Και όμως, μία συγκεκριμένη πτήση, ή μάλλον δύο πτήσεις της ίδιας εταιρείας, έκαναν πολλούς να ιδρώνουν σε κάθε απογείωση και αρκετούς στο να κάνουν δεύτερες σκέψεις πριν κλείσουν τα αεροπορικά τους εισιτήρια…

Πρώτη και… καλύτερη φυσικά η πτήση MH370 της Malaysia Airlines η οποία «εξαφανίστηκε από τα ραντάρ» στις 8 Μαρτίου του 2014 λίγα λεπτά αφότου απογειώθηκε από την Κουάλα Λουμπούρ της Μαλαισίας με προορισμό το Πεκίνο με 239 επιβαίνοντες. Θεωρίες επί θεωριών, εκτιμήσεις, δαπανηρές υποθαλάσσιες έρευνες, για μία απίστευτη υπόθεση που μόνο τυχαία δεν έγινε ταινία.

Η «πτήση 370» και ο ορυμαγδός πληροφοριών (αλλά και κάποιων fake news) που ακολούθησε θα μείνει χαραγμένη για πάντα στη μνήμη μου μαζί με τις πληροφορίες που τη συνοδεύουν. Τότε που οι απανταχού ειδικοί και μη κλήθηκαν να δώσουν απάντηση στην ερώτηση «τι απέγινε το boeing». Αλησμόνητη μου έχει μείνει και η ατάκα του τότε διευθυντή ειδήσεων στον σταθμό που εργαζόμουν: «Χαλκιαδάκη, βρες το boeing. Αν δεν το βρεις δε βγαίνει δελτίο», προφανώς με μία δόση… χιούμορ. «Πυρετός» για το αεροπλάνο της Malaysia Airlines. Πού να ήξερε και πού να ξέραμε όλοι μαζί φυσικά…

Κάθε επόμενη ημέρα μία καινούρια λεπτομέρεια ή μία θεωρία έρχονταν να προστεθούν στην «άβυσσο» των πληροφοριών, που κάποιες φορές προκαλούσαν μεγαλύτερη σύγχυση παρά συνέτειναν στη λύση του μυστηρίου. Οι μέρες περνούσαν, η μάχη για την εύρεση των λεγόμενων «μαύρων κουτιών», πριν τελειώσουν οι μπαταρίες, έμοιαζε με αναμέτρηση χαμένη από τα αποδυτήρια και κανείς δεν μπορούσε να δώσει μία σαφή απάντηση για το τι συνέβη στο «εξαφανισμένο boeing». Δεν (ξέρουμε αν) κατέπεσε, συνετρίβη, καταρρίφθηκε τι είναι τα «μαύρα κουτιά» που είναι τελικά… πορτοκαλί; Γιατί είναι δύο (cockpit voice recorder και flight data recorder) και τι κάνει το καθένα; Άχρηστες πληροφορίες που, όμως, το κοινό θέλει να ακούσει ή διαβάσει.

Το «έριξε» ο πιλότος που ήθελε να… αυτοκτονήσει; Αεροπειρατεία; Μηχανική βλάβη; Γράφτηκαν και ακούστηκαν τρελά σενάρια. Θεωρίες συνωμοσίας που έβαζαν στο κάδρο ακόμα και… αμερικανικό δάκτυλο στη βάση Ντιέγκο Γκαρσία, σε ένα απομονωμένο νησάκι, στον Ινδικό.

Όχι. Απλά… «εξαφανίστηκε». Και παραμένει «χαμένο» έως και σήμερα παρά το γεγονός πως έχουν βρεθεί κάποια συντρίμμια που πιθανολογείται πως ανήκουν στην άτρακτο του αεροσκάφους. Αυτή ακριβώς η παράμετρος ήταν που μεγέθυνε ακόμα περισσότερο το μυστήριο, την αγωνία και τα ερωτήματα για την τραγωδία. 239 άνθρωποι νεκροί, σύμφωνα πάντα με τις τοπικές αρχές, υποβρύχιες αναζητήσεις εκατομμυρίων δολαρίων, δίχως κανείς να μπορεί να πει με σαφήνεια πώς «χάθηκε» από προσώπου γης ένα ολόκληρο Boeing 737 γεμάτο κόσμο… Μόνο υποθέσεις και εικασίες.

Όπως ήταν αυτονόητο, μαζί με το Boeing χάθηκε και η εμπιστοσύνη μέρους του επιβατικού κοινού: Η τραγωδία προκάλεσε κρίση στις Μαλαισιανές Αερογραμμές που υπέστησαν τεράστιο πλήγμα στο προφίλ τους, και οι αερομεταφορές κλονίστηκαν ως έναν βαθμό.

Η εταιρεία χρειάστηκε οικονομική «ένεση» από την κυβέρνηση της Μαλαισίας ώστε να σταθεί ξανά στα πόδια της και να περάσει στη νέα εποχή. Τα έσοδα της διέγραψαν ελεύθερη πτώση ενώ το ίδιο συνέβη και για την οικονομία της Μαλαισίας.

Και σαν να μην έφτανε αυτό, λίγους μήνες αργότερα, ενώ δεν είχε βρεθεί η μοιραία πτήση, ήχησε ως… κακόγουστη φάρσα η πτώση ενός ακόμα Boeing. Πάλι της Malaysia Airlines. Αυτή τη φορά στην εμπόλεμη ανατολική Ουκρανία. Έως ότου επιβεβαιώσουμε πως δεν επρόκειτο για fake news, το μυαλό έτρεχε πιο γρήγορα από τις εξελίξεις. Πάλι των Μαλαισιανών αερογραμμών; Μήπως υπάρχει σύνδεση μεταξύ των δύο περιστατικών; Προφανώς και δεν είχε.

Κάπως έτσι, μέσα σε λίγους μήνες τα «σύννεφα» γύρω από τη συγκεκριμένη αεροπορική εταιρεία παρά – ήταν πολλά δημιουργώντας αυτομάτως «μαύρους» συνειρμούς για τον ασφαλέστερο, κατά γενική ομολογία, τρόπο μεταφοράς: το αεροπλάνο.

Σχεδόν έξι χρόνια μετά, το μυστήριο της πτήσης MH370 παραμένει άλυτο. Ίσως και να μη λυθεί ποτέ. Την ίδια ώρα, στην περίπτωση της MH17, με 298 επιβαίνοντες, που συνετρίβη στην περιφέρεια του Ντονέτσκ στις 17 Ιουλίου 2014, από αντιαεροπορικό βλήμα, τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα. Παρά το γεγονός πως έως και σήμερα καλά κρατεί η διαμάχη μεταξύ Κιέβου και Μόσχας για το ποια πλευρά, στην σπαρασσόμενη από εμφύλιο Ουκρανία, εκτόξευσε το μοιραίο βλήμα.

Σε κάθε περίπτωση, συνολικά 537 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε λίγους μήνες. Οι δύο αυτές τραγωδίες «φύτεψαν» τον «φόβο του αεροπλάνου» ακόμα και σε εκείνους που μέχρι πρότινος δεν έδειχναν να… ιδρώνουν ιδιαίτερα όταν το αεροσκάφος τροχοδρομούσε στον διάδρομο απογείωσης. Και κάπως έτσι, οι πτήσεις MH370 και MH17, αλλά και γενικότερα το πλήγμα που πέρασαν οι αερομεταφορές το 2014, καταλαμβάνουν μία θέση στα μεγάλα γεγονότα της δεκαετίας που οδεύει στη δύση της.

www.koutipandoras.gr