Αντιδρώντας στο πακέτο δραστικών μέτρων της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ (Fed) στην διάρκεια του Σαββατοκύριακου για την αντιμετώπιση της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης, τα αμερικανικά χρηματιστήρια κατέγραψαν νέα πτώση χθες, Δευτέρα, με τον δείκτη S&P 500 να χάνει το 12% της αξίας του.
Από την πλευρά τους, οι αεροπορικές εταιρίες ζητούν βοήθεια μεγαλύτερη των 50 δισεκατομμυρίων δολαρίων από την αμερικανική κυβέρνηση, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις σοβαρές οικονομικές συνέπειες που έχει η εξάπλωση του κορωνοϊού για τη λειτουργία τους.
«Πρέπει να υποστηρίξουμε τις αεροπορικές εταιρίες», δήλωσε χθες ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ. «Δεν είναι δικό τους λάθος».
Ξεχωριστά από τις κινήσεις των αεροπορικών εταιριών, οι διοικήσεις των αμερικανικών αεροδρομίων ζητούν ομοσπονδιακή βοήθεια 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Στο μεταξύ, ο υπουργός Οικονομικών Στίβεν Μνούτσιν θα προεδρεύσει συνεδρίασης του Συμβουλίου Οικονομικής Σταθερότητας και Εποπτείας στις 23 Μαρτίου.
Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος της συνεδρίασης αυτής αναμένεται να βρεθούν «οι εξελίξεις στην αγορά που σχετίζονται» με την εξάπλωση του κορωνοϊού, σύμφωνα με ανακοίνωση που αναρτήθηκε στην ηλεκτρονική σελίδα του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών.
Ο Μνούτσιν μίλησε χθες στους δημοσιογράφους, έπειτα από συνάντηση που είχε με Ρεπουμπλικάνους στη Γερουσία, δηλώνοντας ότι περιμένει έναν «μεγάλο αριθμό» ψήφων για την έγκριση ενός διακομματικού πακέτου μέτρων, που έχει στόχο την παροχή κινήτρων για την ανάπτυξη της οικονομίας, μετά τις συνέπειες του ξεσπάσματος του νέου κορωνοϊού.
Ωστόσο, ο ίδιος δεν δημοσιοποίησε περισσότερες λεπτομέρειες.
Ο Ρεπουμπλικάνος Μάρκο Ρούμπιο δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι ο Μνούτσιν ζήτησε από τους Ρεπουμπλικάνους να κινηθούν προκειμένου να προστεθεί στο νομοσχέδιο μία πρόσθετη πρόβλεψη για την παροχή βοήθειας στις αεροπορικές εταιρίες, αλλά και στις μικρές επιχειρήσεις.
Από την πλευρά του, ο ηγέτης της πλειοψηφίας των Ρεπουμπλικάνων στη Γερουσία Μιτς ΜακΚόνελ δήλωσε ότι έχει ως στόχο την ψήφιση του οικονομικού πακέτου, το οποίο έχει ήδη ψηφιστεί από τη Βουλή των Αντιπροσώπων.
Οι αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο προχωρούσαν εχτές σε πρωτοφανείς περικοπές δρομολογίων, κόστους και θέσεων εργασίας, εντείνοντας τις εκκλήσεις για βοήθεια έκτακτης ανάγκης καθώς το καθεστώς καραντίνας και οι νέοι ταξιδιωτικοί περιορισμοί πλήττουν ολοένα και περισσότερα βασικά δρομολόγια.
Οι ήδη πληγείσες μετοχές της IAG –μητρικής της British Airways—της easyJet και της Air France-KLM κατέγραψαν βουτιά καθώς οι εταιρίες ακύρωσαν τις περισσότερες πτήσεις για τις ερχόμενες εβδομάδες, ακολουθώντας το παράδειγμα και άλλων μεγάλων αεροπορικών εταιριών που έχουν σχεδόν σταματήσει τις δραστηριότητές τους λόγω της πανδημίας.
«Είναι τώρα ξεκάθαρο ότι ο κορωνοϊός είναι μακράν η μεγαλύτερη κρίση στην Ιστορία της αεροπορίας», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Finnair Τόπι Μάνερ, καθώς η εταιρία ανακοίνωσε μείωση 90% της δυναμικότητάς της και προχώρησε στη δεύτερη προειδοποίηση για την κερδοφορία μέσα σε τρεις εβδομάδες.
Οι προοπτικές σκιάστηκαν περαιτέρω αφού η Ισπανία κήρυξε κατάσταση έκτακτης ανάγκης και ενώ οι ΗΠΑ επέκτειναν τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς στη Βρετανία και την Ιρλανδία και η Αυστραλία και η Νέα Ζηλανδία άρχισαν να ζητούν από όλους τους ταξιδιώτες να μπουν σε αυτοαπομόνωση. Η Γερμανία συμβούλευσε σήμερα τους πολίτες της να αποφεύγουν όσα ταξίδια στο εξωτερικό δεν είναι απαραίτητα.
Σε μια ασυνήθιστη κοινή ανακοίνωση, οι τρεις βασικές αεροπορικές συμμαχίες του κόσμου — oneworld, SkyTeam και Star Alliance— ζήτησαν κρατική βοήθεια για να αντιμετωπίσουν τις «πρωτόγνωρες προκλήσεις» που αντιμετωπίζει η βιομηχανία.
Η IAG, στην οποία ανήκουν οι ισπανικές Iberia και Vueling, ανακοίνωσε ότι θα μειώσει τη δυναμικότητα για την περίοδο Απριλίου-Μαΐου κατά τουλάχιστον 75% και θα αναβάλει τη συνταξιοδότηση του διευθύνοντος συμβούλου Γουίλι Γουάλς.
«Θα χρειαστεί συντονισμένη στήριξη από τις κυβερνήσεις για να διασφαλιστεί η επιβίωση του κλάδου», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της easyJet Γιόχαν Λούντγκρεν.
Οι μετοχές της IAG σημείωσαν πτώση 23,7% στις 13:57 ώρα Ελλάδας, με τη Wizz Air να υποχωρεί 21,2%, την easyJet 19,5%, τη Ryanair 18,8% και την Air France-KLM 16,5%.
Οι κυβερνήσεις της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Ολλανδίας και της Βρετανίας έχουν ανακοινώσει ότι εξετάζουν τρόπους να βοηθήσουν τη βιομηχανία.