Με μεγάλη επιτυχία διοργανώθηκε το Αεροπορικό Συνέδριο στην πόλη της Κλουζ-Ναπόκα στη Ρουμανία στις 15 Μαρτίου.
Αποστολή: Ηλέκτρα Αλευρίτη
Συνδεσιμότητα, αεροπορική οικονομία, ψηφιακή μεταμόρφωση και συνεργασίες αερομεταφορέων ήταν τα κύρια θέματα συζήτησης στο Aviation Event που διοργανώθηκε, όπως κάθε χρόνο, στην πόλη της Κλουζ Ναπόκα στη Ρουμανία.
Στη συνέντευξη τύπου που διοργανώθηκε στις 14 Μαρτίου στο αεροδρόμιο του Κλουζ, ο David Ciceo, CEO στο αεροδρόμιο Κλουζ, δήλωσε ότι επένδυσαν πολύ και συνεχίζουν να επενδύουν στην ασφάλεια και στον εκσυγχρονισμό των υποδομών μέχρι το 2040 και τόνισε τις μεγάλες δυνατότητες για ανάπτυξη σε όλη τη Ρουμανία, Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε στην είσοδο της Ρουμανίας στη Σένγκεν: «Δεν ήταν έκπληξη, προετοιμαζόμασταν καιρό για αυτή την αλλαγή και είναι πολύ σημαντικό για όλους τους Ρουμάνους. καθώς θα διευκολυνθούν όλες οι διαδικασίες στα αεροπορικά ταξίδια.»
Ακόμα ένα αντικείμενο συζήτησης ήταν τα προβλήματα με τους κινητήρες prantey, που θα επηρεάσουν την επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο Κλουζ, καθώς Lufthansa και Wizz Air, οι αερομεταφορείς με το μεγαλύτερο μερίδιο πίτας στον εν λόγω αεροδρόμιο, διαθέτουν τέτοιους κινητήρες που πρέπει να ελεγχθούν, κάτι που είναι μια χρονοβόρος διαδικασία. «Ένας κινητήρας για να ελεγχθεί χρειάζεται 270 ημέρες και μιλάμε για 1.000 κινητήρες!» είπε ο κος Ciceo και έκλεισε λέγοντας πως υπάρχει ενδιαφέρον για απευθείας σύνδεση Αθήνας- Κλουζ, καθώς το αεροδρόμιο Κλουζ είναι το δεύτερο μεγαλύτερο σε συνδεσιμότητα στη Ρουμανία.
Τέλος, ο Sergiu Spoiala Acting Director προανήγγειλε το επόμενο Aviation Event που θα γίνει στο Κισινάου της Μολδαβίας στις 30 Μαΐου του 2024. Πρόκειται για ένα αεροδρόμιο που μετέφερε το 2023 2,9 εκατομμύρια και έχει βλέψεις για το μέλλον.
Το συνέδριο
Το συνέδριο ξεκίνησε με τους εναρκτήριους λόγους του Razvan CIortea, Cluj County Deputy Governor, του Istvan vakar, Vicepresident Cluj County , του Dan Tarcea Vicmayor της πόλης και του Viorel Federiga, President Administration Board του αεροδρομίου του Κλουζ,
Ο David Ciceo, στο λόγο του μίλησε για τη ρουμάνικη αγορά και τα ρουμάνικα αεροδρόμια, τις επεκτάσεις του terminal αλλά και το αεροδρόμιο του Κλουζ-Ναπόκα που είναι το κυριότερο αεροδρόμιο στη Τρανσυλβανία, με τεράστια αύξηση της επιβατικής κίνησης και το δεύτερο μεγαλύτερο σε όλη τη Ρουμανία, μετά το αεροδρόμιο του Βουκουρεστίου.
Στη συνέχεια, το λόγο πήρε ο Robert Carey Πρόεδρος της Wizz Air ο οποίος μίλησε για τις προκλήσεις στο χώρο, τις απεργίες αλλά και τα πρoβλήματα στις κατασκευάστριες Εταιρείες που υπάρχουν σε όλη την Ευρώπη και επηρεάζουν τους ταξιδιώτες.
