30 χρόνια πριν, British Airways: Εσπασε το τζάμι και «ρούφηξε» τον πιλότο -Κρεμόταν στο κενό

Ήταν 10 Ιουνίου του 1990, και το πλήρωμα πτήσης του αεροπλάνου της British Airways με προορισμό τη Μάλαγα, ένα αεροσκάφος BAC-111, είχε προηγουμένως πραγματοποιήσει απογείωση ρουτίνας από το Μπέρμιγχαμ. Αλλά μετά, πάνω από το Didcot, το αριστερό παρμπρίζ στο πιλοτήριο χαλάρωσε και πετάχτηκε, προκαλώντας μια πιθανώς θανατηφόρα αποσυμπίεση.

Ο αέρας έφυγε από τον θάλαμο διακυβέρνησης με τέτοια δύναμη, που η πόρτα του πιλοτηρίου τραβήχτηκε από τους μεντεσέδες και έπεσε πάνω στα χειριστήρια με τους μοχλούς, κάνοντας το αεροπλάνο να επιταχυνθεί γρήγορα καθώς κατευθυνόταν προς τα κάτω.

Ο πιλότος Τιμ Λάνκαστερ, πετάχτηκε έξω κατά το ήμισυ, με τα πόδια του να έχουν πιαστεί στα χειριστήρια του αεροσκάφους.  Ενώ ο πρώτος αξιωματικός του, ο Αλαστερ Ατσισον, πολεμούσε για τον έλεγχο του αεροσκάφους, ο αεροσυνοδός Νάιτζελ Ογκντεν, ο οποίος μπήκε στο πιλοτήριο για να ρωτήσει αν οι πιλότοι ήθελαν αναψυκτικά, άρπαξε το Λάνκαστερ και τον κράτησε με όλη του τη δύναμη. Εν τω μεταξύ, το κεφάλι του Λάνκαστερ χτυπούσε πάνω στην άτρακτο και το πλήρωμα πίστευε ότι σίγουρα θα πέθανε.

«Το μόνο που μπορώ να θυμηθώ είναι να κοιτάζω τον Αλαστερ Ατσισον, τον συν-πιλότο, που αγωνίζεται να πάρει τον έλεγχο του αεροπλάνου φωνάζοντας “Mayday! Mayday!” στον ασύρματο», είπε ο Όγκντεν στους Sunday Times.

Τελικά, με τη βοήθεια ενός άλλου αεροσυνοδού, του Σάιμον Ρότζερς, απελευθέρωσαν τα πόδια του Λάνκαστερ από τα χειριστήρια και ο Ατσισον μπόρεσε να κάνει μια επείγουσα προσγείωση στο Σαουθάμπτον, χωρίς να τραυματιστεί κανένας επιβάτης. Το ότι ο Λάνκαστερ επέζησε από αυτό το τρομερό μαρτύριο που διήρκησε 22 λεπτά, είναι θαύμα.

Μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο με σπασμένο χέρι, κρυοπαγήματα και σοβαρούς μώλωπες, ενώ και ο Όγκντεν υπέφερε από μετατοπισμένο ώμο και κρυοπαγήματα.

Αργότερα ανακαλύφθηκε ότι το παρμπρίζ ήταν πρόσφατα τοποθετημένο, αλλά με βίδες που είχαν πολύ μικρή διάμετρο. Και τα 87 μπουλόνια πέταξαν όταν το αεροσκάφος κέρδισε υψόμετρο, λόγω της διαφοράς πίεσης μεταξύ του εσωτερικού και του εξωτερικού της ατράκτου. Ο Ατσισον έλαβε το βραβείο Polaris για εξαιρετική ικανότητα χειρισμού αεροσκάφους και ο Ογκντεν έλαβε τον Έπαινο της Βασίλισσας για πολύτιμη υπηρεσία στον αέρα.