Ο Γενικός Γραμματέας του ΕΟΤ, Δημήτρης Φραγκάκης μας υποδέχτηκε στο γραφείο του με ένα χαμόγελο και με μεγάλη διάθεση να συζητήσουμε για το ‘’στοίχημα’’ του ελληνικού τουρισμού, τις συνέργειες με αεροπορικές εταιρείες, τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται για να προβληθεί όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά η χώρα μας στο εξωτερικό αλλά και το πλαίσιο ανάπτυξης νέων προορισμών εντός Ελλάδας, που μέχρι τώρα ήταν ανεκμετάλλευτοι.

Συνέντευξη: Ηλέκτρα Αλευρίτη

Κύριε Φραγκάκη καλησπέρα. Ξεκινάμε τη συζήτησή μας από το 2019, από τότε δηλαδή που αναλάβατε τα καθήκοντά σας. Τότε η λογική της συνεργασίας με τις αεροπορικές εταιρείες δεν υπήρχε. Τι άλλαξε αυτά τα χρόνια; Πως ‘’βοήθησε’’ η πανδημία ώστε να αλλάξει η στρατηγική σας; Σε ποιες αεροπορικές εταιρείες απευθυνθήκατε και ποια ‘’εργαλεία’’ προώθησης χρησιμοποιήθηκαν για να βγει ένα θετικό αποτέλεσμα;
Όταν ανέλαβα τα καθήκοντά μου, το Σεπτέμβριο του 2019, το περιβάλλον του τουρισμού ήταν πολύ διαφορετικό. Τότε το ένα ρεκόρ έφερνε το άλλο και κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει την μεγάλη κρίση η οποία μας χτύπησε με την πανδημία του covid στις αρχές του 2020 που έφερε τον ελληνικό τουρισμό στο μηδέν. Παρά την ζημιά που υπέστη όμως ο κλάδος εκείνη την περίοδο, πρέπει να σας πω ότι τελικά η Ελλάδα βγήκε πιο δυνατή από αυτή την περιπέτεια. Υπό την καθοδήγηση του ίδιου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, η Ελλάδα έκανε την διαφορά μέσα στην πανδημία με μία συλλογική προσπάθεια που ανέδειξε την χώρα μας σε πρωταγωνιστή των εξελίξεων. Τότε ήταν που στον ΕΟΤ αποφασίσαμε ριζική αλλαγή στρατηγικής τόσο όσον αφορά τους στόχους μας όσο και τα μέσα με τα οποία θα τους πετυχαίναμε. Δώσαμε, ανάμεσα σε άλλα, μεγάλη έμφαση στην συνεργασία με τις αεροπορικές εταιρείες με πολλή συστηματική δουλειά, προσωπικές επαφές και στοχευμένα προγράμματα συνδιαφήμισης για την Ελλάδα. Αξιοποιήσαμε όλα τα διαθέσιμα κανάλια επικοινωνίας κυρίως τα ψηφιακά και δημιουργήσαμε μέσα από σημαντικές συνεργασίες ένα πλέγμα προβολής που αναδείκνυε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας στο εξωτερικό.


Ειδικά η συνεργασία με τις αεροπορικές εταιρείες πώς εξελίχθηκε από τότε ως σήμερα ; Το 2023 ήταν μια χρονιά ρεκόρ για τον τουρισμό. Που οφείλεται αυτό το ρεκόρ και τι μερίδιο στην πίτα της επιτυχίας έχει ο ΕΟΤ;
Τα τελευταία 4,5 χρόνια ο ΕΟΤ έχει επενδύσει πάνω από 40 εκ. ευρώ σε ενέργειες συνδιαφήμισης με πάνω από 150 partners σε 35 αγορές του εξωτερικού, κυρίως σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Πρόκειται στοχευμένα προγράμματα διαφήμισης με αεροπορικές εταιρείες, μεγάλους tour operators αλλά και μικρότερους σε τοπικό επίπεδο, που ειδικεύονται στην Ελλάδα και στον ποιοτικό τουρισμό αλλά και με μεγάλες διεθνείς πλατφόρμες που σχετίζονται με τον τουρισμό όπως η expedia, η master card και άλλοι. Ειδικά την περίοδο 2023-2024 ¨τρέξαμε¨ ένα εξαιρετικά σημαντικό πρόγραμμα συνεργασίας με 11 αεροπορικές που ολοκληρώνεται αυτήν την περίοδο. Βασική μας στόχευση ήταν η ενίσχυση των άκρων της τουριστικής περιόδου, η προώθηση προορισμών και το χειμώνα καθώς και η διατήρηση ή και η ενίσχυση της ζήτησης για την θερινή περίοδο του 2024. Το πρόγραμμα αυτό ήταν η υλοποίηση από τον ΕΟΤ μιας εξαγγελίας του Πρωθυπουργού που ανακοινώθηκε στην ΔΕΘ το Σεπτέμβριο του 2022. Μια πρωτοβουλία που τελικά έπιασε τόπο καθώς μέσα από το πρόγραμμα προστέθηκαν πάνω από 1 εκατομμύριο επιπλέον αεροπορικές θέσεις την low season για την χώρα μας. Στόχος του ΕΟΤ ήταν γενικότερα η ενίσχυση της ζήτησης και φυσικά των αφίξεων κάτι που επετεύχθη σε μεγάλο βαθμό. Κατά συνέπεια, απαντώντας στο ερώτημά σας, βάλαμε και εμείς το λιθαράκι μας στην μεγάλη συλλογική επιτυχία του ελληνικού τουρισμού και στα νέα ρεκόρ του 2023.
Το στοίχημα τα τελευταία χρόνια είναι η επέκταση της τουριστικής περιόδου. Τι ενέργειες έχουν γίνει από τον ΕΟΤ σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα -αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια -Fraport και ΔΑΑ-, Marketing Greece;
Οι συνεργασίες με τον ιδιωτικό τομέα είναι στο dna του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού. Και αυτή την πολιτική την έχουμε ενισχύσει ακόμα περισσότερο τα τελευταία χρόνια με δεκάδες συνέργιες στο εξωτερικό αλλά και συμπράξεις στο εσωτερικό της χώρας. Άλλωστε η προσπάθεια για την προώθηση του brand Ελλάδα είναι υπόθεση όλων των εμπλεκόμενων στον κλάδο του τουρισμού. Γνωρίζω από πρώτο χέρι την σημασία του κλάδου για τις τοπικές κοινωνίες και την εθνική οικονομία, κατά συνέπεια οποιαδήποτε συνεργασία είναι προς όφελος της χώρας και των πολιτών, είναι για εμάς ευπρόσδεκτη. Στην Ελλάδα έχουμε στενή συνεργασία με κοινές δράσεις με την Τοπική Αυτοδιοίκηση α’ και β’ βαθμού, με τους συλλογικούς φορείς του τουρισμού, με τα αεροδρόμια, τους συνδέσμους επιχειρήσεων και άλλους φορείς με τους οποίους μοιραζόμαστε το ίδιο όραμα για έναν ελληνικό τουρισμό πιο ισχυρό και πιο βιώσιμο.

