα από ζητήματα λογισμικού

Πέραν των θεμάτων με τους προμηθευτές, η οικογένεια A320 βρέθηκε αντιμέτωπη και με σοβαρό πρόβλημα λογισμικού τον Νοέμβριο, το οποίο οδήγησε σε προσωρινή καθήλωση χιλιάδων αεροσκαφών παγκοσμίως.

Συγκεκριμένα, την Πέμπτη (28/11), η Airbus διέταξε την καθήλωση μεγάλου αριθμού αεροσκαφών A320, μετά τη σύνδεση περιστατικού εν πτήσει με σφάλμα λογισμικού που προκλήθηκε από έντονη ηλιακή ακτινοβολία. Περίπου 6.000 αεροσκάφη επηρεάστηκαν.

Αν και η διόρθωση του προβλήματος εφαρμόστηκε σχετικά γρήγορα στα περισσότερα αεροσκάφη, αρκετές αεροπορικές εταιρείες αντιμετώπισαν σοβαρές επιχειρησιακές δυσκολίες, με ακυρώσεις πτήσεων και καθυστερήσεις.

Η οδηγία έκτακτης ανάγκης εκδόθηκε μετά τη διερεύνηση περιστατικού σε πτήση της JetBlue από το Κανκούν προς το Νιούαρκ, την Τετάρτη (30/10). Το αεροσκάφος παρουσίασε αιφνίδια απώλεια ύψους λόγω δυσλειτουργίας στον υπολογιστή ελέγχου πηδαλίων, με αποτέλεσμα να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση στην Τάμπα.

Κατά το περιστατικό τραυματίστηκαν τρεις επιβάτες, ενώ οι πιλότοι ενημέρωσαν τον πύργο ελέγχου ότι υπήρχαν τραυματισμοί. Η JetBlue επιβεβαίωσε ότι ιατρικό προσωπικό περίμενε το αεροσκάφος μετά την προσγείωση και ότι όσοι χρειάστηκαν περαιτέρω περίθαλψη μεταφέρθηκαν σε τοπικά νοσοκομεία.