Μια νέα χρυσή εποχή ανατέλλει για όσους ταξιδεύουν στην business-class.
Η πλειονότητα των επιβατών πιέζεται από τα όλο και στενότερα καθίσματα της οικονομικής θέσης των αερομεταφορέων και προσπαθεί να ξεπεράσει την όλο και χειρότερη εξυπηρέτηση.
Ωστόσο δεν ισχύει το ίδιο για τη Βusiness class, που σήμερα θεωρείται δεδομένη στις περισσότερες πτήσεις, τόσο στα jumbo που χρησιμοποιούνται στις υπερατλαντικές πτήσεις όσο και στα μικρά αεροσκάφη που πραγματοποιούν πτήσεις μικρών αποστάσεων, και έκανε το ντεμπούτο της περίπου πριν 40 χρόνια. Η British Airways ήταν η πρώτη που είχε δημιουργήσει την λεγόμενη «Club Class» το 1978, ενώ η Qantas επινόησε τον σημερινό όρο «business class» ένα χρόνο αργότερα.
Η νέα First Class
Που όμως οδεύει η business class σήμερα; Αρχικά φαίνεται να έχει αντικαταστήσει την πρώτη θέση (first class) – αποτελεί την λίγο λιγότερο ακριβή εκδοχή της πρώτης θέσης που διαθέτει εξίσου καθίσματα που γίνονται κρεβάτια, ξεχωριστά μενού που δημιουργούνται από διάσημους σεφ και κιτ προϊόντων spa και διαφόρων άλλων ανέσεων. Η επιλογή φαντάζει λογική για τις αεροπορικές εταιρείες αφού υπάρχουν περισσότεροι επιβάτες που μπορεί να αγοράσουν καθίσματα και συνεπώς να βγουν περισσότερα χρήματα.
Επιπλέον οι θέσεις στην κατηγορία business class είναι οι πιο ανανεωμένες τεχνολογικά κι εργονομικά ώστε να βελτιώνουν την εμπειρία της πτήσης με ποικίλους μικρούς και μεγάλους τρόπους. Και μιας και συνήθως οι αεροπορικές εταιρείες πετούν συγκεκριμένα είδη αεροσκαφών εάν παρατηρήσει κανείς θα διαπιστώσει παρόμοια καθίσματα σε όλες τις αεροπορικές. Είναι υπερβολικά ακριβό σε χρόνο και χρήμα για έναν κατασκευαστή αεροσκαφών να αναπτύξει ένα νέο προϊόν της business class. Για το λόγο αυτό μόλις οι αεροπορικές βρουν ένα επιτυχημένο στυλ που λειτουργεί και βολεύει τους επιβάτες επιμένουν σε αυτό.
Και μιας και μιλάμε για βελτιώσεις αξίζει να αναφέρουμε ότι αυτή την περίοδο εστιάζουν στη μεγιστοποίηση της άνεσης των επιβατών με την διεύρυνση του χώρου και την εισαγωγή της τεχνολογίας.
High Tech επανάσταση στον αέρα
Εάν θέλει κανείς να πάρει μια γεύση για το πώς θα μοιάζει το μέλλον των αερογραμμών μπορεί να κοιτάξει σε μοντέλα που υπάρχουν ήδη, τα οποία όμως δεν αναμένεται να πετάξουν πριν από το 2019. Η θέση Waterfront παρουσιάστηκε το 2016 στο Consumer Electronics Show και είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας του κατασκευαστή καθισμάτων Β / E Aerospace, των εταιρειών design Teague και Formation Design Group, και του κολοσσού της τεχνολογίας Panasonic.
Η φυσική θέση βασίζεται στα υπάρχοντα μοντέλα της Β /Ε αλλά η τεχνολογία της Waterfront θέτει μια διαφορετική προσέγγιση. Το έκθεμα που παρουσιάστηκε είναι ένα 24-ιντσών, υψηλής ευκρίνειας 4Κ σύστημα ψυχαγωγίας στο οποίο οι επιβάτες θα συνδέονται μέσω μιας εφαρμογής στο smartphone τους ή με ένα tablet που θα προσφέρει ο ίδιος ο αερομεταφορέας μαζί με την θέση.
