Σε αγώνα δρόμου για την ασφαλή μεταφορά των εμβολίων κατά του κορονοϊού των εταιρειών Pfizer και Moderna, που απαιτούν συνθήκες ακραίας κατάψυξης, έχουν μπει οι αεροπορικές εταιρείες. Αλλωστε, όπως όλα δείχνουν, αυτά θα είναι και τα πρώτα έτοιμα εμβόλια στη μάχη κατά της πανδημίας της νόσου COVID-19.

Πρόσφατη έρευνα κατέδειξε ότι μόνο το 15% της αεροπορικής βιομηχανίας δήλωσε έτοιμο για να μεταφέρει προϊόντα σε θερμοκρασίες 70 βαθμών Κελσίου υπό το μηδέν, όπως απαιτούνται για το εμβόλιο της Pfizer. Οσο για της Moderna, που απαιτεί συνθήκες συντήρησης 20 βαθμών υπό το μηδέν, το ποσοστό ανεβαίνει στο 60%.

Τυπικά, οι αεροπορικές εταιρείες χρησιμοποιούν κοντέινερ στα οποία για να δημιουργηθούν συνθήκες κατάψυξης και να μεταφερθούν φαρμακευτικά προϊόντα, χρησιμοποιείται συνήθως ξηρός πάγος. Ωστόσο, όταν αναφερόμαστε σε τέτοια υλικά, είναι αδύνατος ο έλεγχος θερμοκρασίας, με αποτέλεσμα τα προϊόντα μεταφοράς να γίνονται ευάλωτα σε απρόβλεπτες καταστάσεις, όπως οι καθυστερήσεις πτήσεων.

Για τον λόγο αυτό, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Reuters, οι αεροπορικές εταιρείες εξετάζουν την αγορά μεγάλων καταψυκτών, το κόστος των οποίων κυμαίνεται όσο ένα μικρό αυτοκίνητο ή την αγορά δοχείων πολλαπλών στρώσεων που χρησιμοποιούν υγρό άζωτο για τη μεταφορά των εμβολίων που απαιτούν βαθιά κατάψυξη.

Η δυνητική ζήτηση που μπορεί να έχουν τέτοιες συσκευές μεταφοράς και κατάψυξης, οδήγησε σύμφωνα με το ρεπορτάζ του διεθνούς ειδησεογραφικού πρακτορείου, τις εταιρείες παραγωγής με τη συγκεκριμένη ειδίκευση, όπως της αμερικανικής Cryoport και της γερμανικής va-Q-tec να διπλασιάσουν την παραγωγή τους.

«Με απευθείας συμβάσεις με πέντε κατασκευαστές κοντέινερ βαθιάς κατάψυξης, η Korean Air έχει εξασφαλίσει αρκετό αριθμό κοντέινερ. Για την ώρα, είμαστε στη διαδικασία της υπογραφής των συμβάσεων με άλλους κατασκευαστές κοντέινερ» δήλωσε εκπρόσωπος της Korean Air, που δεν κατονομάζεται.

Από την πλευρά της, η Air France-KLM αναφέρει ότι ετοιμάζεται για δοκιμαστική πτήση με μία από τις φαρμακευτικές εταιρείες, αρνούμενη όμως να δηλώσει με ποια. Σκοπός είναι να διαπιστώσει πώς θα λειτουργήσουν τα εικονικά δείγματα που αποστέλλονται σε συνθήκες βαθιάς κατάψυξης, πιθανώς από το αεροδρόμιο του Σίπχολ στο Άμστερνταμ.

Η εκπρόσωπος της εταιρείας Béatrice Delpuech δήλωσε στο πρακτορείο πως στη δοκιμαστική πτήση θα χρησιμοποιηθούν κιβώτια που θα μεταφέρει το καθένα 5.000 δόσεις του εμβολίου και προκειμένου να επιτευχθούν πολύ χαμηλές θερμοκρασίες θα χρησιμοποιηθεί ξηρός πάγος. Ωστόσο, πρόσθεσε πως δεν αποκλείεται σε μεταγενέστερο χρόνο, η εταιρεία να νοικιάσει κοντέινερ κατάψυξης από τη va-Q-tec.

