Μιλήσαμε με τον Μάριο Σέντρη, Program Director & Aviation Lead EMEA της Parsons για τις υποδομές των αεροδρομίων, την εξέλιξή τους αλλά και τις δυνατότητες της ελληνικής αγοράς.
Συνέντευξη: Ηλέκτρα Αλευρίτη
.
Πώς πιστεύετε ότι θα είναι το αεροδρόμιο του μέλλοντος;
Το αεροδρόμιο του μέλλοντος θα επηρεαστεί πιθανότατα από τις τεχνολογικές εξελίξεις στις αερομεταφορές, με μεγαλύτερη έμφαση στα ηλεκτρικά συστήματα και τα εναλλακτικά καύσιμα, καθιστώντας τις επενδύσεις πιο προσιτές. Σύμφωνα με τις τάσεις της αστικής ανάπτυξης και τα καινοτόμα κατασκευαστικά υλικά, προβλέπουμε, επίσης, ότι πολλά αεροδρόμια θα αναπτύσσονται κάθετα και θα ενσωματωθούν στο αστικό τοπίο, όπως το έργο NEOM στη Σαουδική Αραβία. Αυτό θα απαιτήσει μικρότερα αεροσκάφη με δυνατότητες κάθετης απογείωσης και προσγείωσης.
Επιπλέον πιστεύουμε ότι το αεροδρόμιο του μέλλοντος θα είναι ψηφιακό και θα απευθύνεται σε γενιές εξοικειωμένες με την τεχνολογία (Gen-Z), όπως είναι τα παιδιά μου. Παράλληλα, θα απλουστευτούν οι διαδικασίες με καινοτομίες, όπως οι ψηφιακές ταυτότητες των επιβατών που βασίζονται σε βιομετρικά στοιχεία κι ενδεχομένως ο διαχωρισμός των αποσκευών από τους επιβάτες κι η υιοθέτηση συστημάτων παράδοσής τους από πόρτα σε πόρτα. Αυτό θα μειώσει σημαντικά και τις επενδύσεις αλλά και τα μεγέθη των αεροδρομίων.
Αυτές οι τάσεις έχουν τη δυνατότητα να μετατρέψουν τα αεροδρόμια σε δυναμικά, διασυνδεδεμένα οικοσυστήματα που ανταποκρίνονται στις εξελισσόμενες ανάγκες των επιβατών και της αεροπορικής βιομηχανίας, εξασφαλίζοντας ένα πιο βιώσιμο μέλλον.
Η Parsons είναι ένας πολύ αξιόπιστος πάροχος λύσεων για κρίσιμες υποδομές με παγκόσμια παρουσία. Με βάση την εμπειρία σας, ποιες είναι οι προκλήσεις στα αναπτυξιακά προγράμματα μεγάλων αεροδρομίων;
Αν απλοποιήσουμε τη διαδικασία κατασκευής αεροδρομίων, μπορούμε να τη χωρίσουμε σε τρία στάδια: σχεδιασμός, υλοποίηση και λειτουργία. Κατά τη διάρκεια της εμπλοκής μας σε μεγάλα έργα αεροδρομίων, αξίας πολλών δισεκατομμυρίων, μάθαμε να εντοπίζουμε και να αντιμετωπίζουμε τους σημαντικότερους κινδύνους σε καθένα από αυτά τα στάδια και με συγκεκριμένες διαδικασίες.
Συγκεκριμένα, μετριάζουμε τους κινδύνους, διασφαλίζοντας την ευθυγράμμιση του σχεδιασμού με τις απαιτήσεις του τελικού χρήστη και τους κανονιστικούς περιορισμούς, μέσω της έγκαιρης εμπλοκής των ενδιαφερόμενων μερών. Κατά τη διάρκεια της υλοποίησης, η αποφυγή επανασχεδιασμού είναι ζωτικής σημασίας. Χρησιμοποιούμε πληροφοριακά συστήματα διαχείρισης προγράμματος, ψηφιακά εργαλεία βασισμένα στην τεχνητή νοημοσύνη και επιθεωρήσεις με σαρωτές (λέιζερ) για την παρακολούθηση της προόδου, τη διατήρηση της ποιότητας και την ελαχιστοποίηση των καθυστερήσεων, διασφαλίζοντας τη σχέση κόστους-αποτελεσματικότητας και την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων.
