Συνέντευξη στην Ηλέκτρα Αλευρίτη

 – Δῶς μοι πᾶ στῶ καὶ τὰν γᾶν κινάσω- Δώσε μου μέρος να σταθώ και ως και
τη γη μπορώ να κινήσω. Με αυτή τη φράση του Αρχιμήδη θέλησε να τονίσει η κα. Ιωάννα Παπαδοπούλου, Διευθύντρια Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, την ανάγκη του κλάδου των αερομεταφορών για ένα σταθερό περιβάλλον, έτσι ώστε να μπορέσει στη συνέχεια να κινηθεί αναπτυξιακά, αλλά και την αβεβαιότητα της αυριανής μέρας, λόγω της υγειονομικής κρίσης.

Αεροδρόμια και αεροπορικές δεν έχουν «από πού να πιαστούν», δεν υπάρχει αυτή η σταθερά, που επιτρέπει την ανάπτυξη, εκείνα τα στιβαρά βήματα που σου εξασφαλίζουν ότι θα προχωρήσεις μπροστά, no matter what, αρκεί να δουλέψεις σκληρά. Το αεροδρόμιο της Αθήνας και η ομάδα του δουλεύουν σκληρά χρόνια τώρα και αυτό φαίνεται στη συνεχή, μέχρι το 2019, ανάπτυξη του αεροπορικού δικτύου, στα οικονομικά, στα βραβεία διεθνώς, στην αγάπη του επιβατικού κοινού. Ποτέ, όμως, δεν περίμεναν, ούτε αυτοί, ούτε κανείς πως μπορεί όλη αυτή η δουλειά και όλα αυτά τα νούμερα επιτυχίας να παγώσουν εν μία νυκτί.

«Εχω κρατήσει στο αρχείο μου τα mails των αεροπορικών εταιρειών που μας γνωστοποιούσαν στις αρχές Μαρτίου, η μία μετά την άλλη, ότι σταματούν τα δρομολόγιά τους προς την Αθήνα λόγω κορονοϊού. Δουλειά δέκα ετών κατέρρευσε μέσα σε μία εβδομάδα. Αυτό, επίσης, που δεν θα ξεχάσω ποτέ είναι η αίσθηση του τρομακτικά άδειου αεροδρομίου, κατά τη διάρκεια του lockdown. Eρχόμουν στο γραφείο κάθε μέρα και μία από εκείνες τις ημέρες, κατέβηκα στους χώρους του αεροδρομίου. Είχα στο μυαλό μου την εικόνα του αεροδρομίου μας που έσφυζε από ζωή και χαρούμενους ταξιδιώτες και το έβλεπα τώρα έρημο, τρομακτικά άδειο. Πολύ έντονα συναισθήματα, σχεδόν έβαλα τα κλάματα.
Αυτές τις δύο στιγμές, δεν θα τις ξεχάσω ποτέ», μου εκμυστηρεύεται η κα. Ιωάννα
Παπαδοπούλου.

– Μπορούμε να εκτιμήσουμε σε μέγεθος την κρίση του κορονοϊού στον αεροπορικό κλάδο;
Αυτή η κρίση είναι αθροιστικά όλες οι προηγούμενες κρίσεις που περάσαμε επί 100. Δίδυμοι πύργοι, όλα τα υγειονομικά, SARS, H1N1, η νόσος των χοίρων, η οικονομική κρίση που βιώσαμε στην Ελλάδα, η Lehman Brothers, όλα αυτά επί 100! Δεν έχει τύχει ποτέ αεροπορικές εταιρείες να έχουν καθηλώσει τον στόλο τους κατά 90% και δεν έχει τύχει ποτέ αεροδρόμια να έχουν επιβατική κίνηση μειωμένη κατά 99%, δηλαδή σχεδόν καθόλου δραστηριότητα. Και βεβαίως δεν είναι μόνο αυτό, είναι και ότι οι παράμετροι δεν είναι ελέγξιμες αυτή τη στιγμή. Δεν είναι ελέγξιμο το πώς θα εξελιχθεί το υγειονομικό, δεν είναι προβλέψιμο αυτή τη στιγμή το πώς θα αντιδράσει ο κόσμος και πότε θα ανακτηθεί η εμπιστοσύνη του κοινού πλήρως και σε γοργούς ρυθμούς στο αεροπορικό ταξίδι κ.ά. Πολλές παράμετροι, λοιπόν, που είναι «άγνωστοι χ».

