Ποια είναι τα υπερσύγχρονα πυροσβεστικά οχήματα τι διαθέτουν οι ολοκαίνουργιοι Πυροσβεστικοί Σταθμοί.

Στο πλαίσιο του προγράμματος εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των 14 αεροδρομίων, το οποίο αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που υλοποιήθηκαν μέχρι σήμερα Ελλάδα, το ζήτημα της ασφάλειας των επιβατών και των χρηστών των αερολιμένων βρίσκεται πάντα σε πρώτη προτεραιότητα.

Ξεκινώντας μια σειρά σημαντικών επενδύσεων στις 14 υποδομές κατά την περίοδο 2017 – 2021 με το πρόγραμμα αναβάθμισης να φτάνει τα 440 εκατ. ευρώ, οι ακρογωνιαίες αλλαγές και παρεμβάσεις περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τις εκ βάθρων κατασκευές, τις επεκτάσεις και ανακαινίσεις των αεροσταθμών, των διαδρόμων αποπροσγείωσης και τις εγκαταστάσεις μοντέρνων συστημάτων αλλά και την κατασκευή και ανακαίνιση των πυροσβεστικών σταθμών και την προμήθεια τελευταίας τεχνολογίας πυροσβεστικών μέσων.

Πιο συγκεκριμένα, με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας των πτήσεων και τη συμμόρφωσης με το ισχύον διεθνές και εθνικό θεσμικό πλαίσιο, αγοράστηκαν και παρελήφθησαν 15 νέα πυροσβεστικά οχήματα τύπου Rosenbauer τελευταίας τεχνολογίας ενώ πραγματοποιήθηκαν και γενικές επισκευές σε όλα τα προϋπάρχοντα Πυροσβεστικά Οχήματα. Ταυτόχρονα προμηθεύτηκαν Μέσα Ατομικής Προστασίας υψηλής ποιότητας για όλους τους πυροσβέστες των Π.Υ. Αερολιμένων (Κράνος, στολή πυρκαγιάς, φόρμα υπηρεσίας σταθμού, πυροσβεστικές μπότες, πυροσβεστικά γάντια, αντιπυρική κουκούλα).

Ακόμη, τη φετινή χρονιά 2020-2021 ο στόλος ενισχύθηκε με ακόμη 7 νέα πυροσβεστικά οχήματα Ziegler τελευταίας τεχνολογίας.

Όλα τα πυροσβεστικά οχήματα είναι σύμφωνα με τις εθνικές και διεθνείς προδιαγραφές για το ρόλο της πυρόσβεσης και διάσωσης σε αεροσκάφη ενώ μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για συμβάντα πυρκαγιάς σε κτηριακές εγκαταστάσεις και οχήματα του αερολιμένα καθώς επίσης και για τη διάσωση από κτήρια και οχήματα.

Η «ακτινογραφία» των εντυπωσιακών Πυροσβεστικών Οχημάτων

Όλα τα πυροσβεστικά οχήματα έχουν δυνατότητα ρίψης νερού, αφρού και κατασβεστικής σκόνης από τον αυλό οροφής αλλά και από πλευρική εγκατάσταση, διαθέτουν αυλό προφυλακτήρα και είναι εξοπλισμένα με τον παρακάτω βασικό εξοπλισμό:

  • Θερμική κάμερα οχήματος για διευκόλυνση της πορείας σε συνθήκες μειωμένης ορατότητας και για εντοπισμό θερμών περιοχών ή επιβατών σε περίπτωση ατυχήματος.
  • Φορητή θερμική κάμερα για εντοπισμό θερμών σημείων και επιβατών που χρήζουν βοήθειας και διάσωσης.
  • Φορητά διασωστικά εργαλεία μπαταρίας για πλήρη ελευθερία κινήσεων. Διασωστικό διαστολέα και κόφτη μετάλλων.
  • Φορητό αεροσυμπιεστή  χειρός (λειτουργεί με φιάλη υπό πίεση) για χρήση σε διασωστικές επιχειρήσεις σε αεροσκάφη ή κτήρια.
Επίσης διαθέτουν:
  • Ατομικές αναπνευστικές συσκευές με φιάλες ανθρακονημάτων και εντοπιστές κίνησης για την ασφάλεια των πυροσβεστών.
  • Ατομικούς φακούς αντιεκρηκτικού τύπου.
  • Ατομικές διασωστικές κουκούλες με φίλτρο για υποβοήθηση διαφυγής επιβατών – πολιτών από χώρους με καπνούς.
  • Τηλεσκοπικούς προβολείς επί του οχήματος (σε 12) και φορητούς (σε 10) οχήματα, για φωτισμό της σκηνής συμβάντος κατά τη διάρκεια της νύχτας.
  • Ανιχνευτές επικίνδυνων και εκρηκτικών αερίων.
  • Ειδικούς αυλούς διάτρησης ατράκτου αεροσκάφους για την εφαρμογή εντός κατασβεστικών υλικών.
  • Εξοπλισμό ρυμούλκησης και
  • Φορητές κλίμακες διάσωσης.

