Σχεδόν τρία χρόνια μετά την εξαφάνιση του αεροσκάφους της Malaysian Airlines, είναι ακόμα δυνατό, αν και ιδιαίτερα σπάνιο, κάποιο αεροπλάνο να εξαφανιστεί. Αυτό όμως θα αλλάξει με τους νέους δορυφόρους που θα παρακολουθούν τις πτήσεις σε πραγματικό χρόνο πάνω από τους ωκεανούς.

Τα νέα διεθνή πρότυπα ασφαλείας θα αρχίσουν επίσης να εμφανίζονται από το ξεκίνημα του επόμενου έτους, αν και η προθεσμία για τις αεροπορικές εταιρείες να ανταποκρίνονται στα περισσότερα από αυτά τα πρότυπα είναι ακόμα τέσσερα χρόνια μακριά. Ακόμα και τότε, μπορεί να χρειαστούν και δεκαετίες πριν όλες οι αλλαγές εφαρμοστούν από το σύνολο του στόλου των αερογραμμών σε όλο τον κόσμο, διότι ορισμένες από τις απαιτήσεις ισχύουν μόνο για πρόσφατα κατασκευασμένα αεροπλάνα.

Η Πτήση ΜΗ370 εξαφανίστηκε από τα ραντάρ στις 8 Μαρτίου 2014, κατά τη διάρκεια πτήσης από την Κουάλα Λουμπούρ στο Πεκίνο με 239 επιβάτες και πλήρωμα. Η εξαντλητική αναζήτηση του σε μια απομακρυσμένη γωνιά του νότιου Ινδικού Ωκεανού απέτυχε να έχει κάποιο αποτέλεσμα και οι προσπάθειες αναζήτησης ανακλήθηκαν αυτή την εβδομάδα.

“Αν ακριβώς το ίδιο πράγμα συνέβαινε και σήμερα, νομίζω ότι θα είχαμε το ίδιο αποτέλεσμα”, δήλωσε ο William Waldock, καθηγητής στο Embry-Riddle Aeronautical University στο Prescott της Αριζόνα, και πρώην ερευνητής ατυχημάτων.

“Υπήρξαν αλλαγές, αλλά δεν έχουμε βάλει ακόμα τίποτα απτό στην πράξη», είπε.

Αλλά ο Atholl Buchan, διευθυντής επιχειρήσεων πτήσης στη Διεθνή Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ), που εκπροσωπεί την πλειονότητα των διεθνών φορέων, είπε πως μια επανάληψη της πτήσης MH370 είναι “εξαιρετικά απίθανη”, δεδομένου ότι πολλές αεροπορικές εταιρείες έχουν ήδη αυξήσει τις προσπάθειές τους για να ενημερώνονται για τις θέσεις των αεροπλάνων πάνω από ανοιχτό ωκεανό, όπου δεν φτάνουν τα χερσαία ραντάρ.

«Σε λίγα χρόνια, τα νέα συστήματα και τεχνολογία, αν εγκριθούν από τους παρόχους ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, θα επιτρέψουν την παγκόσμια επιτήρηση των αεροσκαφών», είπε.
Μεταξύ των αλλαγών είναι:

  • Ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας, ένας οργανισμός του ΟΗΕ , ενέκρινε μια σειρά νέων παγκόσμιων προτύπων ασφαλείας πέρυσι, συμπεριλαμβανομένης της απαίτησης οι πιλότοι που πετούν πάνω από ωκεανό έξω από το φάσμα των ραντάρ να αναφέρουν τη θέση τους στον ασύρματο κάθε 15 λεπτά. Προηγουμένως, όφειλαν να αναφέρουν κάθε 30 λεπτά.
  • Η νέα απαίτηση ξεκινά το επόμενο έτος, αλλά πολλές αεροπορικές εταιρείες την έχουν ήδη ενεργοποιήσει.Ένα άλλο νέο πρότυπο απαιτεί από τα νέα αεροπλάνα να είναι σε θέση -από το 2021- να μεταδίδουν αυτόματα, λεπτό-προς-λεπτό αναφορές σχετικά με την τοποθεσία τους, αν βρίσκονται σε κίνδυνο. Σε κανονικές ταχύτητες πτήσης, οι εκθέσεις λεπτό-προς-λεπτό θα δώσουν στις αρχές μια περιοχή αναζήτησης λίγο πάνω από 100 τετραγωνικά μίλια. Εάν οι εκθέσεις είναι λιγότερο συχνές, η περιοχή αναζήτησης μεγαλώνει πολύ περισσότερο.
    Ωστόσο, η απαίτηση αυτή δεν ισχύει για τα υπάρχοντα αεροσκάφη. Από τη στιγμή που τα αεροσκάφη συχνά έχουν διάρκεια ζωής 20 ή και περισσότερα χρόνια, μπορεί να πάρει δεκαετίες πριν όλα τα αεροσκάφη ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις.
  • Η δορυφορική υπηρεσία παρακολούθησης της πτήσης μπορεί να λύσει πολλά προβλήματα νωρίτερα. Αυτή την εβδομάδα η δορυφορική κοινοπραξία Aireon παρουσίασε τους πρώτους 10 δορυφόρους -από συνολικά 66 δορυφόρους που απαιτούνται- οι οποίοι είναι εξοπλισμένοι με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας για να παρακολουθούν τα αεροσκάφη.

Η Aireon αναμένει να έχει έτοιμους όλους τους δορυφόρους της από το πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους, προσφέροντας 100% κάλυψη του πλανήτη. Θα λαμβάνουν σήματα κάθε ένα έως οκτώ δευτερόλεπτα από όλα τα εξοπλισμένα αεροπλάνα, ανεξάρτητα από το αν η αεροπορική εταιρεία συμφωνεί με την υπηρεσία. Δεν έχουν όλα τα αεροπλάνα την απαιτούμενη τεχνολογία ADS-B, αλλά ο αντιπρόεδρος των αεροπορικών υπηρεσιών της Aireon, Cyriel Kronenburg, εκτιμά ότι το 90% των αεροπλάνων σε διαδρομές μεγάλων αποστάσεων πάνω από τον ωκεανό είναι ήδη εξοπλισμένα.

Ωστόσο, η τεχνολογία λειτουργεί μόνο αν το ADS-B είναι ενεργοποιημένο. Στην περίπτωση της MH370, η τεχνολογία παρακολούθησης του αεροπλάνου είχε ανεξήγητα σβήσει.