– Πώς ήταν τα πράγματα το τελευταίο τετράμηνο στο αεροδρόμιο της Αθήνας;
Πολύ δύσκολα. Εμείς φτάσαμε στο μείον 99%. Πολύ λίγες εταιρείες παρέμειναν και δραστηριοποιούντο στο αεροδρόμιο της Αθήνας, σε πολύ βασικές γραμμές. Και πολύ λίγος κόσμος. Σκεφτείτε πως υπήρχε μέρα που είχαμε 300 επιβάτες όλη την ημέρα! Τα μεγέθη οπότε είναι τελείως διαφορετικά σε σχέση με το τι είχαμε μέχρι και το πρώτο δίμηνο του 2020. Το πρώτο δίμηνο του 2020 ήταν συν 4,3% σε σχέση με το πρώτο αντίστοιχο δίμηνο του 2019 που ήταν, όπως γνωρίζετε, η καλύτερη χρονιά στην ιστορία του αεροδρομίου.

– Πώς ήταν ο Ιούνιος και πώς είναι μέχρι στιγμής ο Ιούλιος;
Ο Ιούνιος ήταν στο μείον 88%. Τώρα ο Ιούλιος, μέχρι στιγμής, είναι στο μείον 76%. Είναι ακόμα πολύ νωρίς να προβεί κανείς σε οποιαδήποτε πρόβλεψη αυτή τη στιγμή για το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα. Είναι τελείως διαφορετικά μεγέθη σε σχέση με αυτά που είχαμε συνηθίσει.*

– Ποια είναι η εκτίμησή σας για το πώς θα κλείσει ο Ιούλιος;
Νομίζω ότι είναι πολύ δύσκολο να κάνει κανείς κάποια πρόβλεψη. Οπως είπαμε, δεν θα είναι δυνατή οποιαδήποτε πρόβλεψη στον αεροπορικό και στον τουριστικό τομέα για ένα χρονικό διάστημα.

– Και τώρα πάμε στον επιβάτη που αποφασίζει να ταξιδέψει το καλοκαίρι μέσω του «Ελ.Βενιζέλος». Πώς θα αισθανθεί ασφαλής; Ποια μέτρα υπάρχουν;
Τα μέτρα είναι πολύ συγκεκριμένα και επαφίενται και στην προσωπική ευθύνη του καθενός. Είναι ατομική ευθύνη όλων μας το να τηρούμε τα μέτρα. Πρώτα απ’ όλα, η υποχρεωτική χρήση μάσκας προσώπου. Αυτό ισχύει από τη στιγμή που θα μπει κάποιος στους χώρους του αεροδρομίου και καθόλη τη διάρκεια του αεροπορικού του ταξιδιού. Πρέπει να έχει παραπάνω από μία μάσκα για να την αλλάξει αν χρειαστεί, αυτό βέβαια εξαρτάται και από τη διάρκεια του ταξιδιού. Επίσης, physical distancing, όπως λέμε, δηλαδή αποστάσεις τουλάχιστον 1,5 μέτρα. Παντού στο αεροδρόμιο, άλλωστε, υπάρχουν σημάνσεις, και στους πίνακες με τις πτήσεις και σε πολλά σημεία του αεροδρομίου για physical distancing. Αλλο πολύ σημαντικό στοιχείο είναι η απολύμανση των χεριών. Για να διευκολύνουμε τον επιβάτη μας σε αυτόν τον βασικό κανόνα υγιεινής, σε περισσότερα από 300 σημεία στον χώρο του αεροδρομίου, υπάρχουν αντισηπτικά (πρακτικά δηλαδή ο ταξιδιώτης μπορεί να βρει παντού υγρό απολύμανσης για τα χέρια). Παράλληλα, ενθαρρύνουμε τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων, ενώ ειδικά plexiglass έχουν τοποθετηθεί στα εκδοτήρια και στα σημεία check in, ώστε να περιορίζονται στο μέτρο του δυνατού οι φυσικές επαφές. Παράλληλα, στον έλεγχο ασφαλείας επιβατών και χειραποσκευών, όταν ο επιβάτης τοποθετεί την τσάντα του στο καλαθάκι, αυτό το καλαθάκι μετά απολυμαίνεται. Τέλος, μια ισχυρή σύσταση είναι το να γίνονται οι αποχαιρετισμοί συγγενών και φίλων στον εξωτερικό χώρο του αεροδρομίου, έτσι ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός.

