Αντιμέτωπες με νέα υποχρέωση βρίσκονται οι αεροπορικές εταιρείες, καθώς η Επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ενέκρινε τροπολογία που κατοχυρώνει το δικαίωμα των επιβατών να μεταφέρουν χειραποσκευή χωρίς πρόσθετο κόστος.
Η απόφαση αυτή έρχεται σε αντίθεση με πρόσφατη πρόταση των υπουργών Μεταφορών της ΕΕ, η οποία προέβλεπε τη δυνατότητα χρέωσης για τις χειραποσκευές.
Blow to airlines: European Parliament declares it illegal to charge for hand luggage
(orig.: Golpe a las aerolíneas: el Parlamento Europeo declara ilegal cobrar…)#WORLDNEWS #to #Blow #airlines: #Parliament #European ️ https://t.co/zUEfN0qQ2H— Andrea Box (@andreabox0) June 24, 2025
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Politico, το νέο κανονιστικό πλαίσιο προβλέπει ότι κάθε επιβάτης θα δικαιούται δωρεάν χειραποσκευή έως 7 κιλά, επιπλέον του προσωπικού του αντικειμένου (όπως σακίδιο ή τσάντα). Η αποσκευή αυτή θα πρέπει να έχει διαστάσεις με άθροισμα έως 100 εκατοστά (μήκος + πλάτος + ύψος) και θα τοποθετείται είτε στην καμπίνα είτε στο χώρο αποσκευών, χωρίς χρέωση.
Η πρωτοβουλία βασίζεται σε απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης από το 2014, το οποίο είχε κρίνει πως οι χειραποσκευές συνιστούν «απαραίτητη πτυχή» της αεροπορικής μεταφοράς, εφόσον πληρούν εύλογα όρια βάρους και όγκου. Το τελικό κείμενο της τροπολογίας θα τεθεί προς διαπραγμάτευση με το Συμβούλιο της ΕΕ, που εκπροσωπεί τα κράτη μέλη.
Έντονη είναι η αντίδραση του λόμπι Airlines for Europe (A4E), που εκπροσωπεί μεγάλες αεροπορικές εταιρείες. Το A4E προειδοποιεί για πιθανές αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων εάν το μέτρο υιοθετηθεί.
Ιδιαίτερα εκτεθειμένες αναμένεται να είναι οι εταιρείες χαμηλού κόστους που αντλούν σημαντικό ποσοστό των εσόδων τους από πρόσθετες χρεώσεις. Σύμφωνα με οικονομικά στοιχεία γνωστής low-cost εταιρείας, τα δευτερεύοντα έσοδα της εταιρείας (όπως αποσκευές, επιλογή θέσης, προτεραιότητα) ανήλθαν σε 4,7 δισ. ευρώ, σε σύνολο 13,95 δισ. ευρώ.
Επιπλέον, η A4E προβάλλει ανησυχίες για λειτουργικά προβλήματα: «Ένα τυπικό αεροσκάφος έχει 180 θέσεις, αλλά χώρο μόνο για 90 τρόλεϊ αποσκευών στην καμπίνα», αναφέρει χαρακτηριστικά σε επιστολή της προς τα μέλη του Ευρωκοινοβουλίου. Ωστόσο, δεδομένου ότι η τροπολογία προβλέπει δυνατότητα παράδοσης μέρους των χειραποσκευών χωρίς χρέωση στον αποθηκευτικό χώρο, οι ανησυχίες φαίνεται να είναι υπερβολικές.