Βρετανικά ΜΜΕ υποστηρίζουν ότι ρωσικός δάκτυλος κρύβεται πίσω από ύποπτες ηλεκτρονικές επιθέσεις εναντίον χιλιάδων πτήσεων.

Τα αεροπλάνα φαίνεται να υποφέρουν από παρεμβολές GPS και τα λεγόμενα spoofing -μορφή ηλεκτρονικής απάτης- χρησιμοποιώντας ψεύτικα σήματα για να ξεγελάσουν τους πιλότους ώστε να πιστέψουν ότι το αεροσκάφος βρίσκεται σε διαφορετική τοποθεσία από αυτή που βρίσκεται στην πραγματικότητα. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας προειδοποίησε τον Ιανουάριο ότι οι Αρχές είχαν παρατηρήσει μια «απότομη αύξηση» των «επιθέσεων» παρεμβολής και παραποίησης, αλλά δεν είπε ποιος βρίσκεται πίσω από αυτές. Ωστόσο, ειδικοί του κλάδου ισχυρίζονται τώρα ότι οι δυνάμεις του Πούτιν βρίσκονται πίσω από τις επιθέσεις, ενώ ένας εσωτερικός συνεργάτης δήλωσε στη Sun ότι «οι πληροφορίες που παρέχουν οι Ρώσοι είναι ψευδείς».

Ο ισχυρισμός απηχεί εκείνη ενός βοηθού που φέρεται να κατηγόρησε τη Ρωσία για την «άγρια ανεύθυνη» επίθεση που μπλόκαρε ένα αεροπλάνο της RAF καθώς πετούσε μέσω της Πολωνίας, ενώ επέβαινε σε αυτό ο υπουργός Άμυνας Grant Shapps. Τα αρχεία καταγραφής των αεροσκαφών αποκάλυψαν σημεία παρεμβολής στην περιοχή της Βαλτικής, της Μαύρης Θάλασσας και της ανατολικής Μεσογείου, ανέφερε η βρετανική εφημερίδα.

Ο αριθμός των πιθανολογούμενων ρωσικών επιθέσεων δορυφορικής πλοήγησης ξεπέρασε τις 350 ανά εβδομάδα τον περασμένο μήνα, υποστηρίζουν οι ερευνητές, μια σημαντική αύξηση σε σχέση με τις λιγότερες από 50 επιθέσεις ανά εβδομάδα που καταγράφηκαν πέρυσι.

Μεταξύ Αυγούστου 2023 και Μαρτίου 2024, 46.000 πτήσεις φέρονται να είχαν προβλήματα δορυφορικής πλοήγησης πάνω από την περιοχή της Βαλτικής.

Στο στόχαστρο μεγάλες αεροπορικές εταιρείες
Μεταξύ αυτών ήταν 2.309 πτήσεις της Ryanair, 1.368 πτήσεις της Wizz Air, 82 πτήσεις της British Airways και τέσσερις πτήσεις της EasyJet. Επτά αεροπλάνα της TUI -η οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν πετάει στη Βαλτική- κατέγραψαν προβλήματα δορυφορικής πλοήγησης.

Η Virgin Atlantic, η οποία επίσης δεν πετάει μέσω της περιοχής, ήταν ο μόνος μεγάλος βρετανικός αερομεταφορέας που δεν επηρεάστηκε από τις ηλεκτρονικές επιθέσεις.

Σε δήλωσή της προς τη Sun, η EasyJet ανέφερε ότι έχει θεσπίσει διαδικασίες για να «μετριάσει τα προβλήματα GPS». Ομοίως, η Ryanair ανακοίνωσε ότι «εάν κάποιο σύστημα εντοπισμού θέσης, όπως το GPS, δεν λειτουργεί, τότε το πλήρωμα μεταβαίνει σε εναλλακτικά συστήματα».

Οι ειδικοί σημειώνουν ότι ένα «σημαντικό ποσοστό» αεροσκαφών που ανέφεραν «χαμηλή ακρίβεια πλοήγησης» φάνηκε να «συσχετίζεται καλά με περιοχές με γνωστές και ύποπτες παρεμβολές».

Οι πτήσεις παραμένουν ασφαλείς
Παρά τις ύποπτες ρωσικές επιθέσεις κατά των δορυφορικών συστημάτων πλοήγησης, η βρετανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (CAA) εξακολουθεί να επιμένει ότι οι πτήσεις είναι ασφαλείς, σημειώνοντας ότι υπάρχουν διάφορα «πρωτόκολλα για την προστασία των συστημάτων πλοήγησης στα εμπορικά αεροσκάφη».

Ένας εκπρόσωπος είπε: «Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας δεν έχει καμία σχέση με το θέμα αυτό. Η παρεμβολή του GPS δεν επηρεάζει άμεσα την πλοήγηση ενός αεροσκάφους, και ενώ πρόκειται για ένα γνωστό ζήτημα, αυτό δεν σημαίνει ότι ένα αεροσκάφος έχει “πληγεί” σκόπιμα… Συνεργαζόμαστε στενά με άλλες ρυθμιστικές αρχές αερομεταφορών, αεροπορικές εταιρείες και κατασκευαστές αεροσκαφών για να περιορίσουμε και να μετριάσουμε τυχόν κινδύνους που ενέχει η παρεμβολή και παρακολουθούμε συνεχώς τα περιστατικά παγκοσμίως».