Ένα φλέγον θέμα για τα αεροπορικά ταξίδια τα τελευταία χρόνια αποτελεί το μέγεθος των καθισμάτων. Όπως ήταν αναμενόμενο, οι δυο μεγαλύτερες κατασκευάστριες εταιρείες αεροσκαφών, Airbus και Boeing, βρήκαν το επόμενο αντικείμενο ανταγωνισμού τους…
της Χριστίνας Βασιλειάδη
Μια νέα διαμάχη έχει φουντώσει μεταξύ της Boeing και της Airbus, σχετική με το πλάτος των καθισμάτων οικονομικής θέσης στις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για μια άκρως ενδιαφέρουσα αντιπαράθεση στο επικείμενο Dubai Air Show.
Η διαμάχη αυτή επικεντρώνεται στο πλάτος των καθισμάτων για τους επιβάτες της economy class. Η Airbus ζήτησε την εβδομάδα που μας πέρασε ένα βιομηχανικό πρότυπο που θα παρέχει για μια θέση economy, τουλάχιστον 18 ίντσες, αλλά η Boeing ισχυρίζεται ότι αυτό πρέπει να το αποφασίσουν οι αεροπορικές εταιρείες.
Η ασυμφωνία αυτή έρχεται τη στιγμή που οι δυο κολοσσοί ετοιμάζονται για «σκληρό» ανταγωνισμό για την πώληση μεγαλύτερων εκδόσεων των δικινητήριων αεροσκαφών μεγάλων αποστάσεων τους, στο Air Show.
H Boeing ανακοίνωσε πως το ανανεωμένο αεροσκάφος της 777X θα μπορεί να φιλοξενήσει 406 επιβάτες σε economy θέσεις άνω των 17 ιντσών σε πλάτος.
Από τη μεριά της η Airbus λέει ότι η ανταγωνιστική έκδοση του A350, θα μεταφέρει 350 επιβάτες σε καθίσματα πλάτους 18 ιντσών στην economy class.
Οι δυο εταιρείες συχνά ακολουθούν επιθετικές πολιτικές marketing που αφορούν τεχνικά χαρακτηριστικά των αεροσκαφών. Μάλιστα, πρόσφατα, η ευρωπαϊκή εταιρεία δημοσίευσε την πρώτη της διαφήμιση που ενδεχομένως να είναι η αρχή ενός νέου «πολέμου» marketing, δείχνοντας τρεις ανθρώπους στριμωγμένους σε ένα εστιατόριο, με τίτλο «Θα το δεχόσασταν αυτό;». (βλ. εικόνα)
Ο επικεφαλής πωλήσεων της Airbus, John Leahy, δήλωσε πως «Η Boeing προτείνει ταξίδια μεγάλων αποστάσεων σε θέσεις μικρότερες από αυτές των turbo-props».
Μπορεί οι διατροφικές συνήθειες των ανθρώπων να αλλάζουν και μαζί και τα σώματά τους, αλλά οι θέσεις των αεροσκαφών δεν έχουν αλλάξει ριζικά. Από τις αρχές της δεκαετίας του 1970 έως σήμερα, το βάρος του μέσου Αμερικανού 40 – 49 ετών, αυξήθηκε κατά 10%, σύμφωνα με στοιχεία του αμερικανικού Υπουργείου Υγείας.
Η Boeing ισχυρίζεται ότι δεν είναι στο χέρι των κατασκευαστών να λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με τον τρόπο που οι αερομεταφορείς διαχειρίζονται τους ναύλους και τις παροχές τους. «Το ζητούμενο είναι να παρέχουμε ευελιξία στις αεροπορικές εταιρείες και να τις επιτρέπουμε να κάνουν τα πράγματα που πιστεύουν ότι πρέπει να κάνουν για να είναι επιτυχείς», δήλωσε ο Kent Craver της Boeing. «Δεν θέλουν να τους υπαγορεύουμε εμείς τι είναι αυτό που θα τις κάνει κερδοφόρες. Ξέρουν τις επιχειρήσεις τους καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον», πρόσθεσε.
Για τους επιβάτες είναι θέμα περισσότερης ευρυχωρίας, αλλά για τους προμηθευτές είναι ένα θέμα που θα μπορούσε να επηρεάσει τα κέρδη.
Πίσω από όλη αυτή τη διαμάχη υποβόσκει φυσικά ο ανταγωνισμός για παραγγελίες αεροσκαφών ύψους 700 δισ. δολ. κατά τις προσεχείς δεκαετίες.
Airbus και Boeing ισχυρίζονται 20% καλύτερη απόδοση ανά κάθισμα στις τελευταίες τους εκδόσεις δικινητήριων αεροσκαφών μεγάλων αποστάσεων, από τον σημερινό ηγέτη της αγοράς, το 365 θέσεων Boeing 777-300ER.
Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε και την μάλλον… ανορθόδοξη απόφαση της αεροπορικής εταιρείας Samoa Air, η οποία χρεώνει τους επιβάτες, όχι ανάλογα με τις αποσκευές τους, αλλά βάσει των κιλών τους!
Οι επιβάτες θα καταβάλλουν ένα προσυμφωνημένο ποσό, που θα αυξομειώνεται ανάλογα με τα κιλά τους και θα ποικίλει ανάλογα με το μήκος της διαδρομής του αεροπλάνου. Η εταιρεία βέβαια, προς το παρόν τουλάχιστον, πετά μόνο μέσα στο νησιωτικό σύμπλεγμα των Σαμόα και προς αυτό, οπότε δεν ξέρουμε ποια θα ήταν η πολιτική της σε πτήσεις εξωτερικού.
«Οι αεροπορικές εταιρείες δίνουν μεγαλύτερη σημασία στο βάρος των επιβατών παρά στις θέσεις του αεροσκάφους», υποστήριξε ο Chris Langton, CEO του αερομεταφορέα. «Οι άνθρωποι είναι μεγαλύτεροι, φαρδύτεροι και ψηλότεροι σε σχέση με 50 χρόνια πριν. Ειδικά οι οικογένειες με παιδιά θα βγουν κερδισμένες», πρόσθεσε.