– Εστιατόρια, café, lounges είναι ανοιχτά; Και ποια μέτρα ασφάλειας υπάρχουν;
Τα καταστήματα εστίασης είναι ανοιχτά. Τα lounges των αεροπορικών εταιρειών που λειτουργούν αυτή τη στιγμή είναι οι Aegean Airlines στην εντός Σένγκεν περιοχή (I/S) (ωράριο λειτουργίας 04:00-24:00) και της Skyserv «ONASSIS» στην εκτός Σένγκεν περιοχή (X/S), (ωράριο λειτουργίας 15:00-19:00). Ολα τα άλλα CIPs παραμένουν ακόμα κλειστά μέχρι νεοτέρας.

– Σε κοινόχρηστους χώρους, όπως τουαλέτες;
Πολύ βαθιά απολύμανση. Και τήρηση όλων των κανόνων.

– Το αεροδρόμιο της Αθήνας βοηθάει επικοινωνιακά τις αεροπορικές εταιρείες. Ποια είναι η συνεργασία σας το τελευταίο διάστημα;
Κυρίως μέσω των digital μέσων που έχουμε στη διάθεσή μας. Επίσης, ένα βασικό στοιχείο είναι η πληροφόρηση. Είναι η επικοινωνία με τις αεροπορικές μας εταιρείες για την ανταλλαγή στοιχείων και η έγκυρη αλλά και έγκαιρη πληροφόρηση και για τον επιβάτη και για τις αεροπορικές εταιρείες, μέσω του site μας, aia.gr, και των social media. Και βέβαια, ψηφιακά μέσα, και διοργάνωση ψηφιακών εκδηλώσεων.

– Κάποιες αεροπορικές εταιρείες είχαν ανακοινώσει ότι θα έρθουν το 2020-2021 στην Αθήνα. Ολα αυτά πια έχουν παγώσει;
Τώρα ναι. Σκέψου ότι τώρα, αυτή την εποχή, θα είχαμε καλωσορίσει την Juneyao από Σανγκάη (23 Ιουνίου θα ήταν η πρώτη πτήση) και συζητούσαμε βέβαια και με άλλες αγορές. Θα είχαμε ενδεχομένως περισσότερους προορισμούς από Ηνωμένες Πολιτείες και πολλές ακόμη συνδέσεις από Ευρώπη. Ολα αυτά έχουν παγώσει, γιατί πρωτίστως οι αεροπορικές εταιρείες προσπαθούν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, το ίδιο και τα αεροδρόμια, οπότε αυτή τη στιγμή όλα αυτά έχουν «στολλάρει», για να χρησιμοποιήσουμε μία έκφραση γνωστή στον αεροπορικό χώρο.

– Αεροπορικές εταιρείες με προσφορές προσπαθούν να δελεάσουν το επιβατικό κοινό για να μπει ξανά στο αεροπλάνο. Εσείς εχετε βγάλει κάποια προσφορά, στο parking για παράδειγμα, ώστε να προσελκύσετε το κοινό;
Μέσω του aia.gr δίνεται η δυνατότητα στους επιβάτες μας να κλείνουν το parking τους από 5€ την ημέρα. Πέραν αυτού υπάρχουν συχνά διάφορες προσφορές, για παράδειγμα για αυτή την περίοδο που ο κόσμος φεύγει για τις καλοκαιρινές του διακοπές και λείπει συχνά μεγάλα διαστήματα θα ενεργοποιηθεί μέσα στον Ιούλιο και η καλοκαιρινή μας προσφορά, σύμφωνα με την οποία θα δίνεται δωρεάν η δεύτερη εβδομάδα παραμονής σε όποιον κλείνει θέση parking μέσω του site μας. Η διαδικασία στο parking αεροδρομίου, επίσης, είναι ανέπαφη, κάτι πολύ σημαντικό για την εποχή αυτή. Πέρα από αυτό, είναι πολύ σημαντικό για εμάς να επικοινωνούμε τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας, για να γνωρίζει ο επιβάτης ότι είναι ασφαλής. Είναι πολύ βασική η σωστή πληροφόρηση, έτσι ώστε να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού στο αεροπορικό ταξίδι τόσο κατά τη διάρκεια παραμονής και στο αεροδρόμιο όσο και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.

*Η συνέντευξη δόθηκε το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου.