Συναντήσαμε τον Managing Director της Global Aviation Αλέξανδρο Τσακτάνη και μας μίλησε για τη συνεργασία της αεροπορικής σχολής με την Aegean Airlines, όσον αφορά στις 100 υποτροφίες μαθητευόμενων χειριστών αεροσκαφών, για το νέο A320 simulator που απέκτησε αλλά και για την απορρόφηση των σπουδαστών της σχολής στις αεροπορικές εταιρείες.
Συνέντευξη: Ηλέκτρα Αλευρίτη
– Πείτε μας λίγα λόγια για την καινούρια συνεργασία σας με την Aegean Airlines.
Είναι μία πραγματικά πρωτοποριακή συνεργασία, τουλάχιστον για τα ελληνικά δεδομένα. Επί της ουσίας η συνεργασία αφορά στην από κοινού εκπαίδευση, μέσω υποτροφιών, 100 μαθητευόμενων χειριστών αεροσκαφών, ειδικά επιλεγμένων για τον όμιλο Aegean Airlines και Olympic Air. Η διαδικασία αξιολόγησης και επιλογής, διήρκησε 4 μήνες και συμπεριλάμβανε αξιολόγηση δεξιοτήτων, τεχνικών γνώσεων, group exercises, καθώς και ατομικές συνεντεύξεις με στελέχη της Aegean. Από τις περίπου 1.400 αιτήσεις, επιλέχθηκαν σε πρώτη φάση 60 μαθητές για τη στελέχωση των τάξεων του Οκτωβρίου 2018 και Φεβρουαρίου 2019.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι βασισμένο στο ATPL Integrated, δηλαδή το πρόγραμμα εκπαίδευσης χειριστών εναερίων γραμμών, το οποίο αποτελεί και τη «ναυαρχίδα» της Global Aviation. Το πρόγραμμα, φυσικά, έχει προσαρμοστεί στις ανάγκες της Aegean, έτσι ώστε να δίνεται περισσότερη έμφαση στην εκπαίδευση σε multi-pilot environment, ενώ έχουν προστεθεί και επιπλέον εκπαιδευτικές ώρες στο νέο μας simulator A320. Βεβαίως, ιδιαίτερη σημασία δίνεται και στη θεωρητική εκπαίδευση, η οποία είναι εξαιρετικά σημαντική για το πρόγραμμα αλλά και για την περαιτέρω καριέρα του επαγγελματία χειριστή.
– Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για τις υποτροφίες του προγράμματος;
Βεβαίως, άλλωστε το οικονομικό σκέλος του προγράμματος είναι εξαιρετικά σημαντικό για τους μαθητές και περιλαμβάνει μερική υποτροφία και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση του 90% του κόστους εκπαίδευσης για όλους τους επιλεγμένους μαθητές. Η Aegean αναλαμβάνει συνολικά το 90% του κόστους εκπαίδευσης, είτε μέσω υποτροφίας, είτε μέσω χαμηλότοκης χρηματοδότησης, η οποία θα αποπληρωθεί μέσα από τις μελλοντικές αποδοχές του μαθητή/χειριστή. Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε πως, εκτός του γεγονότος ότι διευκολύνεται η χρηματοδότηση της εκπαίδευσης, προσφέρεται και εξασφαλισμένη θέση εργασίας ως συγκυβερνήτη στην Aegean Airlines ή την Olympic Air. Πέρα από μία εξαιρετικά σημαντική κίνηση κοινωνικής ευθύνης, η υποτροφία δίνει τη δυνατότητα σε νέους και νέες που δεν είχαν τα οικονομικά μέσα, να κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα. Επίσης, η πολύ αυστηρή διαδικασία επιλογής, που έγινε με αποκλειστικά αξιοκρατικά κριτήρια, προάγει και επιβραβεύει την αριστεία σε μία εποχή που η χώρα μας πραγματικά το χρειάζεται.