Αποτελούν τα αεροδρόμια ακόμα μια καλή επένδυση κι αν ναι, πώς το αιτιολογείτε;
Τα αεροδρόμια παραμένουν μια καλή επένδυση, λόγω του ουσιαστικού τους ρόλου στην παγκόσμια συνδεσιμότητα, την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Παράλληλα, προσφέρουν διαφοροποιημένες πηγές εσόδων, συμπεριλαμβανομένων των αεροναυτικών τελών, του λιανικού εμπορίου και της ανάπτυξης ακινήτων, γεγονός που αυξάνει την ελκυστικότητά τους για τους επενδυτές.
Η επένδυση σε αποδοτικές, βιώσιμες υποδομές αεροδρομίων με τεχνολογίες αιχμής, όπως η κυβερνοασφάλεια, τα ψηφιακά δίδυμα και τα συστήματα πληροφοριών διαχείρισης προ-γραμμάτων, εξορθολογίζει τις λειτουργίες, μειώνει το κόστος και βελτιώνει την ταξιδιωτική εμπειρία, παρέχοντας παράλληλα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Αυτό διασφαλίζει την επιτυχή εκτέλεση του έργου, κερδίζοντας την εμπιστοσύνη των επενδυτών.
Ποια είναι η σημασία συμμετοχής ενός πρότυπου συνεργάτη παράδοσης στα έργα υποδομής;
Οι επενδυτές υιοθετούν το μοντέλο της συνεργατικής παράδοσης για την αποτελεσματικότερη ολοκλήρωση μεγάλων, πολύπλοκων υποδομών. Η παραδοσιακή διαχείριση έργων που περιλαμβάνει την ανάθεση σε επαγγελματικούς οργανισμούς, λειτουργεί καλά για λιγότερο σύνθετα έργα, αλλά μπορεί να μην επαρκεί για τη διαχείριση κινδύνων, τις υπερβάσεις κόστους και τις καθυστερήσεις για έργα μεγάλης κλίμακας. Η συνεργασία είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία και στην Parsons είμαστε ένθερμοι υποστηρικτές των μοντέλων συνεργατικής διαχείρισης και συνεργατικής παράδοσης.
Ποια είναι η γνώμη σας για την ελληνική αεροπορική βιομηχανία;
Θεωρούμε την αγορά των ελληνικών αερομεταφορών ως μια περιοχή με σημαντικές δυνατότητες. Καθώς ο τουρισμός συνεχίζει να αναπτύσσεται κι οι επενδύσεις σε υποδομές αυξάνονται, πιστεύουμε ότι ο κλάδος των αερομεταφορών στην Ελλάδα θα διαδραματίσει ζωτικό ρόλο στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας.
Ποια είναι τα επενδυτικά σας σχέδια, όσον αφορά στα ελληνικά αεροδρόμια;
Δεδομένης της πολυετούς ιστορίας μας στην Ελλάδα, είμαστε αποφασισμένοι να υποστηρίξουμε τις πρωτοβουλίες υποδομών ζωτικής σημασίας που βρίσκονται σε εξέλιξη και προσβλέπουμε στην ανακοίνωση των σχετικών προκηρύξεων που θα επιτρέψουν την περαιτέρω συμμετοχή μας και τη διεθνή μας θέση ως σύμβουλοι διαχείρισης έργων. Πιστεύουμε ότι αυτές οι κρίσιμες επενδύσεις σε υποδομές, οι οποίες είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την ελληνική οικονομία, παρέχουν δυνητικές συνέργειες για την Parsons και τα Υπουργεία που τις υλοποιούν, ώστε να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες, την εμπειρία και την τεχνογνωσία μας. Η Parsons θα προσθέσει αξία στην υλοποίηση αυτών των έργων, μέσω της εφαρμογής των βέλτιστων διεθνών πρακτικών μας, του εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού μας και των προηγμένων λύσεων που βασίζονται στην τεχνολογία.