«Το περασμένο έτος ήταν μια καταστροφή, δεν υπάρχει άλλος τρόπος να το περιγράψουμε. Όποια και αν ήταν η ανάκαμψη στο βόρειο ημισφαίριο κατά τη θερινή περίοδο, σταμάτησε το φθινόπωρο και η κατάσταση επιδεινώθηκε δραματικά στο τέλος του έτους», δήλωσε πρόσφατα σε ανακοίνωσή του ο διευθύνων σύμβουλος της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA), Αλεξάντρ ντε Ζουνιάκ.

Και κάπως έτσι, σε λίγες μόνες λέξεις, η ΙΑΤΑ περιέγραψε το 2020 για τις αεροπορικές εταιρείες.  «Η μείωση της αεροπορικής κίνησης κατά 66%, υπολογιζόμενη σε επιβατοχιλιόμετρα, αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο σοκ που έχει βιώσει ποτέ η αεροπορική βιομηχανία», τόνισε στη συνέχεια ο Μπράιαν Πιες, επικεφαλής οικονομολόγος της IATA, κατά τη διάρκεια μιας τηλεδιάσκεψης.

Η IATA, η οποία εκπροσωπεί 290 αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο, προειδοποίησε ότι οι προοπτικές ανάκαμψης για το 2021 «επισκιάζονται» από την εμφάνιση νέων μεταλλάξεων του κορωνοϊού, χωρίς ωστόσο να αναθεωρεί επίσημα προς κάτω τις προβλέψεις της για το έτος.

Αναμένει επίσημα ότι η επιβατική κίνηση θα αυξηθεί κατά 50% το 2021 σε σύγκριση με το 2020. Αυτό θα καθιστούσε δυνατή την επίτευξη μόλις της μισής επιβατικής κίνησης του 2019.

Ο επικεφαλής οικονομολόγος της Ένωσης, Πιρς μίλησε επίσης για τον «κίνδυνο ενός ακόμη λιγότερο αισιόδοξου σεναρίου», εάν οι παραλλαγές του ιού οδηγήσουν τις κυβερνήσεις να διατηρήσουν τους περιορισμούς ή να θεσπίσουν νέους: μια ανάκαμψη μόλις 13% το 2021, κάτι που δεν θα επιτρέψει να φτάσει στο 38% της επιβατικής κίνησης του 2019.
«Η αισιοδοξία για μια ταχεία και ομαλή ανάκαμψη των αεροπορικών ταξιδιών στον κόσμο, που γεννήθηκε από την άφιξη των εμβολίων, εξανεμίστηκε από τα νέα κύματα μολύνσεων και τις νέες παραλλαγές» του ιού, είπε ο ντε Ζινιάκ.

«Οι επιβάτες βρίσκονται αντιμέτωποι με μια ταχέως μεταβαλλόμενη και ασυντόνιστη σειρά περιορισμών σε παγκόσμια κλίμακα», συνέχισε, προτρέποντας τις κυβερνήσεις να συνεργαστούν με τη βιομηχανία για τη θέσπιση κοινών κριτηρίων, με σκοπό να διευκολυνθεί η επαναφορά του κλάδου μόλις περιοριστεί η απειλή του ιού.