– Τι πιστεύετε πως έκανε την Aegean Airlines να επιλέξει την Global Aviation για το
πρόγραμμα αυτό;
Καταρχάς θα ήθελα να ευχαριστήσω την Aegean για την εμπιστοσύνη που μας δείχνει, καθώς και για την άριστη έως τώρα συνεργασία. Θεωρώ πως οι λόγοι της επιλογής μας ως μίας εκ των δύο σχολών που αναλαμβάνουν το ab initio μέρος του προγράμματος είναι οι ίδιοι που μας έχουν φέρει στην κορυφή της ελληνικής αγοράς μετά από 21 χρόνια λειτουργίας. Πρώτον, η εμπειρία μας στην ab initio εκπαίδευση επαγγελματιών χειριστών καθώς και η προσήλωσή μας στην ελληνική αγορά. Η Global Aviation ήταν η πρώτη ιδιωτική σχολή επαγγελματιών πιλότων στην Ελλάδα και η αξία της συσσωρευμένης τεχνογνωσίας και εμπειρίας όλων αυτών των ετών είναι ανεκτίμητη. Ακόμη και μετά από τη βαθιά οικονομική κρίση της χώρας μας, οπότε οι δυσκολίες των ελληνικών οικογενειών να χρηματοδοτήσουν τις σπουδές των νέων είναι μεγάλες, εξακολουθούμε να έχουμε έναν μεγάλο και διαρκώς αυξανόμενο αριθμό Ελλήνων μαθητών που ξεπερνούν το 50% των συνολικών μαθητών της σχολής. Η αγορά βεβαίως, όταν βλέπει μία συστηματική, ποιοτική και βιώσιμη προσπάθεια, την εμπιστεύεται και την επιβραβεύει, όπως έκανε και η Aegean. Ακόμη και πριν την έναρξη της νέας συνεργασίας μας, πάνω από 150 χειριστές εργάζονταν στον όμιλο της Aegean, ως κυβερνήτες ή συγκυβερνήτες.
Φυσικά, εκτός από την εμπιστοσύνη που μας δείχνει η Aegean λόγω της εμπειρίας μας στο χώρο, υπάρχουν και συγκεκριμένα τεχνικά χαρακτηριστικά που φαντάζομαι πως ήταν πολύ σημαντικά. Καταρχάς, οι άρτιες εγκαταστάσεις μας, είτε αυτές της θεωρητικής εκπαίδευσης στο κέντρο της Αθήνας (Λ. Αθηνών 98), είτε πτητικής εκπαίδευσης, simulator centre και συντήρησης αεροσκαφών στο Αεροδρόμιο Πάχης Μεγάρων. Από εκεί και πέρα, ο τεχνολογικά σύγχρονος και συνεχώς αναβαθμιζόμενος στόλος εκπαιδευτικών αεροσκαφών και εξομοιωτών πτήσης, ο οποίος είναι και ο μεγαλύτερος στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένου και του ολοκαίνουριου A320 flight simulator. Τέλος, αλλά πιθανώς μέγιστης σημασίας, οι άνθρωποι που είναι στην Global Aviation. Διακεκριμένοι εκπαιδευτές αέρος και εδάφους, εξειδικευμένοι μηχανικοί αεροσκαφών, αλλά και όλο το προσωπικό εξυπηρέτησης και υποστήριξης, επιμελητείας, διαχείρισης και διοίκησης, απαρτίζουν μία πραγματική ομάδα που μας έχει φέρει στην κορυφή της ελληνικής αγοράς.
– Αναφερθήκατε στο νέο A320 simulator, δώστε μας κάποιες παραπάνω πληροφορίες.
