Γράφει ο Αλέξης Αντιμάντο

Αυτό που πριν από λίγα χρόνια φάνταζε σαν μακρινό μέχρι και ουτοπικό σενάριο, σήμερα βρίσκεται σε φάση πλήρους και συνεχούς εξέλιξης: οι εταιρίες χαμηλού κόστους, έχοντας εδραιώσει την παρουσία τους στην αγορά πολλών χωρών ανα τον κόσμο, πηγαίνουν ένα βήμα παραπέρα και επεκτείνουν την δραστηριότητά τους και σε μακρινά δρομολόγια. 

Οι premium αεροπορικές εταιρίες, που πιάστηκαν στον ύπνο από τις low-cost εταιρίες και έχασαν σημαντικό μερίδιο στα κοντινά δρομολόγια (short haul) εξαιτίας του απρόσμενα επιτυχημένου επιχειρηματικού μοντέλου των τελευταίων, πλέον καλούνται να τις αντιμετωπίσουν και στα long haul δρομολόγια. 

Ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά παραδείγματα αποτελεί η Norwegian, που ενώ το 2013 άρχισε δειλά δειλά να πετάει από το Όσλο και τη Στοκχόλμη προς Νέα Υόρκη και Μπανγκόκ, σήμερα πετάει με Boeing 737-800, 737 Max 8, 787-8 και 787-9 από διάφορες βάσεις σε διαφορετικές χώρες της Ευρώπης προς αρκετούς προορισμούς στις ΗΠΑ καθώς και προς Σιγκαπούρη, Μπουένος Άιρες, Μπανγκόκ και Ντουμπάι. Και μάλιστα τα πάει περίφημα. 

Η ισλανδική WOW Air είναι ένα ακόμα παράδειγμα αεροπορικής εταιρίας χαμηλού κόστους που εξαπλώνεται σταδιακά προς νέους μακρινούς προορισμούς. Ιδρύθηκε το 2011 και ξεκίνησε να πετάει ένα χρόνο αργότερα προς διάφορες χώρες της Ευρώπης. Στο πρόγραμμα πτήσεων της δεν άργησαν να προστεθούν οι ΗΠΑ και εν συνεχεία ο Καναδάς και το Ισραήλ ενώ από τον Δεκέμβριο του τρέχοντος έτους θα πετάει και προς Ινδία. Η τελευταία, μάλιστα, κίνηση των Ισλανδών μόνο τυχαία δεν μπορεί να θεωρηθεί αφού, σύμφωνα με στοιχεία της ΙΑΤΑ, μέχρι το 2025 η Ινδία, με 278 εκ. επιβάτες,  θα έχει ξεπεράσει το Ηνωμένο Βασίλειο σε επιβατική κίνηση και θα έχει γίνει η τρίτη μεγαλύτερη αεροπορική αγορά παγκοσμίως, πίσω από την Κίνα και τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. 

Το φαινόμενο της άνθησης των long-haul πτήσεων από low-cost εταιρίες εμφανίζεται και εκτός Ευρωπαϊκών συνόρων, με τις AirAsia X, Jetstar Airways και Scoot να αποτελούν τους κυριότερους παίκτες στην περιοχή της Ασίας-Ωκεανίας. Μάλιστα η Scoot, η οποία είναι θυγατρική της Singapore Airlines, έρχεται και στη χώρα μας, συνδέοντας καθημερινά την Αθήνα με τη Σιγκαπούρη.

Οι premium αεροπορικές εταιρίες, προκειμένου να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό από τις εταιρίες χαμηλού κόστους, οδηγούνται η μία μετά την άλλη στην ίδρυση θυγατρικών low-cost εταιριών, στις οποίες παρέχουν στόλο και προσωπικό, έτσι ώστε να κοντράρουν τους ανταγωνιστές τους. Η Lufthansa διαθέτει την Eurowings, η Air France δημιούργησε πρόσφατα την Joon, ο όμιλος ΙAG, στον οποίο ανήκει μεταξύ άλλων και η British Airways, ίδρυσε την Level, και πάει λέγοντας. 

Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή ταξιδιωτική ιστοσελίδα eDreams ΟDIGEO, η εισαγωγή πολλών νέων αεροπορικών εταιριών χαμηλού κόστους σε δρομολόγια μακρινών αποστάσεων αύξησε σημαντικά τον ανταγωνισμό, γεγονός που οδήγησε με τη σειρά του στην μείωση της τιμής των ναύλων κατά 7% το 2017. 

Tη σημερινή εποχή οι επιβάτες έχουν μεγαλύτερη επίγνωση των τιμών των εισιτηρίων σε σχέση με μερικά χρόνια πριν και σε αυτό ξεκάθαρα συνέβαλαν οι αεροπορικές εταιρίες χαμηλού κόστους οι οποίες προσέφερεραν στο επιβατικό κοινό φτηνές πτήσεις, με αντάλλαγμα την στέρηση ορισμένων παροχών που μέχρι τότε θεωρούνταν αναπόσπαστο κομμάτι του αεροπορικού ναύλου (όπως για παράδειγμα η δωρεάν αποσκευή, το φαγητό κατά την διάρκεια της πτήσης και η επιλογή θέσης στο αεροσκάφος). 

Στην αρχή αυτό αποτελούσε κάτι το πρωτόγνωρο, σήμερα όμως το «όσο πιο φτηνό γίνεται» αεροπορικό ταξίδι δείχνει να αποτελεί μια σταθερή και εδραιωμένη τάση στην αγορά. Και η λογική λέει πως όσο οι επιβάτες θα αναζητούν τον φθηνότερο δυνατό ναύλο για να ταξιδέψουν στον προορισμό τους (είτε αυτός είναι κοντινός είτε είναι μακρινός), τόσο θα εμφανίζονται νέες εταιρίες στην αεροπορική αγορά που θα μάχονται να αποσπάσουν το μεγαλύτερο μερίδιο της επιβατικής κίνησης και οι τιμές των ναύλων θα εμφανίζουν πτωτική πορεία..