Σύμφωνα με έγκυρες δημοσιογραφικές πηγές από την Γαλλία, η Aegean επιλέγει τελικά την Airbus για την ανανέωση του στόλου της.

Του Τρύφωνα Αλευρίτη

Η αεροπορική εταιρεία έδωσε τα χέρια με τον ευρωπαϊκό κατασκευαστή αεροσκαφών και κατέληξε σε συμφωνία ύψους τουλάχιστον 3 δισ. ευρώ, με 30 αεροσκάφη  μοντέλων A320neo και Α321neo. Η διαπραγμάτευση ήταν πολύμηνη, καθώς μέχρι και τελευταία στιγμή Airbus και Boeing «κονταροχτυπιόντουσαν» για να εξασφαλίσουν αυτοί την συμφωνία για την παραγγελία αεροσκαφών.

Τα πρόσφατα δημοσιευμένα οικονομικά αποτελέσματα της Aegean ήταν τα καλύτερα από την ίδρυσή της! Συγκεκριμένα, ο κύκλος εργασιών στα 1.127 δισ. ευρώ (+10.5%), τα EBITDAR στα 257 εκ ευρώ (+24%), τα EBIDTA στα 119.8 εκ ευρώ (+55.9%), τα ΚΜΦΔΜ στα 60.36 εκ ευρώ (+87.5%), οι ελεύθερες ταμειακές ροές εκτοξεύθηκαν στα 104.4 εκ ευρώ (+133.8%) και τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα στα 300.9 εκ ευρώ (+21%).

Έχουμε δηλαδή μια καθαρή μερισματική απόδοση 5.1% και παίζει με ένα EV(MCAP-NET DEBT)/EBΙTDA 2017 = 2.95. Τον σημαντικότερο δείκτη μετά την απόδοση ελευθέρων χρηματικών ροών που παρακολουθούμε για τις αεροπορικές εταιρείες που είναι το EV/EBΙTDAR.Στον υπολογισμό του enterprise value τώρα βάζουμε και τις εκτός ισολογισμού κεφαλαιοποιημένες μισθώσεις (capitalized leases) που είναι της τάξης των 652 εκ ευρώ. Αυτό μας δίνει ένα EV(MCAP-NET DEBT+CAPITALIZED LEASES)/EBΙTDAR 2017 = 3.91.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της τράπεζας της HSBC, ο μέσος όρος του ευρωπαϊκού κλάδου με εκτιμήσεις για το 2018 είναι στο 6.4. Τεράστιο το discount της AEGEAN (-38.90%).

Με τον καινούργιο στόλο, θα έχει μεγαλύτερη εξοικονόμηση καυσίμου και χαμηλότερα κόστη συντήρησης. Για να καταλάβετε, το 2017 το κόστος συντήρησης αεροσκαφών αυξήθηκε κατά 29.64% από τα 118.5 εκ ευρώ πήγε στα 153.7 εκ ευρώ.

Όταν ξεκινήσει η σταδιακή παραλαβή των νέων αεροπλάνων που δεν αναμένεται να πραγματοποιηθεί νωρίτερα από το 2020-2022, θα επιτευχθεί ο περιορισμός των δαπανών συντήρησης.

 Ο βασικός τρόπος χρηματοδότησης της παραγγελίας των νέων αεροσκαφών δεν θα είναι μέσω δανεισμού (debt transaction), αλλά μέσω sale & leaseback (πώληση και επαναμίσθωση), όπως είπε ο κ. Ευτύχης Βασιλάκης σε πρόσφατη τηλεδιάσκεψη αναλυτών.

Η Aegean σήμερα διαθέτει χαμηλό ποσοστό ιδιοκτησίας αεροσκαφών που αντιστοιχεί σε μόλις 4 από τα συνολικά 60.

«Εκτιμούμε ότι η αναλογία αυτή θα αυξηθεί, αλλά δεν αναμένουμε να ξεπεράσει το 25% στο νέο στόλο. Οι διαφορές μεταξύ ιδιοκτησίας και leasing, ως προς το πώς θα δείχνει η εταιρεία όταν αποκτηθεί το σύνολο των αεροσκαφών δεν είναι τόσο σημαντικές σε σχέση με το παρελθόν, επειδή, από το επόμενο έτος, οι δαπάνες λειτουργικής μίσθωσης θα απεικονίζονται στον ισολογισμό», σημείωσε ο κος Βασιλάκης.

Με την καινούρια παραγγελία των 30 αεροσκαφών, η ελληνική αεροπορική εταιρεία αλλάζει κατηγορία και μεγεθύνεται , ξεπερνώντας και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις των ανθρώπων που ασχολούνται με το αεροπορικό γίγνεσθαι στην Ελλάδα και την Ευρώπη.