Το ολοκαίνουριο αυτό flight simulator είναι ίσως ο πιο εξελιγμένος εξομοιωτής πτήσης που βρίσκεται στη χώρα μας. Κατασκευάστρια εταιρεία είναι η Simnest, μέλος του ομίλου PearWilliams και επιλέχθηκε μεταξύ άλλων εξομοιωτών, κυρίως λόγω της ποιότητας κατασκευής, της λειτουργικότητας καθώς και της αίσθησης που έλαβαν τα μέλη της ομάδας επιλογής από τους ανθρώπους της Simnest, που εκτός από την τεχνική τους επάρκεια, έδειξαν και πραγματικό ενδιαφέρον να λύσουν όλα τα πιθανά προβλήματα και να μας υποστηρίξουν και κατά τη διαδικασία κατασκευής και πιστοποίησης αλλά και στο μέλλον. Βεβαίως, πολύ σημαντική για εμάς ήταν η άψογη προσομοίωση του A320, όσον αφορά και στην εργονομία του cockpit και στις λειτουργίες του αεροσκάφους, ιδιαίτερα λόγω της επιλογής της Aegean να αναβαθμίσει τον στόλο της με AirbusA319/A320/
A321. Για να είμαι ειλικρινής, μάλιστα, καθυστερήσαμε την απόφαση αγοράς, περιμένοντας την απόφαση της Aegean σχετικά με την αναβάθμιση του στόλου της (Airbus vs Boeing).
Στον εξομοιωτή A320 θα γίνεται η εκπαίδευση Advanced MCC (APS-Airline Pilot Standards), PBN (Procedure Based Navigation) καθώς και μέρος της εκπαίδευσης σε IR (Instrument
Rating) σε multi-pilot environment, κάτι που ενδιαφέρει ιδιαιτέρως τις αεροπορικές εταιρείες πλέον. Επιπροσθέτως, αεροπορικές εταιρείες θα μπορούν να χρησιμοποιούν τον εξομοιωτή για την αξιολόγηση νέων χειριστών.
– Μετά από τη συνεργασία με την Aegean, πώς βλέπετε την απορρόφηση στην αγορά εργασίας των σπουδαστών σας και πώς πιστεύετε θα επηρεάσει την υπόλοιπη αγορά;
Η Ελλάδα δεν μπορεί παρά να είναι μία μικρογραφία της παγκόσμιας αγοράς, όπου παρατηρείται έλλειψη επαγγελματιών χειριστών. Σύμφωνα με την ετήσια έρευνα της Boeing, στα επόμενα 20 χρόνια θα χρειαστούν 790.000 νέοι επαγγελματίες χειριστές, ένας τεράστιος αριθμός ο οποίος μάλιστα αυξάνεται κάθε χρόνο, προδίδοντας την αδυναμία της αγοράς εκπαίδευσης να αντεπεξέλθει στη ζήτηση. Στην Ελλάδα υπολογίζουμε πως χρειάζονται πάνω από 150 νέοι χειριστές ετησίως, ενώ έως το 2018 είναι ζήτημα αν αποφοίτησαν 80. Επίσης, σήμερα εργάζοναι πάνω από 150 ξένοι contract pilots σε ελληνικές αεροπορικές εταιρείες που θα μπορούσαν να αντικατασταθούν από Ελληνες χειριστές σε βάθος κάποιων ετών. Θεωρώ πως το πρόγραμμα της Aegean θα βοηθήσει αρκετά, όχι μόνο την ίδια την Aegean αλλά και άλλες αεροπορικές εταιρείες της χώρας, διότι θα διοχετευτούν 50 νέοι χειριστές ανά έτος στην αγορά, οι οποίοι δεν θα υπήρχαν υπό άλλες συνθήκες. Περιμένω, λοιπόν, ότι η απορρόφηση των απόφοιτών μας στην ελληνική και διεθνή αγορά θα παραμείνει ιδιαίτερα υψηλή, άνω του 90% που είναι σήμερα, ενώ ελπίζω πως το πολύ υψηλό επίπεδο των επιλεγμένων μαθητών του προγράμματος υποτροφιών της Aegean θα παρασύρει προς τα πάνω την ποιότητα των σπουδαστών σε όλη την αγορά. Αυτό μας επιτρέπει να ανεβάσουμε το επίπεδο εισαγωγής των σπουδαστών μας καθώς και να επικεντρωθούμε, εκτός από την Ελλάδα, στην πιο απαιτητική αγορά της κεντρικής και δυτικής Ευρώπης, κάτι που έχουμε ξεκινήσει με μεγάλη επιτυχία εδώ και μερικά χρόνια.