Όλοι ανατριχιάσαμε στο άκουσμα της κυριακάτικης είδησης ότι συνετρίβη αεροσκάφος της Ethiopian Airlines με 157 επιβαίνοντες.
Το Boeing 737 MAX 8 εκτελούσε την πτήση ΕΤ 302 από την Αντίς Αμπέμπα στο Ναϊρόμπι, είχε 149 επιβάτες 8 άτομα πλήρωμα και συνετρίβη στις 8:44 το πρωί της Κυριακής, κοντά στο Μπισόφτου, 62 χλμ. νοτιοανατολικά της πρωτεύουσας Αντίς Αμπέμπα. Λέγεται ότι έχασε επαφή 6 λεπτά μετά την απογείωση στα 9000 πόδια περίπου.
Σύμφωνα με μία μαρτυρία από το αεροπλάνο φέρονται να εξήλθαν μικρά αντικείμενα που έμοιαζαν με κομμάτια χαρτιού, ενώ ακούστηκε ένας περίεργος θόρυβος και το αεροσκάφος πήρε μία ξαφνική κλήση, πριν από τη συντριβή του, ενώ σε μία άλλη αναφέρθηκε πως το αεροσκάφος προσπάθησε να πάρει ύψος κι έκανε μία ξαφνική στροφή, πριν από τη συντριβή του.
Τα μαύρα κουτιά
Χθες βρέθηκαν τα δύο μαύρα κουτιά, στα όποια ελπίζουν όλοι πως θα βρεθεί η λύση του μυστηρίου, τα αίτια δηλαδή της συντριβής. Πρόκειται για τον καταγραφέα των συνομιλιών μεταξύ του πληρώματος στο πιλοτήριο του αεροσκάφους, αλλά και τον καταγραφέα ψηφιακών δεδομένων πτήσης από τα διάφορα συστήματα του αεροσκάφους.
Η δεύτερη συσκευή καταγράφει ψηφιακά τις παραμέτρους λειτουργίας των διαφόρων συστημάτων του αεροσκάφους και μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά τους διερευνητές του δυστυχήματος, τόσο για τη λειτουργία του αεροσκάφους, όσο και για τις ενέργειες του πληρώματος, κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα πριν από τη συντριβή.
Σε… ελεύθερη πτώση η Boeing
Σε διάστημα λίγων μηνών, για δεύτερη φορά ένα Boeing 737 MAX 8 συντρίβεται λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του, καθώς του γεγονότος αυτού είχε προηγηθεί στο τέλος του Οκτωβρίου η συντριβή του αεροσκάφους μεσαίων αποστάσεων της ινδονησιακής εταιρείας χαμηλού κόστους Lion Air που κατέπεσε στην Θάλασσα της Ιάβας σκοτώνοντας 189 ανθρώπους.
Η υπουργός Μεταφορών των Ηνωμένων Πολιτειών Ιλέιν Τσάο ανακοίνωσε ότι οι αμερικανικές ρυθμιστικές αρχές εξετάζουν με μεγάλη προσοχή τις μοιραίες συντριβές των δύο αεροσκαφών Boeing 737 MAX 8. «Θέλω να διαβεβαιώσω το κοινό ότι αντιμετωπίζουμε αυτά τα περιστατικά, αυτά τα δυστυχήματα, με πολύ μεγάλη σοβαρότητα», είπε χαρακτηριστικά.
Πολλές χώρες οδηγήθηκαν στην «καθήλωση» στο έδαφος αυτού του αεροσκάφους μεσαίων αποστάσεων.
Τρανταχτό παράδειγμα αποτελεί η Κίνα, όπου η Κινεζική Υπηρεσία Αεροπορίας ζήτησε από τις κινεζικές αεροπορικές εταιρείες να διακόψουν τις πτήσεις των Boeing 737 Max 8 μέχρι να υπάρξει επιβεβαίωση από τις αμερικανικές αρχές και την Boeing ότι έχουν ληφθεί μέτρα που διασφαλίζουν την αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια των πτήσεων.
Μεταξύ των κινεζικών εταιρειών που διαθέτουν αυτό το μοντέλο αεροσκάφους είναι οι Air China, Hainan Airlines και Shanghai Airlines.
Επίσης, οι ινδονησιακές αρχές αποφάσισαν να απαγορεύσουν προσωρινά τις πτήσεις των αεροσκαφών αυτών που ανήκουν στις εταιρείες Lion Air και Garuda.
Ακόμα, το υπουργείο Μεταφορών της Ν. Κορέας ανακοίνωσε την καθήλωση των αεροσκαφών της Easter μέχρι την πραγματοποίηση των αναγκαίων ελέγχων.
Κάτι παρόμοιο έγινε και από τις αρχές της Μογγολίας για την Mongolian Airlines.