‘’Η Wizz Air έχει κάνει πολλή καλή δουλειά, μιλάμε συνεχώς με τα πληρώματα και το προσωπικό μας είναι ευχαριστημένο από τις εργασιακές συνθήκες’’ δήλωσε ο Carey όταν ρωτήθηκε από τον δημοσιογράφο Rudiger Kiani Kress σχετικά με το πως βλέπει τις απεργίες στη Lufthansa και τι συμβαίνει στην περίπτωση της Wizz Air.
Η μεγαλύτερη πρόκληση για το 2024 είναι τα supply issues. Αυτό θα είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα γιατί επηρεάζεται όλη η αλυσίδα του αεροπορικού κλάδου. Από την άλλη πλευρά, όλοι θέλουν να ταξιδεύουν, κανείς δεν σταματά να πηγαίνει ταξίδια και αυτό είναι η δύναμη μας, η δύναμη που έχουν όλοι οι Low cost carrriers. Ωστόσο, μπορούμε να κάνουμε πολλά περισσότερα και υπάρχουν πολλές προοπτικές. Υπάρχουν αγορές που μας ενδιαφέρουν περισσότερο, δημιουργούμε νέες αγορές. Το Αμπου Ντάμπι, για παράδειγμα είναι μια από αυτές τις αγορές ’’ κατέληξε ο Robert Carey.
Στο πρώτο πάνελ του συνεδρίου, τα κύρια θέματα ήταν η παγκόσμια συνδεσιμότητα, η ψηφιακή μεταμόρφωση, το Artificial Intelligence και οι airport-led economies. Στη συζήτηση συμμετείχαν ο Pawel Galiak, Director of Aviation and Commercial Services από το αεροδρόμιο της Κρακοβίας, η Claudia Tapardel CEO & Founder CT EU Affairs και Πρόεδρος στον Οργανισμό Women in Transport & Tourism, ο Hakki Guntay, Γενικός Διευθυντής της Turkish Airlines στη Ρουμανία και ο Peter Οncken, Managing Partner INTRO Aviation, ενώ το πάνελ συντόνισε ο δημοσιογράφος Θεόδωρος Κουμέλης.
Η κα Tapardel τόνισε την αξία των μικρών αεροδρομίων στη συνδεσιμότητα των πόλεων και ο κος Oncken μίλησε για τη βιωσιμότητα της αεροπορικής βιομηχανίας. Από την πλευρά του, ο κος Guntay ανέλυσε το πρόβλημα της μεγάλης ζήτησης, των παραγγελιών των αεροσκαφών αλλά και τη σημασία της βιομετρικής τεχνολογίας στον αεροπορικό χώρο.
Σχετικά με τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος στην αεροπορική βιομηχανία, αναφορά έγινε στην επιβάρυνση που θα έχουν αεροπορικές εταιρείες αλλά και τελικός επιβάτης στο κόστος των τελών που θα έρθουν τα επόμενα χρόνια, όπου σύμφωνα με την κα Tapardel εταιρείες και επιβάτες θα το μοιραστούν.
Ακολούθησε το θέμα CEO Talks: Airport Collaborations and Alliances. Εκεί συμμετείχαν ο Jesus Caballero Pinto, CEO του αεροδρομίου της Σόφια, η Bellina Ganghofer, CEO του αεροδρόμιου του Salzburg, η Laila Odina, Chairperson of the Board του αεροδρομίου της Ρίγα και ο Hamdi Guvenc, CEO και Board Member με συντονιστή YDA Group of companies and Aviation Sector τον Marcel Riwalsky, CEO του Aviation Event.
