Να επιλύσουν μια διαμάχη που κρατάει 17 χρόνια και αφορά τις επιδοτήσεις αεροσκαφών προς την Airbus και την Boeing συμφώνησαν ΕΕ και ΗΠΑ.

Η διαμάχη αυτή είχε οδηγήσει τους συμμάχους σε επιβολή δασμών και από τις δύο πλευρές σε εξαγωγές συνολικής αξίας 11,5 δισ. δολαρίων.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πέρασε το βράδυ της Δευτέρας συζητώντας τη συμφωνία με τα κράτη μέλη ώστε να εγκρίνει τη συμφωνία πριν από τη Σύνοδος Κορυφής ΕΕ-ΗΠΑ στις Βρυξέλλες παρουσία του Αμερικανού προέδρου Τζο Μπάιντεν, σύμφωνα με αξιωματούχους που γνωρίζουν τις συζητήσεις. Επίσημη ανακοίνωση αναμένεται αργότερα την Τρίτη.

Η συμφωνία-ορόσημο γυρίζει σελίδα στη διαμάχη που αποτέλεσε βασική για τον εμπορικό πόλεμο του πρώην προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ και θέτει το έδαφος για μια νέα εποχή διατλαντικής συνεργασίας για τις κρατικές ενισχύσεις σε μια εποχή που η Κίνα προσπαθεί να εκτοπίσει το ολιγοπώλιο των αεροσκαφών των Boeing και Airbus, αναφέρει το πρακτορείο Bloomberg. Οι σύμμαχοι δεσμεύθηκαν να τερματίσουν επίσης μια διαφωνία σχετικά με τους δασμούς στο χάλυβα και το αλουμίνιο, σε ένδειξη προόδου στην επαναφορά των σχέσεων υπό τη διοίκηση του Μπάιντεν.

Σύμφωνα με τη συμφωνία για τις Airbus και Boeing, όλα τα μελλοντικά επιβατικά αεροσκάφη θα πρέπει να κατασκευαστούν χωρίς επιδοτήσεις.

Η συμφωνία προήλθε, εν μέρει, από την αυξανόμενη συνειδητοποίηση μεταξύ των policy makers στις Βρυξέλλες και την Ουάσινγκτον ότι η κρατική εταιρεία αεροδιαστημικής που χρηματοδοτείται από την Κίνα, η Commercial Aircraft της Κίνας, ή Comac, βρίσκεται σε καλό δρόμο για να γίνει ένας σταθερός ανταγωνιστής στον παγκόσμιο προγραμματισμό μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Οι μετοχές της Airbus σημείωσαν άνοδο 1,4% στις 9:57 π.μ. στο Παρίσι, αυξάνοντας το κέρδος του τρέχοντος έτους στο 27%. Η μετοχή της Boeing, με κέρδη 15% από την αρχή του έτους, εμφανίζεται σχετικά σταθερή στις προσυνεδριακές ηλεκτρονικές συναλλαγές στις ΗΠΑ.

Η διαμάχη χρονολογείται από το 2004, όταν οι ΗΠΑ υπέβαλαν νομική υπόθεση στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου εναντίον της ΕΕ λόγω της υποστήριξης των κρατών μελών στην Airbus για την ανάπτυξη εμπορικών αεροσκαφών. Μια παράλληλη υπόθεση που άνοιξε το μπλοκ υποστήριξε ότι η Boeing επωφελήθηκε από επιδοτήσεις των ΗΠΑ καθώς και διαστημικές και στρατιωτικές συμβάσεις, οι οποίες αντιστάθμισαν το κόστος της ανάπτυξης μη στρατιωτικών αεροσκαφών.

Το 2019, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου εξουσιοδότησε τις ΗΠΑ να επιβάλλουν δασμούς έναντι 7,5 δισ. δολαρίων από τις εξαγωγές της ΕΕ ετησίως λόγω της κρατικής υποστήριξης για την Airbus. Στη συνέχεια, η ΕΕ κέρδισε άδεια να επιβάλει μέτρα επί εξαγωγών προϊόντων των ΗΠΑ συνολικής αξίας 4 δισ.

Ενώ η διαμάχη κλιμακώθηκε κατά τη διάρκεια της διοίκησης του Τραμπ, οι δασμοί, οι οποίοι αφορούσαν πέρα ​​από τα μέρη του αεροσκάφους και αντικείμενα όπως τρακτέρ, κρασί και τυρί, αναστάλθηκαν και από τις δύο πλευρές τον Μάρτιο καθώς οι διαπραγματευτές εργάστηκαν για μια συμφωνία. Το Ηνωμένο Βασίλειο ανέστειλε μονομερώς τους δασμούς του σε εισαγωγές αμερικανικών προϊόντων τον Δεκέμβριο όταν αποχώρησε οριστικά του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου.

Η Airbus πιθανότατα έχει αποζημιώσει ή μετακινήσει σε εμπορικές τιμές όλες τις χρηματοδοτήσεις που σχετίζονται με το λανσάρισμα που θεωρήθηκαν παράνομες και τυχόν περαιτέρω προσαρμογές που απαιτούνται είναι πιθανό να είναι άυλες, δήλωσε ο Sandy Morris, αναλυτής της Jefferies στο Λονδίνο.

«Καταλαβαίνω γιατί οι ΗΠΑ μπορεί να αισθάνονταν ενοχλημένες», είπε προσθέτοντας ότι από καιρό φαίνεται ότι υπήρχαν αμοιβαίες παραβιάσεις. 

Πηγή: naftemporiki.gr