Χρησιμοποιώντας τα κινητά τους, οι επιβάτες θα μπορούν να ελέγχουν σχεδόν τα πάντα: το κάθισμα το οποίο θα ξαπλώνει σχεδόν ολοσχερώς, τον φωτισμό του περιβάλλοντα χώρου (υπάρχουν πάνω από 16 εκατ. εφικτές ρυθμίσεις), τον έλεγχο της θερμοκρασίας των καθισμάτων, την παραγγελία των γευμάτων και των ποτών, την ψυχαγωγία μέσα από τη δημιουργία λιστών αναπαραγωγής. Οι επιβάτες θα μπορούν μέχρι και να δηλώσουν ακόμα «μην ενοχλείτε» ή ακόμα και να δηλώσουν στο πλήρωμα την ακριβή ώρα που θέλουν να τους ξυπνήσει.
Μάλιστα η εφαρμογή θα έχει την ικανότητα να θυμάται τις προτιμήσεις του κάθε επιβάτη από την προηγούμενη πτήση ώστε να τα χρησιμοποιήσει απευθείας στην επόμενη. Στόχος της εφαρμογής είναι να προσφέρει στους επιβάτες όλα τα κλειδιά ώστε να προσαρμόσουν την πτήση στις δικές τους ανάγκες.
Το μέλλον είναι η εξατομίκευση
Ενώ η Waterfront και η τεχνολογία της απέχει ακόμα μερικά χρόνια οι αεροπορικές εταιρείες ήδη επιδιώκουν να προχωρήσουν στην εξατομίκευση των συνθηκών πτήσης για κάθε επιβάτη με άλλους τρόπους.
Ο Ματ Ράουντ, επικεφαλής δημιουργικού της εταιρείας Tangerine με έδρα τον Λονδίνο, έχει αναλάβει τον επανασχεδιασμό της Business Class της Virgin Australia. Όπως αναφέρει αρχή του ήταν η «παροχή ανέσεων», για το σύνολο του χώρου όχι απλά για την θέση και δεν στόχευσε αποκλειστικά στην φυσική, δηλαδή την σωματική αλλά και την ψυχολογική ανακούφιση των επιβατών. Τα καθίσματα θα πρέπει να είναι άνετα αλλά η φυσική γεωμετρία αυτών θα πρέπει να κερδίζει τον επιβάτη ήδη από την πρώτη ματιά.
Ακόμα κι αν τα νέα καθίσματα είναι άνετα – φτάνουν και τις 80 ίντσες – επεξεργάζονται και άλλα εργονομικά χαρακτηριστικά τα οποία θα δίνουν στους επιβάτες την αίσθηση ελέγχου στο χώρο τους.
Ένα κουπέ που περιέχει ενεργειακές θύρες περιλαμβάνει ένα έξυπνο χώρο ώστε να μπορεί ένα Laptop να είναι συνδεδεμένο αλλά το κάθισμα να παραμένει τακτοποιημένο και το μάτι να μπορεί να κινηθεί και πέρα από την οθόνη μη δημιουργώντας ένα ασφυκτικό αίσθημα.
Τα τραπεζάκια θα πρέπει να είναι έτσι κατασκευασμένα ώστε ο επιβάτης να μπορεί να τα προσαρμόσει σε μια ιδανική απόσταση για εργασία ή για φαγητό. Επιπλέον θα υπάρχει μια διακριτική θήκη για tablet στο κάθισμα ώστε οι επιβάτες να μπορούν να τοποθετούν τις μικρές συσκευές τους για το σύνολο της πτήσης αντί να τα βγάζουν από τις τσάντες τους μετά την απογείωση.
Ανεκτίμητη η προστασία των προσωπικών δεδομένων και της ιδιωτικότητας
Το μείγμα της σωματικής και ψυχολογικής εξυπηρέτησης είναι εμφανής και στην Qatar Airways. Σύμφωνα με τα όσα είχε παρουσιάσει η εταιρεία στην έκθεση ITB στο Βερολίνο το 2017 τα νέα καθίσματα διαθέτουν χαρακτηριστικά όπως το κλείσιμο των θυρών και ρυθμιζόμενες οθόνες ψυχαγωγίας.
Πάντως, η εμφάνιση που προτιμούν οι περισσότεροι είναι θέσεις στο κέντρο της καμπίνας οι οποίες μπορούν να συνδυαστούν να μετατραπούν σε ιδιωτικές σουίτες για συναντήσεις και γεύματα ενώ κάποιες από αυτές περιλαμβάνουν μέχρι και διπλό κρεβάτι.
Όπως άλλωστε είχε δηλώσει και ο πρόεδρος της Delta Airlines, στόχος είναι να ο σχεδιασμός να δώσει τον έλεγχο πίσω στους επιβάτες».
Πηγή insider.gr