Αποκαλύπτονται τα 10 κορυφαία αεροδρόμια της Ευρώπης που τρομάζουν περισσότερο τους αγχώδεις επιβάτες.

Μοναδική μελέτη κατατάσσει τα αεροδρόμια με βάση την «έκθεση σε παράγοντες άγχους», όχι την ασφάλεια .

Μια νέα κατάταξη εντόπισε τα 10 ευρωπαϊκά αεροδρόμια που είναι πιο πιθανό να προκαλέσουν άγχος στους επιβάτες, όχι επειδή είναι επικίνδυνα, αλλά λόγω της συχνότητας με την οποία οι ταξιδιώτες εκτίθενται σε συνθήκες που εντείνουν το στρες, όπως απότομες προσγειώσεις, πλευρικοί άνεμοι, σύντομοι διάδρομοι ή θεαματικές προσεγγίσεις. 

Ο Δείκτης PURE (Passengers’ Unease & Real-world Exposure), που αναπτύχθηκε από τους αναλυτές αεροπορίας της AirAdvisor, είναι το πρώτο μοντέλο αξιολόγησης που συνδυάζει επίσημα επιχειρησιακά δεδομένα με αισθητηριακούς παράγοντες γνωστούς για την ενίσχυση της αεροφοβίας. 

«Δεν πρόκειται για ζήτημα ασφάλειας – οι εμπορικές πτήσεις παραμένουν εξαιρετικά ασφαλείς. Πρόκειται για τα μέρη όπου οι επιβάτες είναι πιο πιθανό να αισθανθούν αναταράξεις, ριπές ανέμου, αποτυχημένες προσεγγίσεις ή ασυνήθιστες πορείες προσγείωσης», δήλωσε ο Anton Radchenko, Διευθύνων Σύμβουλος και ιδρυτής της AirAdvisor. «Για τους αγχώδεις επιβάτες, αυτές οι στιγμές μπορεί να είναι αποσταθεροποιητικές. Ο δείκτης μας έχει σκοπό να τους βοηθήσει να προβλέπουν αυτές τις εμπειρίες, να κατανοήσουν ότι είναι φυσιολογικές και να αισθάνονται καθησυχασμένοι ότι οι πιλότοι είναι πλήρως εκπαιδευμένοι να τις διαχειρίζονται με ασφάλεια.» 

 

Τα 10 πιο «δύσκολα» αεροδρόμια της Ευρώπης για τους αγχώδεις επιβάτες: 

1. Funchal/Μαδέρα (Πορτογαλία) – 88/100 
2. Γιβραλτάρ (Βρετανικό Υπερπόντιο Έδαφος) – 84/100 
3. Ίνσμπρουκ (Αυστρία) – 83/100 
4. London City (Ηνωμένο Βασίλειο) – 81/100
5. Vágar/Νήσοι Φερόες (Δανία) – 79/100 
6. Κεφλάβικ (Ισλανδία) – 76/100 
7. Σκιάθος – 75/100 
8. Σαντορίνη – 72/100 
9. Μύκονος – 70/100 
10. Τενερίφη Βόρεια (Ισπανία, Κανάρια Νησιά) – 68/100 

 

Πώς λειτουργεί ο Δείκτης PURE 

Το μοντέλο βαθμολογεί κάθε αεροδρόμιο (0–100) σε 7 «οικογένειες στρεσογόνων παραγόντων» που γίνονται αντιληπτές από τον επιβάτη: 

  • Έκθεση σε άνεμο & αναταράξεις (40%) – πόσο συχνά οι τοπικοί άνεμοι, οι πλευρικοί άνεμοι ή τα ορεινά κύματα δημιουργούν αναταράξεις και προκαλούν εκτροπές. ● Γεωμετρία προσέγγισης (20%) – αν οι προσγειώσεις απαιτούν απότομες καθόδους, απότομες στροφές ή ειδικές διαδικασίες αντί για ευθεία προσέγγιση. 
  • Περιορισμοί διαδρόμου (15%) – τα χαρακτηριστικά του διαδρόμου, όπως το μικρό μήκος, το στενό πλάτος, η κλίση ή ο ασυνήθιστος σχεδιασμός όπως η γέφυρα στη Μαδέρα. 
  • Εγγύτητα εδάφους (10%) – η παρουσία βουνών σε κοντινή απόσταση, γκρεμών ή θάλασσας γύρω από το αεροδρόμιο που διαμορφώνουν τις προσεγγίσεις και φαίνονται τρομακτικές. 
  • Μεταβλητότητα λειτουργίας (10%) – πόσο συχνά οι επιβάτες θα βιώσουν αποτυχημένες προσεγγίσεις, κύκλους αναμονής ή καθυστερήσεις λόγω καιρού. ● Εποχική αιχμή (3%) – αν ορισμένοι μήνες φέρνουν ισχυρότερες, πιο διαταρακτικές συνθήκες πτήσης (όπως τα μελτέμια στο Αιγαίο). 
  • Αισθητηριακά ερεθίσματα (2%) – οι δραματικές εικόνες ή αισθήσεις που μπορούν να εντείνουν το άγχος, όπως το να πετάς χαμηλά πάνω από μια παραλία ή να βλέπεις τον διάδρομο να κρέμεται πάνω από τη θάλασσα. 

