H μακρύτερη πτήση στον κόσμο σε απόσταση great circle είναι αυτή από τη Νέα Υόρκη στη Σιγκαπούρη.

Με διάρκεια πάνω από 19 ώρες, 8.288 ναυτικά μίλια (15.349 χλμ.), αυτή η διαδρομή συνδέει τη μεγαλύτερη πόλη των Αμερικών με ένα από τα ισχυρότερα χρηματοοικονομικά κέντρα της Ασίας. Η πτήση είναι τόσο μακρινή που απαιτεί ειδική έκδοση του Airbus A350-900 (A350-900ULR), με αυξημένη χωρητικότητα καυσίμου και μόλις 161 θέσεις σε διάταξη που περιλαμβάνει μόνο business και premium class.

Ωστόσο, πρόκειται για τη μεγαλύτερη απευθείας πτήση. Υπάρχουν όμως και ορισμένες πτήσεις με μία ενδιάμεση στάση που διατηρούν τον ίδιο αριθμό πτήσης (γνωστές και ως “fifth-freedom routes”) και έχουν μεγαλύτερη συνολική απόσταση. Η μεγαλύτερη είναι η πτήση της Air China από το Πεκίνο στο Σάο Πάολο μέσω Μαδρίτης. Παράλληλα, η China Eastern Airlines ανακοίνωσε νέα διαδρομή από τη Σαγκάη στο Μπουένος Άιρες με ενδιάμεση στάση στο Όκλαντ. Η επιστροφή από Μπουένος Άιρες στη Σαγκάη θα διαρκεί 29 ώρες, καλύπτοντας συνολικά 10.626 ναυτικά μίλια (19.620 χλμ.), καθιστώντας την τη μεγαλύτερη απευθείας πτήση στον κόσμο σε διάρκεια.

 

Τι είναι μια “fifth freedom route”

Αυτή η διαδρομή θεωρείται πτήση πέμπτης ελευθερίας, σύμφωνα με τις “πέντε ελευθερίες της αεροπλοΐας”. Οι πέντε ελευθερίες επιτρέπουν στα εμπορικά αεροπλάνα να πετούν σε ξένο εναέριο χώρο και να πραγματοποιούν στάσεις για τεχνικούς λόγους ή για επιβίβαση/αποβίβαση επιβατών.

Η πέμπτη ελευθερία, ειδικότερα, επιτρέπει στις αεροπορικές εταιρείες να μεταφέρουν επιβάτες σε ενδιάμεσες πόλεις κατά τη διάρκεια μιας πτήσης. Για παράδειγμα, η Air China πουλά εισιτήρια μεταξύ Πεκίνου και Σάο Πάολο, Πεκίνου και Μαδρίτης, καθώς και Μαδρίτης–Σάο Πάολο, όλα με τον ίδιο αριθμό πτήσης.

Αν και συνήθως αναφέρονται οι πέντε ελευθερίες, στην πραγματικότητα υπάρχουν εννέα. Οι πρώτες πέντε χορηγούνται ευρέως, ενώ οι υπόλοιπες τέσσερις είναι λιγότερο συχνές, όπως η δυνατότητα πτήσης μεταξύ δύο ξένων χωρών με στάση στην χώρα προέλευσης της αεροπορικής εταιρείας ή η εκτέλεση εγχώριων διαδρομών σε ξένη χώρα.

 

Η νέα υπηρεσία της China Eastern

Οι πτήσεις MU745 και MU746 θα συνδέουν τη Σαγκάη με το Μπουένος Άιρες μέσω Όκλαντ. Η πτήση προς Μπουένος Άιρες θα διαρκεί 25 ώρες και 55 λεπτά, ενώ η επιστροφή 29 ώρες. Το αεροσκάφος θα παραμένει στο Όκλαντ για 2 ώρες και 25 λεπτά στην ανατολική διαδρομή και 2 ώρες στη δυτική.

Η China Eastern θα χρησιμοποιεί Boeing 777-300ER, τα μεγαλύτερα και πιο premium αεροσκάφη της. Η διαμόρφωση περιλαμβάνει 316 θέσεις: 6 πρώτης θέσης, 52 business class και 258 economy. Η πρώτη θέση διαθέτει τέσσερις θέσεις στη σειρά δύο, ενώ η πρώτη σειρά διαθέτει μεγάλο ντουλάπι και χώρο περπατήματος. Η business class είναι διαμορφωμένη τέσσερις θέσεις παράλληλα, ενώ η economy 10 θέσεις παράλληλα.

Η υπηρεσία θα ξεκινήσει στις 4 Δεκεμβρίου 2025, με δύο δρομολόγια την εβδομάδα. Η πτήση MU745 αναχωρεί από Σαγκάη στις 02:00 και φτάνει στο Μπουένος Άιρες στις 16:55. Η επιστροφή MU746 αναχωρεί στις 02:00 και φτάνει στη Σαγκάη στις 18:00 της επόμενης ημέρας.

 

Γιατί η ενδιάμεση στάση δεν είναι μεγάλο πρόβλημα

Η China Eastern είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αεροπορική της Κίνας με 664 αεροσκάφη. Με αυτή την πτήση, η εταιρεία θα εξυπηρετεί όλους τους έξι κατοικημένους ηπείρους, ενώ πρόκειται για την πρώτη της διαδρομή προς Νότια Αμερική. Η Air China έχει παρόμοια μία ενδιάμεση στάση από Πεκίνο σε Σάο Πάολο μέσω Μαδρίτης.

Η απόσταση είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο οι πτήσεις δεν είναι απευθείας. Η Σαγκάη–Μπουένος Άιρες είναι 10.580 NM (19.595 χλμ.), ενώ η Πεκίνο–Σάο Πάολο 9.491 NM (17.577 χλμ.), πολύ μεγάλη για οικονομική απευθείας πτήση. Οι ενδιάμεσες στάσεις προσθέτουν χρόνο αλλά όχι σημαντική απόσταση — βρίσκονται περίπου στη διαδρομή.

Οι πτήσεις πέμπτης ελευθερίας συνδέουν συχνά δύο πόλεις με σημαντική ζήτηση αλλά πολύ μεγάλη απόσταση για απευθείας πτήση. Παράδειγμα, η Qantas συνδέει Νέα Υόρκη με Όκλαντ, ενώ η Singapore Airlines διατηρεί την πτήση Νέα Υόρκη–JFK με μία ενδιάμεση στάση, αν και διαθέτει και απευθείας πτήσεις. Έτσι, η ενδιάμεση στάση δεν είναι ασυνήθιστη.

 

Πού υπάρχει ζήτηση για αυτή τη διαδρομή

Η ζήτηση μεταξύ Ανατολικής Ασίας και Νότιας Αμερικής είναι γενικά περιορισμένη. Η Αργεντινή έχει μικρό πληθυσμό Κινέζων και οι επιχειρηματικοί δεσμοί με τη Σαγκάη είναι περιορισμένοι. Αντίθετα, υπάρχει ισχυρή ζήτηση μεταξύ Κίνας και Νέας Ζηλανδίας.

Η China Eastern ήδη εκτελεί καθημερινή πτήση Σαγκάη–Όκλαντ με 777-300ER, ενώ η Air New Zealand πετάει καθημερινά Boeing 787. Η προσθήκη άλλου 777-300ER δύο ημέρες την εβδομάδα αυξάνει σημαντικά τη χωρητικότητα και εκμεταλλεύεται τη ζήτηση από Κίνα προς Νέα Ζηλανδία και την αυξανόμενη ζήτηση από Νέα Ζηλανδία προς Νότια Αμερική.