Ακόμη, είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι ετησίως γίνεται η συμπλήρωση των ποσοτήτων των κατασβεστικών υλικών αφρού και σκόνης που πρέπει να τηρούνται σύμφωνα με τους κανονισμούς.

Κατασκευή νέων Πυροσβεστικών Σταθμών
Την ίδια περίοδο και ενώ τα ολοκαίνουργια, εντυπωσιακά και πλήρως επιχειρησιακά πυροσβεστικά οχήματα παραλαμβάνονταν, ολοκληρώνονταν και οι κατασκευές των νέων Πυροσβεστικών Σταθμών εντός των αεροδρομίων. Πρόκειται για 10 νέους και δυο ανακατασκευασμένους πυροσβεστικούς σταθμούς που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Υπηρεσία Ασφαλείας Αεροπορίας (EASA), του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) και βεβαίως της Πυροσβεστικής Κατηγορίας κάθε αεροδρομίου.

Πλέον, τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Ρόδου και Κω απέκτησαν από έναν ολοκαίνουργιο πυροσβεστικό σταθμό με 8 θέσεις στάθμευσης πυροσβεστικών και λοιπών οχημάτων ενώ και στα αεροδρόμια Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Μυτιλήνης, Σάμου, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου κατασκευάστηκαν νέοι πυροσβεστικοί σταθμοί με 5 θέσεις στάθμευσης πυροσβεστικών οχημάτων και λοιπού εξοπλισμού εκτάκτων αναγκών. Στα αεροδρόμια Κέρκυρας και Καβάλας έγινε ανακατασκευή του ήδη υπάρχοντος Πυροσβεστικού σταθμού. Όσον αφορά τα αεροδρόμια Χανίων και Ακτίου οι πυροσβεστικού σταθμοί, όπως και η εξασφάλιση της Πυρόσβεσης υλοποιείται σε συνεργασία με την Πολεμική Αεροπορία.

Οι πυροσβεστικοί σταθμοί είναι εξοπλισμένοι με όλα τα απαραίτητα τελευταίας τεχνολογίας συστήματα, όπως αυτόματης συνέγερσης και άμεσου ανοίγματος θυρών, συστήματα μεγαφωνικής εγκατάστασης για μετάδοση πληροφοριών, συστήματα παροχής ρεύματος και αέρα για τα οχήματα και απαγωγούς καυσαερίων. Διαθέτουν χώρους συντήρησης οχημάτων και χώρο δεξαμενής ύδατος με αντλιοστάσιο για την γρήγορη επαναπλήρωση με νερό των οχημάτων σε χρόνο κάτω των 1,5 λεπτών.

Οι ανάγκες διαβίωσης των πυροσβεστών που εκτελούν 24 βάρδια καλύπτονται πλήρως έχοντας κέντρο διαχείρισης συμβάντος, αίθουσα εκπαίδευσης, αίθουσα ημερήσιας ενδιαίτησης, γραφεία, γυμναστήριο, αποδυτήρια και κοιτώνες. Τέλος, οι σταθμοί είναι συνδεδεμένοι με το σύστημα συναγερμού του Πύργου Ελέγχου ώστε με την ενεργοποίηση του να ανοίγουν αυτόματα οι θύρες προκειμένου να απαιτείται ο ελάχιστος χρόνος ετοιμασίας για επέμβαση.

Τα έργα στα αεροδρόμια, συμπεριλαμβανομένων και των Πυροσβεστικών Σταθμών, ολοκληρώθηκαν στις αρχές του χρόνου (2021) και τρείς μήνες νωρίτερα από τη συμβατική μας υποχρέωση, οπότε πλέον μπορούμε να μιλάμε για 14 σύγχρονες και ασφαλείς αεροδρομικές υποδομές, έτοιμες να υποδεχτούν ταξιδιώτες από όλον τον κόσμο.