Η Ελλάδα εισέρχεται σε μια νέα εποχή ενίσχυσης της εναέριας πυρόσβεσης, καθώς στον Καναδά ξεκίνησε η παραγωγή του πρώτου από τα νέα αμφίβια πυροσβεστικά αεροσκάφη CL-515 που θα ενταχθούν στον στόλο της.
Στις εγκαταστάσεις της De Havilland, στην κομητεία Γουίτλαντ κοντά στο Κάλγκαρι, έχει ήδη αρχίσει η συναρμολόγηση του βασικού τμήματος της ατράκτου, γνωστού ως wing box, που θα υποδεχθεί τις πτέρυγες και θα προσφέρει τη μέγιστη μηχανική αντοχή στο αεροσκάφος.
Όπως μετέδωσε το καναδικό δίκτυο Radio Canada, πάνω στο υπό κατασκευή τμήμα έχει ήδη τοποθετηθεί η ελληνική σημαία, δηλώνοντας τον τελικό προορισμό του. Το συγκεκριμένο αεροσκάφος θα είναι το πρώτο επιχειρησιακό CL-515 που θα βγει από τη γραμμή παραγωγής, με την άφιξή του στην Ελλάδα να υπολογίζεται στις αρχές του 2028. Ο στόχος είναι η απόκτηση 14 συνολικά μονάδων, που θα αποτελέσουν σημαντικό όπλο στην αντιμετώπιση των πυρκαγιών που πλήττουν κάθε καλοκαίρι τη χώρα.
Η παραγγελία εντάσσεται σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα κατασκευής 22 CL-515 για κράτη-μέλη της Ε.Ε., βάσει συμφωνίας του Οκτωβρίου 2024. Το νέο μοντέλο αποτελεί την πιο σύγχρονη εκδοχή της γνωστής σειράς Canadair, που έχει συνδεθεί με επιχειρήσεις εναέριας πυρόσβεσης σε όλο τον κόσμο.
Σε σχέση με τα παλαιότερα αεροσκάφη, το CL-515 διαθέτει πιο ισχυρούς κινητήρες, μπορεί να επιχειρεί από διαδρόμους μήκους μόλις 783 μέτρων για απογείωση και 674 μέτρων για προσγείωση, ενώ συλλέγει 6.137 λίτρα νερού σε μόλις 12 δευτερόλεπτα και 680 λίτρα επιβραδυντικού υγρού. Επιχειρεί σε θαλάσσιες συνθήκες με κύμα έως δύο μέτρων, διατηρώντας τις δυνατότητές του ακόμη και σε δύσκολο καιρό.
Η αεροδυναμική του σχεδίαση και τα προηγμένα συστήματα πλοήγησης προσφέρουν μεγαλύτερη ακρίβεια στις ρίψεις νερού και ασφάλεια σε χαμηλές πτήσεις πάνω από δύσβατες περιοχές. Το νέο «glass cockpit» με τρεις μεγάλες οθόνες, εξελιγμένο αυτόματο πιλότο και δυνατότητα χρήσης νυχτερινής όρασης επιτρέπει επιχειρήσεις και μετά τη δύση του ηλίου.
Πέρα από την πυρόσβεση, το CL-515 μπορεί να εκτελεί αποστολές έρευνας-διάσωσης, ιατρικές εκκενώσεις ή ελαφρές μεταφορές, ενισχύοντας την Πολιτική Προστασία σε περιπτώσεις κρίσεων. Η Ελλάδα θα παραλάβει επτά αεροσκάφη – δύο για τον ευρωπαϊκό μηχανισμό RescEU – και θα αναβαθμίσει ισάριθμα CL-415, ώστε να επιτευχθεί ομοιομορφία στον στόλο.
Η De Havilland εξετάζει το ενδεχόμενο μεταφοράς τεχνογνωσίας και μέρους του βιομηχανικού έργου σε ελληνικές εταιρείες, με πιθανό βασικό συνεργάτη την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία, η οποία διαθέτει ήδη εκτεταμένη εμπειρία στη συντήρηση Canadair.