Στατιστικά μιλώντας, σε κάθε σειρά των τριών καθισμάτων σε μια πτήση επιβατικού αεροπλάνου κάθεται τουλάχιστον ένας επιβάτης που θα προτιμούσε να μη βρίσκεται εκεί.

Ο καθηγητής Ρόμπερτ Μπορ έρχεται για να βοηθήσει. Είναι ένας από τους συγγραφείς ενός νέου βιβλίου με τίτλο «Ξεπεράστε τον φόβο της πτήσης» (Οvercome Υour Fear of Flying, εκδ. Sheldon Ρress), αλλά και γνωστός κλινικός ψυχολόγος και πιλότος.

«Στη δεκαετία του 1920 ήταν ένας λογικός φόβος», εξηγεί στην εφημερίδα Ιντεπέντεντ, «επειδή τα ποσοστά των δυστυχημάτων ήταν υψηλά, τα ποσοστά θνησιμότητας ήταν υψηλά. Όμως σήμερα έχεις περισσότερες πιθανότητες να σκοτωθείς από κλωτσιά γαϊδάρου απ΄ ό,τι να βρεθείς σε συντριβή αεροπλάνου. Ο κίνδυνος είναι υπερεκτιμημένος. Ο φόβος αυτός είναι τώρα παράλογος».

Ο δρ Μπορ, ο οποίος εργάζεται κλινικά με πρόσωπα που πάσχουν από τον φόβο της πτήσης, προσφέρει μερικές συμβουλές. 

Μην αποφεύγετε να πετάτε.«Προσπαθούμε να αισθανθούμε ασφαλέστεροι αποφεύγοντας διάφορα πράγματα», λέει ο καθηγητής Ρόμπερτ Μπορ, «όμως έτσι δεν αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα. Οι φόβοι και οι φοβίες θεραπεύονται με μεγαλύτερη επιτυχία από οποιοδήποτε άλλο ψυχολογικό πρόβλημα. Αν του αφιερώσετε λίγο χρόνο, μπορεί να εξακολουθήσετε να είστε γαντζωμένος από το μπράτσο του καθίσματος, όμως τουλάχιστον θα πάτε στη Μαγιόρκα».

Σκεφτείτε τον προορισμό, όχι το ταξίδι.Επικεντρώστε στις θετικές αιτίες για τις οποίες πετάτε», λέει ο Μπορ. «Ότι πηγαίνετε διακοπές, ότι επισκέπτεστε συγγενείς ή φίλους ή απλώς ότι κάνετε τη δουλειά σας».

Αμφισβητήστε τις αρνητικές σκέψεις σας. «Εδώ βοηθάνε λίγες γνώσεις», λέει ο Μπορ. «Η ανατάραξη συμβαίνει εξαιτίας ρευμάτων αέρα κι αυτό είναι όλο. Μπορεί να κάνει τους επιβάτες να ανησυχούν, όμως από τεχνικής πλευράς δεν δημιουργεί πρόβλημα. Το αεροπλάνο δεν θα διαλυθεί. Είναι σημαντικό να εντοπίζεις τις αρνητικές σκέψεις που κάνεις όταν πετάς και να τις αμφισβητείς».

Μάθετε τεχνικές χαλάρωσης. «Όταν αρχίζεις να έχεις αρνητικά συναισθήματα στη διάρκεια μιας πτήσης», συμβουλεύει ο δρ Μπορ, «επικέντρωσε στο εξωτερικό περιβάλλον: για παράδειγμα, άρχισε κουβέντα μ΄ έναν συνεπιβάτη ή παρακολούθησε το πλήρωμα που εργάζεται. Κάνε κάτι που θα σε αποσπάσει από τις αρνητικές σκέψεις, για παράδειγμα άκουσε το iΡod σου, διάβασε ένα βιβλίο ή παρακολούθησε μια ταινία. Αν αρχίσεις να αισθάνεσαι ταραγμένος, κάθισε βαθιά στο κάθισμά σου, κάρφωσε το βλέμμα σου στην πλάτη του μπροστινού καθίσματος ή σε κάτι που βρίσκεται σε απόσταση και ανάσαινε βαθιά από τη μύτη για πέντε δευτερόλεπτα βγάζοντας αργά τον αέρα από το στόμα για πέντε δευτερόλεπτα. Οι παλμοί της καρδιάς θα μειωθούν σχεδόν αμέσως και μέσα σ΄ ένα ή δύο λεπτά θα αρχίσεις να χαλαρώνεις».

Μίλησε στο πλήρωμα καμπίνας. «Όταν ανέβετε στο αεροπλάνο, πείτε σε ένα μέλος του πληρώματος ότι έχετε άγχος για την πτήση. Τα μέλη των πληρωμάτων καμπίνας είναι εκπαιδευμένα για να στηρίξουν επιβάτες που φοβούνται την πτήση και πολύ πρόθυμα να βοηθήσουν», λέει ο δρ Μπορ.

Φροντίστε να μην αφυδατώνεστε. «Μερικοί χρησιμοποιούν αλκοόλ, φάρμακα, ναρκωτικά, αλλά μολονότι μπορεί να απαλύνουν για λίγο μερικά συμπτώματα του φόβου, στην πραγματικότητα εντείνουν το πρόβλημα. Ένα ποτήρι κρασί στο αεροπλάνο αντιστοιχεί με σχεδόν δύο στο έδαφος. Μεθάς γρηγορότερα, αλλά ακόμη κι αν μισοκοιμηθείς για 20 λεπτά, τα επίπεδα του άγχους μπορεί να αυξηθούν στη συνέχεια», εξηγεί ο δρ Μπορ. «Πριν και κατά τη διάρκεια της πτήσης πίνετε νερό και χυμούς για να ενυδατώνεστε και να τρώτε λίγο και συχνά για να διατηρείτε την ενέργειά σας, η οποία μπορεί να σας βοηθήσει να ελέγξετε το άγχος».

 

Πηγή: Τα Νέα