Εκτός από την επέκταση της τουριστικής σεζόν, εξίσου σημαντική είναι και η καταναλωτική δύναμη του τουρίστα που έρχεται στην Ελλάδα. Ποιες αγορές σκέφτεστε να προσεγγίσετε στο μέλλον ή έχετε ήδη διαπιστώσει ότι φέρνουν επιβάτες που ξοδεύουν χρήματα στις διακοπές τους στην χώρα μας, όπως οι Αμερικάνοι;
Στον ΕΟΤ έχουμε μια στρατηγική διεύρυνσης του τουρισμού μας με δύο άξονες : ο ένας είναι η χρονική διεύρυνση δηλαδή η επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας σε μεγαλύτερη χρονική έκταση, ξεφεύγοντας από το κλασικό θερινό τετράμηνο. Δεν εννοώ μόνο την απλή επιμήκυνση της σεζόν αλλά την προώθηση της Ελλάδας ως ενός ελκυστικού 12μηνου τουριστικού προορισμού. Ο δεύτερος άξονας είναι η διεύρυνση στον χώρο, δηλαδή η επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας σε περισσότερες περιοχές της Ελλάδας. Υπάρχουν σήμερα πολλές περιοχές που έχουν τις προϋποθέσεις να προσελκύσουν τουρισμό και να μπουν δυναμικά στο χάρτη της ζήτησης από το εξωτερικό. Και οι δύο αυτοί άξονες ουσιαστικά μπορούν να δημιουργήσουν το πλαίσιο για τον μεγάλο στόχο της βιωσιμότητας η οποία για μένα έχει δύο διαστάσεις, και περιβαλλοντική και κοινωνική. Σε αυτό το πλαίσιο αναπτύσσεται και η λογική του ανοίγματος σε νέες αγορές του εξωτερικού οι οποίες μπορούν να συνεισφέρουν και με περισσότερο αλλά και με καλύτερο ποιοτικά τουρισμό όπως είναι οι ΗΠΑ, ο Καναδάς, οι Αραβικές χώρες, η Ινδία και άλλες. Αρκετές από αυτές τις αγορές ήδη προσεγγίζονται σε επίπεδο προβολής με πολύ συγκεκριμένους τρόπους και ήδη βλέπουμε απτά αποτελέσματα.

Σε ποιους όχι τόσο δημοφιλείς προορισμούς της Ελλάδας πιστεύετε ότι υπάρχει πεδίο ανάπτυξης; Υπάρχουν εμπόδια όπως τοπικοί φορείς, έλλειψη υποδομών;
Δεν θα αναφερθώ σε συγκεκριμένους προορισμούς γιατί δεν θα ήθελα να αδικήσω κανέναν. Το βέβαιο είναι ότι διαθέτουμε πολλά κρυμμένα διαμάντια σε όλη την επικράτεια της χώρας που μπορούν να ικανοποιήσουν τον μέσο επισκέπτη μας, ο οποίος αναζητάει την αυθεντικότητα και την ιδιαίτερη ταυτότητα. Ακόμα και αν κάποιοι από αυτούς δεν είναι τουριστικά ώριμοι προορισμοί, θεωρώ ότι με συστηματική δουλειά, πρόγραμμα, σχέδιο και ενίσχυση βασικών υποδομών μπορούν να προσφέρουν ένα ελκυστικό τουριστικό προϊόν. Η συστηματική και βιώσιμη επέκταση του τουρισμού μας στο χώρο (και στον χρόνο) είναι τελικά το αντίδοτο και η απάντηση στις ανησυχίες περί υπερτουρισμού που διατυπώνονται σήμερα λόγω της αύξησης της δημοφιλίας της χώρας μας και του τουριστικού ρεύματος κάθε χρόνιο.

Ποιοι είναι οι στόχοι του ΕΟΤ για το 2024, και για το χειμώνα 2025;
Βασικός στόχος της δουλειάς που κάνουμε στον ΕΟΤ είναι να κρατήσουμε ψηλά τη ζήτηση για Ελλάδα στο εξωτερικό τα επόμενα χρόνια. Αλλά εξίσου σημαντικός στόχος είναι να προβάλλουμε την δυναμική μας ως ένας βιώσιμος, αυθεντικός προορισμός στον διεθνή ανταγωνισμό. Έναν προορισμό όχι απλά διακοπών αλλά μιας εμπειρίας που θα σου αλλάξει τη ζωή.