Τα εμπόδια του ξηρού πάγου
Ειδικά για τον ξηρό πάγο, οι αεροπορικές εταιρείες εκτός από την έλλειψη της δυνατότητας ελέγχου της ακριβούς θερμοκρασίας έχουν να αντιμετωπίσουν μια ακόμη δυσκολία. Τα αεροπλάνα έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν περιορισμένη ποσότητα ξηρού πάγου, που δεν είναι κάτι άλλο από κατεψυγμένο διοξείδιο του άνθρακα. Ο λόγος είναι πως με την πάροδο του χρόνου μετατρέπεται σε αέριο, αλλάζοντας τη σύσταση του εισπνεόμενου αέρα μέσα στην καμπίνα.

Ολα τα αεροπλάνα πολιτικών πτήσεων μπορούν να μεταφέρουν το πολύ μέχρι έναν τόνο ξηρού πάγου μέσα σε καταψύκτες ή μεμονωμένα κιβώτια, σύμφωνα με έγγραφο της DHL για τη μεταφορά των εμβολίων.

Ως εναλλακτική η γερμανική εταιρεία ταχυμεταφορών χρησιμοποιεί τα κοντέινερ κάψουλας της Cyroport, που χρησιμοποιούν υγρό άζωτο για τη διατήρηση θερμοκρασιών στους -150 βαθμούς Κελσίου για διάστημα έως 10 ημερών. Η συγκεκριμένη, αν και θεωρείται μικρής κλίμακας λύση, με μόνο μερικά εκατοντάδες εμβόλια σε κάθε κάψουλα, έχουν ήδη ξεκινήσει ευρύτερες προετοιμασίες.

Συγκεκριμένα, η Pfizer, η οποία βρίσκεται σε συνεχείς επαφές με τις DHL, FedEx και UPS για τη μεταφορά των εμβολίων στις ΗΠΑ, δήλωσε τη Δευτέρα ότι έχει ξεκινήσει ένα πιλοτικό πρόγραμμα παράδοσης σε τέσσερις Πολιτείες, ώστε να μπορέσει πάνω σε αυτό να εκπονήσει ένα συνολικό σχέδιο μεταφοράς των εμβολίων σε παγκόσμια κλίμακα.

Σύμφωνα με το πρακτορείο, η αμερικανική φαρμακευτική εταιρεία έχει και εκείνη αναπτύξει κιβώτια ελέγχου της θερμοκρασίας που χρησιμοποιούν ξηρό πάγο και τα οποία μπορούν να διατηρήσουν θερμοκρασίες -70 βαθμών Κελσίου έως και για 10 ημέρες.

Ακόμα μία λύση που εξετάζεται για την ασφαλή μεταφορά των εμβολίων που χρήζουν βαθιάς κατάψυξης, εξετάστηκε κι από τη Σουηδική Envirotainer, που δηλώνει πως διαθέτει ήδη κοντέινερ-καταψύκτες, που χρησιμοποιούν για τη λειτουργία τους ηλεκτρικούς κινητήρες και θεωρούνται, σύμφωνα με εκπρόσωπο της εταιρείας, ασφαλέστεροι και αποτελεσματικότεροι.

Μάλιστα, υποστήριξε ότι οι καταψύκτες της Envirotainer έχουν διπλάσια αποτελεσματικότητα από αυτούς των ανταγωνιστικών εταιρειών, αναφορικά με τον έλεγχο της θερμοκρασίας και ήδη έχουν μπει στη διαδικασία να αυξήσουν τη χωρητικότητά τους κατά 50%.

Στο εμβόλιο οι ελπίδες των αεροπορικών εταιρειών
Επειτα από αυτόν τον χρόνο τεράστιας ζημίας για τις αεροπορικές εταιρείες ανά τον κόσμο, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, τώρα στρέφεται η προσοχή τους στη μεταφορά των εμβολίων προκειμένου να αντισταθμίσουν τα χαμένα κέρδη.

Μάλιστα, η Accenture’s Seabury Consultingν εκτιμά ότι η διάθεση του εμβολίου κατά του κορονοϊού σε παγκόσμια κλίμακα θα δημιουργήσει 65.000 τόνους φορτίου που θα χρειαστεί να μεταφερθεί από αέρος. Πρόκειται για αριθμό που μεταφράζεται στην αεροπορική μεταφορά εμβολίων σε πέντε φορές υψηλότερο από αυτό του 2019.

Ωστόσο, εκεί που στρέφουν πραγματικά το ενδιαφέρον τους οι αεροπορικές εταιρείες μετά τη γιγαντιαία επιχείρηση διανομής εμβολίων, είναι η επιστροφή στην κανονικότητα των επιβατικών αεροπορικών πτήσεων.

Πηγή: ethnos.gr