Οι μεγαλύτερες προκλήσεις είναι η αύξηση της επιβατικής κίνησης, οι γεωπολιτικοί παράγοντες, οι στόχοι για net zero εκπομπές άνθρακα και το κατάλληλο ‘’άρπαγμα’’ για ευκαιρίες στην αγορά, σύμφωνα με τους υπεύθυνους αυτών των ευρωπαϊκών αεροδρομίων.
Στο επόμενο πάνελ με συντονιστή τον Michael Kerkloh, Supervisory Board Member της Lufthansa και του αεροδρομίου του Ανόβερο, το κύριο θέμα συζήτησης ήταν: Media, Politics and Aviation; Are Industry Leaders Effectively Communicating Aviation’s Importance?, με συμμετέχοντες τους δημοσιογράφους Raed Omari και Luc Citronot, τον Andre Charlton Managing Director της Aviation Advocacy και τον Patrick Mulder, publishing editor του Verkeersbureaus.info.
Στη συνέχεια, το επόμενο πάνελ αφορούσε στο μέλλον των regional πτήσεων και πως μπορούν αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια να λειτουργήσουν σωστά. Συμμετείχαν ο Bastiaan De Bruljne General Councel της ACI Europe, ο Frank Quante CEO της Fraport Boulgaria, o Narcis Obeada, Commercial Director της TAROM, η Delia Dimitriu, Director Smarter Mobility Solutions UK & Strategic Adviser COMOTI, RO και ο Alexander Schroll, Director Business Development EVIA AERO.
‘’H Ευρώπη έχε ένα success story όσον αγορά στις regional flights’’ ανέφερε ο κος Bruljne, ενώ ο κος Obeada δήλωσε πως η TAROM προσπαθεί να γυρίσει στις καλές μέρες, εστιάζοντας στους επιβάτες.
Τι είπε ο Πρόεδρος της Wizz Air στο Airnews
‘’Έχουμε πολλές νέες παραδόσεις αεροσκαφών μέσα στο 2024. Μέχρι στιγμής έχουμε ξεπεράσει τα 200 αεροσκάφη, και έχουμε πολλά ακόμα να παραλάβουμε.
Το μόνο πρόβλημα μας είναι το θέμα με τους κινητήρες Pratt and Whitney όπως έχουν και πολλές ακόμα αεροπορικές, όπως η Lufthansa, Vueling κτλ. Πιστεύω όμως ότι θα επιστρέψουμε γρήγορα στην ανάπτυξη. Μπορεί να έχουμε θέμα με το capacity λόγω των κινητήρων, που ίσως φέρει αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων, καθώς η ζήτηση θα είναι μεγάλη, αν και προσπαθούμε να κρατήσουμε χαμηλές τις τιμές πάντα’’ δήλωσε χαρακτηριστικά ο Robert Carey Πρόεδρος της Wizz Air.
Σχετικά με τις βλέψεις της Wizz Air στην Ελλάδα, ο Robert Carey δήλωσε: ‘’ Είμαστε πολύ ευχαριστημένοι με την Ελλάδα και με τις πτήσεις στα νησιά. Δεν έχουμε βάση στην Αθήνα, αλλά υπάρχει ενδιαφέρον για επέκταση.’’
Τι είπε ο Marcel Riwalsky στο Airnews
”Το συνέδριο στην Κλουζ Ναπόκα συμβαίνει κάθε χρόνο εδώ και τρία χρόνια, κάτι που σημαίνει πολλά για αυτή τη μικρή πόλη. Το άλλο σημαντικό στο σημερινό συνέδριο είναι η παρουσία του Προέδρου της Wizz Air που μας είπε πολλά ενδιαφέροντα πράγματα. Ακόμα ένα σημαντικό είναι η παρουσία πολλών δημοσιογράφων, πολλών περισσότερων από τις προηγούμενες χρονιές. Και τέλος, η ανακοίνωση των επόμενων aviation events στην Μολδαβία, λίγες ημέρες πριν από τις ευρωεκλογές και στη Σόφια το Νοέμβριο”, δήλωσε ο Marcel Riwalsky.