 

Ανάλυση 

Τα νησιωτικά αεροδρόμια κυριαρχούν στη λίστα, από τη Μαδέρα και το Γιβραλτάρ έως τα ελληνικά νησιά και την Τενερίφη. Η τοποθεσία τους στην άκρη της θάλασσας τα καθιστά ιδιαίτερα εκτεθειμένα σε πλευρικούς ανέμους και εποχικές ριπές, ενώ οι γύρω γκρεμοί και οι μικροί διάδρομοι εντείνουν την ένταση της εμπειρίας για τους επιβάτες. 

Η ορεινή γεωγραφία είναι ένας ακόμη καθοριστικός παράγοντας. Οι προσεγγίσεις στην κοιλάδα του Ίνσμπρουκ και τα σύννεφα που καλύπτουν τις κορυφογραμμές της Τενερίφης σημαίνουν περισσότερες αναταράξεις, κυκλικές διαδικασίες και ξαφνικές αλλαγές πορείας για τους πιλότους – όλα συνηθισμένα αλλά «τρομακτικά» για τους αγχώδεις επιβάτες. 

Τέλος, οι ασυνήθιστοι διάδρομοι ξεχωρίζουν ως παράγοντες ενίσχυσης του στρες. Ο διάδρομος της Μαδέρας που στηρίζεται σε τσιμεντένιους πυλώνες πάνω από τη θάλασσα, η λωρίδα της

Σκιάθου που τελειώνει αμέσως μετά από δημόσιο δρόμο και παραλία, και η διάσημα απότομη κάθοδος στο London City δημιουργούν ιδιαίτερα θεαματικές εικόνες που κάνουν τους επιβάτες να σφίγγουν τα μπράτσα των καθισμάτων τους – παρότι τα αεροδρόμια είναι πλήρως πιστοποιημένα και ασφαλή. 

 

Γιατί έχει σημασία 

Η αεροφοβία επηρεάζει περίπου 1 στους 4 Ευρωπαίους, με περίπου 10% να βιώνουν έντονο άγχος όταν επιβιβάζονται σε αεροπλάνο. Για αυτούς τους επιβάτες, οι αναταράξεις ή οι ασυνήθιστες προσεγγίσεις συχνά εκλαμβάνονται ως σημάδια κινδύνου, παρότι δεν είναι. 

Στην πραγματικότητα, αυτές οι καταστάσεις είναι μία ρουτίνα. Σύμφωνα με την NATS, οι αποτυχημένες προσεγγίσεις (go-arounds) συμβαίνουν περίπου μία φορά την ημέρα σε ένα μεγάλο ευρωπαϊκό αεροδρόμιο. Σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες, ο αριθμός αυτός μπορεί να φτάσει δεκάδες, αλλά καθεμία είναι ένας τυπικός, καλά εξασκημένος ελιγμός. 

Ο καιρός είναι επίσης ένας παράγοντας που αυξάνεται συνεχώς: σύμφωνα με τα δεδομένα της EUROCONTROL, το 2024 σχεδόν το 25% όλων των καθυστερήσεων πτήσεων στην Ευρώπη προκλήθηκαν από κακές καιρικές συνθήκες. Για τους αγχώδεις επιβάτες, αυτό μεταφράζεται σε περισσότερους κύκλους αναμονής, εκτροπές και απότομες καθόδους – όλα απολύτως ασφαλή, αλλά συχνά αγχωτικά. 

«Στόχος μας με αυτή την κατάταξη είναι να βάλουμε αυτούς τους αριθμούς σε ένα πλαίσιο για τους ταξιδιώτες», δήλωσε ο Anton Radchenko, Διευθύνων Σύμβουλος της AirAdvisor. «Όταν οι επιβάτες γνωρίζουν ότι οι αναταράξεις, οι αποτυχημένες προσεγγίσεις ή οι καθυστερήσεις λόγω καιρού αναμένονται σε ορισμένα αεροδρόμια, μπορούν να τα αναγνωρίζουν ως κανονικά μέρη της αεροπορίας, όχι ως σημάδια ότι κάτι πάει στραβά.»