Τον προσωρινό αποκλεισμό ακολουθούν και κάποιες αεροπορικές, όπως η Ethiopian Airlines (Αιθιοπία, όπως ήταν αναμενόμενο), η Comair (Νότια Αφρική) και η Cayman Airways (Νησιά Κέιμαν).
Παρ’ όλα αυτά και για να μην επικρατήσει η υπερβολή, οι περισσότερες αεροπορικές συνεχίζουν και χρησιμοποιούν κανονικά τα εν λόγω αεροσκάφη.
Στο μέσον της ημέρας στην Wall Street, η μετοχή τη Boeing είχε κάπως ανακάμψει, μετά την αρχική της ραγδαία πτώση στο -10%. Το σίγουρο είναι πως η Boeing θα υποστεί αναμφίβολα τις αρνητικές συνέπειες του δυστυχήματος στο χρηματιστήριο, αλλά τελικά οι ζημίες θα περιορισθούν για τον όμιλο που μοιράζεται την αγορά με την ευρωπαϊκή Airbus. Και, η σημασία του αεροσκάφους αυτού για την Boeing είναι τόσο μεγάλη, που εάν είναι αναγκαίο να γίνουν τεχνικές διορθώσεις, θα τις κάνει.
Ο τυχερός της υπόθεσης
Ο Αντώνης Μαυρόπουλος, ήταν ο μοναδικός επιβάτης της πτήσης του μοιραίου Boeing 737 Max των αιθιοπικών αερογραμμών, που δεν πρόλαβε για μόλις δύο λεπτά να επιβιβαστεί στην πτήση κι αυτή τη στιγμή είναι ζωντανός…
«Δεν κοιμήθηκα όλο το βράδυ γιατί είναι δύσκολο να συνειδητοποιήσει κανείς όλο αυτό που έγινε. Σιγά – σιγά όσο περνάει ο καιρός ερχόμαστε όλο και πιο κοντά με την πραγματικότητα. Καταλαβαίνω πόσο δίπλα πέρασα και από την άλλη στενοχωριέμαι και συντρίβομαι για τους ανθρώπους που χάθηκαν. Είναι πολύ δύσκολη η κατάσταση. Ξέρετε τι γίνεται; Είμαι μια από τις περιπτώσεις που μπορεί πραγματικά να σου αλλάξουν την ζωή. Κάποιος φίλος μου είπε ότι «σου δόθηκε δώρο μια δεύτερη ζωή. Φρόντισε να την ζήσεις όπως θέλεις», είπε ο κ. Μαυρόπουλος στoν ΣΚΑΪ.
Και συνέχισε: «Χάσαμε ανθρώπους που τους ξέραμε. Γνωστούς, φίλους και είναι συγκλονιστικό να ξέρεις ότι χάθηκαν για το τίποτα μέσα σε κλάσματα δευτερολέπτου. Δεν μπήκα στην πτήση από τύχη. Αυτό που με έσωσε ήταν ότι δεν είχα δώσει βαλίτσα. Επειδή ήξερα ότι ήταν μικρή η διαφορά μεταξύ δυο πτήσεων γιατί αν είχα δώσει βαλίτσα θα με περίμεναν οπωσδήποτε. Η πτήση ήταν 08.15 και εγώ έφτασα στην πύλη 08.03 και είχε κλείσει. Πήγα και διαμαρτυρήθηκα γιατί δεν ήταν δική μου ευθύνη. Οι πτήσεις ήταν στην ώρα τους και κακώς δεν με περίμεναν. Έβλεπα τους τελευταίους επιβάτες να μπαίνουν μέσα αλλά ήταν κλειστή η πύλη και δεν μπορούσα να κάνω τίποτα. Ζήτησα τα ρέστα όπως γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις. Τέλος πάντων οι άνθρωποι μου έβγαλαν ένα εισιτήριο για μετά από 3 ώρες να φύγω με την επόμενη πτήση. Μου ζήτησαν συγγνώμη. Ήταν πολύ ευγενικοί. Περίμενα αναγκαστικά. Δεν ήξερα τίποτα. Μετά από 3 ώρες πήγα να επιβιβαστώ. Μου είπαν: «δεν μπορείτε να επιβιβαστείτε γιατί είστε ο μοναδικός που δεν μπήκε στην πτήση που αγνοείται». Μέχρι την ώρα εκείνη 10.50 αγνοούνταν η πτήση. Μου έφυγε η γη κάτω από τα πόδια. Είναι ένα συγκλονιστικό συναίσθημα. Να είναι μια αφορμή να γίνουν κάποιες αλλαγές. Να δούμε την ζωή με άλλο μάτι. Τέτοιες ευκαιρίες δεν δίνονται πάντα».