Έτος 1969. Ο ελληνικός τουρισμός κάνει ακόμη τα πρώτα του βήματα, ενώ τα ταξίδια για τους Έλληνες στο εξωτερικό είναι ακόμη για λίγους. Στην Ελλάδα έχουμε χούντα. Και μέσα σε αυτό το περιβάλλον η πολιτική αεροπορία διαφημίζεται στα έντυπα της εποχής. Τα Boeing 707 είναι ο πιο συνηθισμένος τύπος της εποχής ενώ αρκετές εταιρίες πετούν με σοβιετικά αεροπλάνα. Και βέβαια είναι η εποχή όπου μεσουρανούν οι εθνικοί αερομεταφορείς.

Ολυμπιακή Αεροπορία

Πρώτη φυσικά η Ολυμπιακή Αεροπορία που διαφημίζει: “Άλλοι το λένε ‘ΤΑΞΙΔΙ’ εμείς το λέμε ‘ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ’. Σας φιλοξενούμε στα άνετα BOEING 707 και BOEING 727 προς: ΕΛΛΑΔΑ από Η.Π.Α-ΚΑΝΑΔΑ, ΕΥΡΩΠΗ, Μ.ΑΝΑΤΟΛΗ-ΑΦΡΙΚΗ”. Το 1969 είναι η χρονιά που 5 από τα 727 έχουν μόλις ενταχθεί στο στόλο της Ολυμπιακής Αεροπορίας.

LOT

Ο εθνικός αερομεταφορέας της Πολωνίας δηλώνει πως: “Ταξιδεύετε με την LOT Στην όμορφη Αθήνα και όλες τις ευρωπαικές Πρωτεύουσες. Ο ιδεώδης συνδετικός κρίκος Ανατολής και Δύσεως”

SAA (South African Airways)

Με το σλόγκαν “Είμαστε μαθημένοι στα ύψη…” και φωτογραφία μία καμηλοπάρδαλη διαφημίζεται η αεροπορική εταιρία της Νοτίου Αφρικής. Από την καταχώριση στο περιοδικό μαθαίνουμε ότι συνδέει την Αθήνα με τη Ρώμη, τη Λισαβόνα και φυσικά τη Νότιο Αφρική με Boeing 707. Λογικά γεννιέται το ερώτημα. Μα τι περίεργο δρομολόγιο – τρενάκι είναι αυτο; Η διαφωτιστική απάντηση από το γνώση jerry είναι πως την εποχή εκείνη λόγω apartheid υπήρχε απαγόρευση υπερπτήσεων πάνω από την (υπόλοιπη) Αφρική, οπότε έπρεπε να κάνει όλο το γύρο πάνω από τη θάλασσα για να πιάσει Ευρώπη. Η πρώτη στάση ήταν η Λισαβόνα, και συνέχιζε δυτικά. 

AUA (Austrian Airlines)

Οι Αυστριακές Αερογραμμές συνδέουν Αθήνα και Θεσσαλονίκη με Ευρώπη – Μέση Ανατολή – Η.Π.Α μέσω Βιέννης με την πτήση “Χαρούμενη Βιέννη”. Το αεροσκάφος είναι και εδώ Boeing 707 ενώ την εποχή εκείνη οι επιβάτες της AUA γεύονταν την γαλλική και αυστριακή κουζίνα και τα κρασιά τους.

CSA (Czechoslovak Airlines)

“Είναι τα αεροπλάνα μας;” “Είναι η φιλοξενία μας;” “Τι είναι αυτό που κάνει την CSA να ξεχωρίζει;” αναρωτιόταν το 1969 η αεροπορική εταιρία της Τσεχοσλοβακίας, και μετά έδινε την απάντηση. Τα αεροπλάνα IL-62 και η Ελληνίδα αεροσυνοδός στις πτήσεις τους για Αθήνα. Σίγουρα αν είχα τη δυνατότητα να μπω σε ένα IL-62 θα πετούσα από τη χαρά μου. Στην απορία μου αν πράγματι τα μεγάλα αεροσκάφη πετούσαν για Αθήνα, την απάντηση δίνει και πάλι ο jerry: “Σε timetable του 1969 φαίνεται το IL62 να κάνει το δρομολόγιο Πράγα-Αθήνα-Κάιρο-Βομβάη-Σιγκαπούρη”. Τρελλό δρομολόγιο με τα σημερινά δεδομένα!

BOAC (British Overseas Airways Corportation)

Η βρετανική κρατική αεροπορική εταιρία BOAC επικεντρώνεται στους Rolls-Royce κινητήρες, των αεροπλάνων της και το πόσο αθόρυβοι είναι αυτοί. “…ο πιο δυνατός θόρυβος στο αεροσκάφος είναι ο ήχος που κάνουν τα παγάκια μέσα στο ουίσκυ σας” μας λέει… Τύπος αεροπλάνου το Vicker VC10, ένας τύπος που σήμερα όλοι οι λάτρεις της αεροπορίας θα ήθελαν να ταξιδέψουν με αυτό!

MALEV

Ο σωστός δρόμος για να φτάσετε στην υπέροχη πόλη των Αθηνών είναι να ταξιδέψετε με τα τετρακινητήρια IL-18 Prop Jets και TU-134 Jet της MALEV” διαφήμιζε ο εθνικός αερομεταφορέας της Ουγγαρίας. Πράγματι πολύ θα ήθελα να ταξιδέψω με αυτά. Και συμπλήρωνε: “Απ ευθείας πτήσεις από τη Βουδαπέστη προς τις κυριότερες Ευρωπαικές πόλεις”.

ALITALIA

Για το στόλο της μας ενημερώνει η Alitalia. Σύμφωνα με την καταχώριση το 1969 περιλάμβανε 19 Καραβέλλες, 40 DC-9. 21 τετρακινητήρια DC-8 και 5 φορτηγά Jets που πετούσαν στις 5 ηπείρους σε 90 πόλεις του κόσμου. Με τον όρο Καραβέλλες μάλλον εννοούσαν τα Γαλλικά επιβατικά αεροπλάνα τύπου Caravelle III. Περίεργη μετάφραση οφείλω να ομολογήσω. Είχαν όμως και πλάνο και για την επόμενη χρονιά, το 1970. Ονειρεύονταν να έχουν στο στόλο τους 6 Boeing Supersonic jet B-2707 (ο επίδοξος ανταγωνιστής του ευρωπαϊκού Concord) που προφανώς δεν απέκτησαν ποτέ αφού δεν κατασκευάστηκαν ποτέ. Τα 4 Β-447 μάλλον είναι λάθος και ήθελαν να γράψουν 747.

Lufthansa

Η Lufthansa απλά μας παραθέτει τη λίστα με τους προορισμούς που πετούσε.

Πηγή: Taxidiaris