ASK_airplane_Μπορεί οι συγχωνεύσεις των αεροπορικών εταιρειών να είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωσή τους, όμως, όσο και αν οι ίδιες προσπαθούν να πείσουν ότι προκύπτουν οφέλη και για τον ταξιδιώτη, μάλλον δεν ισχύει κάτι τέτοιο…

του Τρύφωνα Αλευρίτη

Εάν ταξιδεύετε συχνά, ίσως θα έχετε διαπιστώσει ότι τον τελευταίο καιρό οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων ακολουθούν την ανιούσα (με εξαίρεση τις εταιρείες χαμηλού κόστους). Οι λόγοι;

Πρώτον, η αεροπορική βιομηχανία έχει ενοποιηθεί. Και με αυτό εννοούμε ότι πολλές αεροπορικές εταιρείες είτε έκλεισαν είτε χρεοκόπησαν είτε συγχωνεύτηκαν με άλλες, οπότε επί της ουσίας, υπάρχει λιγότερος ανταγωνισμός. Και μικρότερος ανταγωνισμός σημαίνει μικρότερη ανάγκη για φθηνές τιμές εισιτηρίων. Στις ΗΠΑ, η συγχώνευση American – US, θα αφήσει τη χώρα με τρεις μεγάλους αερομεταφορείς, ενώ στην Ευρώπη, από τη μια η KLM και η Air France ενοποιήθηκαν σε μια εταιρεία και από την άλλη, ο όμιλος Lufthansa διατηρεί και άλλες εταιρείες, όπως η Swiss, η Austrian, Germanwings κ.ά. Όσο για τη χώρα μας, η εξαγορά της Olympic από την Aegean μάλλον δημιούργησε μονοπώλιο, παρά έφερε «μια σειρά πλεονεκτημάτων στο επιβατικό κοινό», όπως είχε ανακοινωθεί την ημέρα της έγκρισης του deal.

Παραδείγματος χάρη, αν κάποιος θέλει να κλείσει σήμερα, Δευτέρα 30 Δεκεμβρίου 2013, αεροπορικά εισιτήρια από Αθήνα προς Ντίσελντορφ με την Aegean Airlines, για τις ημερομηνίες 23-25/03/2014, θα πρέπει να πληρώσει στην καλύτερη περίπτωση 229,18 ευρώ (με κάρτα Aegean Visa, αλλιώς το ποσό διαμορφώνεται στα 235,18 ευρώ). Και αυτό το ποσό, για μια πτήση με ενδιάμεση στάση στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, και στην κατηγορία GoLight, όπου ο ταξιδιώτης δικαιούται μόνο μια αποσκευή έως 23 κιλών και δεν υπάρχει η δυνατότητα ακύρωσης του εισιτηρίου. Εάν δε επιλέξει κανείς κατηγορία εισιτηρίων Business θα πρέπει να διαθέσει το ποσό των 850,69 ευρώ, ποσό που για τους περισσότερους είναι απλησίαστο.

Δεύτερον, έχουν αυξηθεί σημαντικά τα καύσιμα που χρησιμοποιούν τα αεροσκάφη, και επειδή οι εταιρείες δεν μπορούν να απορροφήσουν όλο αυτό το επιπλέον ποσό, επιβαρύνουν αναγκαστικά και τον επιβάτη.

Όσο για τις κατά καιρούς «προσφορές» των αεροπορικών εταιρειών, όσοι ταξιδεύουν συχνά γνωρίζουν πόσες λίγες είναι αυτές οι θέσεις και πόσο τυχερός πρέπει να είναι κανείς για να τις κλείσει…

Να θυμίσουμε στο σημείο αυτό, το μποϋκοτάζ της Ένωσης Καταναλωτών Χίου στα αεροπορικά εισιτήρια που διήρκησε από τις 13 έως τις 19 Νοεμβρίου 2013. Σύμφωνα με την τότε ανακοίνωση της Ένωσης, οι Χιώτες, ήθελαν να δείξουν με την αποχή τους, «την αντίθεσή τους, από τη μια στην απομόνωση και από την άλλη, στη σχεδόν ληστρική πολιτική του μονοπωλίου της Olympic, που απαιτεί μισό μισθό για ένα ταξίδι στην Αθήνα, την ώρα, που με το ένα τρίτο των χρημάτων φτάνει κανείς σε ευρωπαϊκούς -και όχι μόνο- προορισμούς.» Επιπλέον, αποτελεί πλέον ρουτίνα για τους Χιώτες της Αμερικής, να φτάνουν στο νησί μέσω Κωνσταντινούπολης ή Σμύρνης. Ήδη ιδιωτική αεροπορική εταιρεία της Τουρκίας εκτελεί με εισιτήριο από 50 έως 70 ευρώ, το αεροπορικό δρομολόγιο Σμύρνης- Αθηνών.

Σήμερα πάντως, αν θέλει να κλείσει κάποιος αεροπορικά εισιτήρια με την Olympic Air από Αθήνα προς Χίο, τις ημερομηνίες 28/2/2014 μέχρι 02/03/2014, θα πρέπει να δώσει στην καλύτερη περίπτωση το ποσό των 180,64 ευρώ, ποσό πολύ υψηλό για πτήση εσωτερικού.